Boj o Bratislavu v ostