Kažimír má vlastný migračný pakt. S Makúchom

Kažimír má vlastný migračný pakt. S Makúchom

Guvernér NBS Jozef Makúch odovzdáva do rúk ministra financií SR Petra Kažimíra pamätnú striebornú zberateľskú mincu prvého dňa predaja 3. januára 2018 v priestoroch Primaciálneho paláca v Bratislave. FOTO TASR – Pavel Neubauer

Minister financií začal s vysťahovaním guvernéra z NBS. Aby si sám zabezpečil mäkké pristátie z vlády.

Zatiaľ čo premiérovi Robertovi Ficovi sa nepodarilo zaistiť si miesto ústavného sudcu – a skúšal to aj zmenou ústavného zákona –, postup Petra Kažimíra o pohodový exit z tejto vlády ide podľa plánu.

Dnešné odstúpenie guvernéra NBS je zlomovým bodom v jeho scenári. Ešte musí hladko prebehnúť voľba nového guvernéra, kde Andrej Danko či Béla Bugár môžu teoreticky robiť nejakú zlobu, ale Kažimírove šance skončiť o jednu električkovú zástavku ďalej sú viac ako slušné.

Minister financií sa pre migráciu do NBS definitívne rozhodol po tom, ako sa nenaplnil jeho ideálny scenár stať sa funkcionárom niekde na osi Frankfurt – Brusel. Nie je známe, že by jeho záujem niekedy zavadil o menovú politiku alebo aspoň bankový dohľad.

Makúch: Odstupujem z politických dôvodov

Funkčné obdobie Jozefa Makúcha sa malo skončiť v 2021. Ak by odstupoval z osobných či zdravotných dôvodov, ťažko by sa to dalo nejako komentovať. Guvernér však pred časom povedal (nevedno, ako sa dopracoval k tomu, že tak bude vyzerať lepšie), že odstupuje z politických pohnútok.

Nedávno vyhlásil, že „je otázka, či pre NBS nebude lepšie, keď tam bude guvernér, ktorý príde ešte pred voľbami a nebude vystavený týmto politickým tlakom. Nezávislosť banky tým bude posilnená. Alebo sa bude robiť voľba v roku 2021, keď to prostredie môže byť veľmi hektické.“

Jozef Makúch teda otvorene hovorí, že odstupuje preto, aby zmenil riadny termín vymenovania nového guvernéra tak, aby o ňom rozhodovala súčasná moc. Aby nového guvernéra vymenoval tento parlament a nie ten, ktorý legitímne vzíde z ďalších volieb a mal by voliť nového guvernéra v riadnom termíne.

Jeho vyjadrenia skôr potvrdzujú dávnejšie náznaky, že Makúch, ktorý za svoje rekordné pôsobenie v čele NBS vďačí Kažimírovi, dostal ako podmienku pri druhej nominácii aj to, že odstúpi, len čo dostane signál od ministra financií.

Recept na kariéru: Buďte ako Makúch

Makúch je zatiaľ jediný, komu sa podarilo obhájiť post guvernéra. To sa nepodarilo ani Vladimírovi Masárovi, ktorý udržal kurz koruny aj v období mečiarizmu, ani Mariánovi Juskovi, ktorý spravoval menovú politiku v čase Dzurindových reforiem, ani Ivanovi Šramkovi, ktorý mal na starosti prechod na euro.

Jozefovi Makúchovi sa to podarilo. Zásluhu na tom má minister financií, ktorý svojho dlhoročného rodinného známeho na tento post nominoval aj druhý raz. A Makúch sa mu za to odmenil dvoma spôsobmi.

Po prvé, urobil z NBS inštitúciu, ktorá sa tvári, že sa jej Slovensko netýka. V duchu hesla – s nikým sa nehádať, nič nerobiť. To je smutný príklad najlepšej kariéry na poste určenom pre špičkového slovenského ekonóma.

Slovenská národná banka sa však počas obdobia Jozefa Makúcha vyhýbala všetkému, čo by mohlo nejako podráždiť vládu. Zdieľať

Národné banky zvyknú byť – vďaka vysokej miere nezávislosti, ktorú vo vyspelom svete požívajú – niečo ako morálna podpora pre politicky nepopulárne, ale potrebné zmeny. Nemecká, francúzska, talianska, britská, ale napríklad aj maltská, čínska či dokonca ruská centrálna banka neraz verejne pripomínajú svojim vládam potrebu reforiem a vyššej rozpočtovej obozretnosti.

Slovenská národná banka sa však počas obdobia Jozefa Makúcha vyhýbala všetkému, čo by mohlo nejako podráždiť vládu. Zopár zaujímavých komentárov, ktoré občas prišli od tamojších analytikov, vyšlo napriek guvernérovi a ten im to dával pocítiť. Makúch dokonca interne sprísnil kritériá na komunikáciu pre členov bankovej rady, o analytikoch a výskumníkoch NBS, ktorí sledujú vývoj ekonomiky v krajine, ani nehovoriac.

Iste, pre centrálne banky platí, že si musia dávať pozor na to, aby nepôsobili príliš politicky. No zároveň platí, že centrálne banky sú pôdou, na ktorej sa rodí najviac výskumov z ekonómie, modelujú sa rozličné scenáre vývoja. Príkladom sú často citovaní českí ekonómovia z Českej národnej banky, ktorých v registri prác publikovaných Svetovou bankou a MMF nájdete aj desiatku. Experimentálna menová doba, v ktorej žijeme, a riziká ďalšieho vývoja ponúkajú otázok celú kopu – aj pre Slovensko.

Slovenská národná banka by mohla plniť úlohy špičkového think-tanku. Kapacity by mala mať, patrí k personálne k najobsadenejším v EÚ, vzhľadom na počet obyvateľov. Slovensko navyše nemá veľa nezávislých kapacít, ktoré by vedeli expertne zhodnotiť ekonomický vývoj či opatrenia. Dokonca by stačilo len prepočítavať niektoré výstupy, ktorými vláda – ministerstvo financií, hospodárstva, dopravy či sociálnych vecí – verejne operujú a neraz ich podivne interpretujú. Už tým by bola NBS veľkou pomocou pre ekonomickú debatu v krajine.

Doterajší prístup Petra Kažimíra k úlohe NBS nedáva veľkú nádej, že za jeho guvernérovania to bude vyzerať inak.

 

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo