Keď sa 16. novembra udeľovalo nemecké televízne ocenenie Bambi, každému bolo jasné, že Babylon Berlín nevyjde naprázdno. Seriálový fenomén, ktorý vznikol ako koprodukcia verejnoprávnej ARD a súkromného káblového prevádzkovateľa Sky, už pred tým získal Nemeckú televíznu cenu v štyroch kategóriách vrátane tej za najlepšiu seriálovú drámu.

Ocenenie Bambi reťaz trofejí pre Babylon Berlín korunovalo víťazstvom v kategórii „najlepší seriál roka“. Či je to naozaj tak, je vecou názoru. Avšak s výrobnými nákladmi 40 miliónov eur ide celkom iste o najdrahší nemecký televízny seriál vôbec. 

Od poslednej soboty ho môžu sledovať každý týždeň aj slovenskí diváci na druhom okruhu RTVS. Čo ho robí takým mimoriadnym, že v Nemecku v ňom hľadajú spoločenské presahy aj novinoví komentátori?

Charlotte Ritterová (Liv Lisa Friesová) je úradnícka pomocná sila, ktorá sa chce stať policajnou vyšetrovateľkou. FOTO – Screenshot Babylon Berlin.

Babylon na Spréve

Berlín 1929. Obdobie krehkej a nestabilnej Weimarskej republiky, ktorú by najradšej zvrhli tradiční monarchisti, militaristi, komunisti i nacisti. Bežní ľudia si ešte so sebou nesú jazvy na tele i na duši z prvej svetovej vojny a netušia, že čoskoro ich čaká druhá.

Ošumelé robotnícke obydlia kontrastujú s nablýskaným nočným životom. A pod pokrývkou sa ukrýva hniloba v podobe organizovaného zločinu, politických sprisahaní na najvyššej úrovni, drog, pornografie, prostitúcie... Niet hriechu, v ktorom by sa nemecká metropola nevykúpala. Tento „Babylon“ akurát neleží pri Eufrate, ale na Spréve.

V centre príbehu je policajný komisár a traumatizovaný vojnový veterán Gereon Rath (Volker Bruch) z Kolína nad Rýnom. V Berlíne má diskrétne vyšetrovať kauzu kolínskeho vrchného starostu a rodinného priateľa Rathovcov – Konrada Adenauera. Niekto ho totiž vydiera vo veci filmu, na ktorom má byť zachytený s dvomi prostitútkami pri sadomasochistických praktikách...

Táto televízna zápletka v Nemecku spôsobila menšie pozdvihnutie. Bulvárny denník Bild reagoval pohoršeným titulkom: „ARD robí z Adenauera sado-maso záletníka“. Kresťanský demokrat Konrad Adenauer, ktorý pôsobil neskôr, v rokoch 1949 až 1963 ako západonemecký kancelár, bol hlboko veriaci katolík. Žiadny sexuálny škandál okolo neho nebol.

No ďalší vývoj tejto dejovej línie ukáže, že strážcovia pamiatky Konrada Adenauera, ktorý z jednej ankety vyšiel ako najväčšia osobnosť nemeckých dejín, môžu byť pokojní. Išlo totiž o falošnú stopu. Na kompromitujúcom filme bol zachytený niekto úplne iný...

V každom prípade, dôvernú misiu Gereona Ratha, kvôli ktorej prišiel do Berlína, čoskoro zatieni prípad záhadného cisternového vlaku zo Sovietskeho zväzu. Má v ňom byť zlato, o ktoré sa zaujímajú rôzne skupiny vrátane trockistických ruských exulantov či berlínskeho podsvetia. Okolo tohto vlaku, ktorého cisterny sú naplnené jedovatým plynom, zomiera veľa ľudí.

Babylon Berlín je kombinácia kriminálky, politického trileru a sociologickej sondy v štýle seriálu The Wire. A to všetko v „noir“ kulisách medzivojnovej nemeckej metropoly.

Rathovi pri jeho pátraní pomáha úradnícka pomocná sila Charlotte Ritterová, ktorá pochádza z robotníckych pomerov a rada by sa dostala ako vyšetrovateľka na oddelenie vrážd. O 28-ročnej Liv Lise Friesovej, ktorá ju hrá, ešte budeme počuť...

Asi netreba zdôrazňovať, že Babylon Berlín je okorenený istou dávkou erotiky na hranici pornografie – ako mnohé podobné úspešné súčasné seriály. Otázka, prečo je nutné diváka udržovať v pozornosti tým, že chudáci herci sú pomaly nútení ukazovať na televíznej obrazovke aj svoje vnútornosti, je námetom na samostatný článok. No vzhľadom na dekadentnú éru búrlivých 20. rokov to v tomto prípade nepôsobí až tak samoúčelne.

Naopak, seriál celkom dobre kreslí obraz duchovne rozvrátenej spoločnosti, ktorej tradičné istoty a morálne hodnoty narušila prvá svetová vojna a vzniknuté vákuum už o pár rokov neskôr vyplní národný socializmus. Tento málo zdôrazňovaný dôsledok konfliktu z rokov 1914 až 1918 som sa snažil opísať nedávno v článku Prvá svetová vojna ako sociálna revolúcia.

Mimochodom, nacisti sú v seriáli Babylon Berlín počas prvých dvoch zatiaľ odvysielaných sérií na okraji. Ako hlavní protivníci demokracie sú tu znázornení komunisti a nemeckí militaristi, ktorí tajne spolupracujú so Sovietskym zväzom na opätovnom vyzbrojení Reichswehru, kým republiku by najradšej zvrhli v prospech reštaurovania monarchie.

No na nacistov ešte v budúcnosti dôjde. Televízny seriál Babylon Berlín je voľne inšpirovaný sériou kriminálnych románov spisovateľa Volkera Kutschera o Gereonovi Rathovi, ktoré časovo siahajú od roku 1929 až do roku 1935. U nás zatiaľ v češtine vyšli dva romány z tejto série: Mokrá rybaTichý zabiják.

Pouličný stret medzi políciou a komunistickými demonštrantmi. Ku koloritu weimarského Nemecka patrili bitky v uliciach, ktoré zvykli vyvolávať komunisti i nacisti. FOTO – Screenshot Babylon Berlin.

Čie zrkadlo?

V súvislosti so seriálom Babylon Berlín tento moment spomína veľa divákov aj v internetových diskusiách: Každý vie, ako to napokon dopadne.

Nie, nemám na mysli jednotlivé dejové línie seriálu, ale ten veľký historický oblúk. Každý vie, že o štyri roky sa k moci dostane Hitler. A o ďalších šestnásť bude onen Berlín len hromadou trosiek. Mnohé postavy na obrazovke, ktoré o tom ešte netušia, asi skončia zle. Ak sa vôbec nástupu nacistov dožijú. Hrdinovia seriálu Babylon Berlín totiž rýchlo umierajú.

Na tomto televíznom počine je pritom sympatické, že sa nesnaží diváka prvoplánovo poučovať alebo ho vychovávať. Z toho sú už Nemci (a nielen oni) unavení.

Spoločensko-politické reálie Weimarskej republiky sú znázornené skôr implicitne. Sú voľne rozhádzané, pričom je na divákovi, aby si ich sám poskladal a dekódoval, namiesto toho, aby mu niekto predžul a explicitne vysvetľoval, čo si má ako interpretovať.

Toto však nebránilo nemeckým médiám naznačovať vo veľkom štýle presahy seriálu Babylon Berlín do súčasnosti. Napokon, Spolková republika je vystrašená volebnými výsledkami Alternatívy pre Nemecko. K lacným paralelám medzi weimarským obdobím a dneškom teda nie je nikdy ďaleko. Pre denník Die Welt je „tento seriál vzdialeným zrkadlom našej prítomnosti“. A aj denník Der Tagesspiegel v ňom vidí „seriál o včerajšku pre dnešok“.

Lenže vnútorne rozorvaná AfD je skôr typ bežnej populistickej či protestnej strany, akú poznáme aj z iných európskych krajín, než reinkarnácia NSDAP. Ak je Babylon Berlín v tomto zrkadlom, tak ukazuje akurát, aký operetný je dnešný nemecký anti-systém oproti tomu medzivojnovému. A aj spoločenská situácia je v dnešnom bohatom Nemecku s jeho takmer plnou zamestnanosťou a každoročnými rozpočtovými prebytkami od roku 2014 iná, než bola vtedy.

Vrchný komisár Bruno Wolter (Peter Kurth) a kriminálny komisár Gereon Rath (Volker Bruch), hlavný hrdina seriálu Babylon Berlín. FOTO – Screenshot Babylon Berlin.

Babylon Bratislava?

Viac paralel s weimarským obdobím by sa možno ešte našlo na súčasnom Slovensku. U nás ešte existuje ten druh spoločenskej frustrácie, ktorý je náchylný na politické radikalizovanie aj v smere toho celkom hrubozrnného (či skôr hrubokrkého) fašizmu.

Jeden tradičný pilier demokracie – sociálna demokracia – je u nás prežratý korupciou. Druhý pilier – kresťanská demokracia – je slabý a zakrpatený. Silné pozície má, naopak, úplne nekonštruktívny a komplexmi predchnutý druh nacionalizmu. A baranidlom hodnotovej dekadencie je síce malá, zato mediálne vplyvná progresívna ľavica.  

Súčasné nastavenie politického a ekonomického systému generuje výsledky, ktoré mnohých ľudí neuspokojujú. Ani tú plnú zamestnanosť či prebytkový rozpočet nemáme. K tomu všetky tie nepotrestané kauzy. Nečudo teda, že pro-systémové nadšenie je vlažné. Taktiež západné civilizačné zakotvenie verejnosti je u nás najslabšie zo všetkých štátov V4, kým nebývalú živnú pôdu tu majú konšpiračné teórie.

A to sa momentálne nachádzame na vrchole hospodárskeho cyklu. Ak príde ďalšia hospodárska kríza ako v roku 2008, nasledovať po nej bude zrejme kríza legitimity celého súčasného zriadenia...

No ani na dnešnom Slovensku nie je demokracia taká obliehaná ako vo Weimarskej republike. Silnejší pocit pri sledovaní seriálu Babylon Berlín, že „aha, toto mi pripomína dnešné Slovensko“, som mal len pri jednej veci. A tou je takzvaný „čierny Reichswehr“.

Išlo o akúsi tieňovú armádu, ktorá fungovala v rozpore s podmienkami Versailleskej mierovej zmluvy, zato s vedomím a podporou oficiálneho Reichswehru. Výcvik a vývoj zakázaných druhov zbraní vykonávali Nemci v Sovietskom zväze. Napríklad tajná nemecká letecká základňa v sovietskom Lipecku, ktorej sa dotkne aj seriál Babylon Berlín, naozaj existovala.

Hoci náš kontext je iný, určité paralely k polovojenským formáciám, ktoré u nás vznikli počas posledných rokov, sa núkajú samy.

Búrlivé 20. roky priniesli tiež nové trendy v hudbe či zábave. Rozšírili sa príležitosti pre nočný život. FOTO – Screenshot Babylon Berlin.

Odpoveď menom Adenauer

Nesamozrejmým a prínosným prvkom seriálu Babylon Berlín je tiež, že neľútostne ukazuje, akí zameniteľní sú v skutočnosti komunisti a nacisti. Silný je moment zo seriálového finále, keď jedna z postáv zistí, že jej komunistický priateľ je v skutočnosti členom SA. Metafora pre mnoho reálnych ľudí, ktorí uprostred 20. storočia úplne organicky prešli z jedného totalitného hnutia do druhého... 

Prvý nemecký experiment s demokraciou nevyšiel. Ten druhý áno. Silnú zásluhu na tom mal aj onen v úvode seriálu spomenutý Konrad Adenauer. „Pestoval intenzívnu nelásku k Berlínu, frivolnosť a vulgárnosť tohto mesta vôbec nemal rád,“ povedal o bývalom západonemeckom kancelárovi jeho vnuk pre bulvárny Bild práve v súvislosti s týmto televíznym počinom.

Adenauer po vojne využil, že jadro bývalého Pruska sa skončilo za železnou oponou. V novej Spolkovej republike mali silnejšiu váhu katolícke regióny južného a juhozápadného Nemecka. Namiesto prušiactva a militarizmu postavil Adenauer konzervatívnu nemeckú politiku na zásadách kresťanskej demokracie a vybudoval k tomu silnú politickú stranu: CDU. 

Možno spočíva jedno z poučení weimarského obdobia vo výroku, ktorý sa niekedy pripisuje Robertovi Schumanovi, že buď bude demokracia kresťanská, alebo nebude vôbec.

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo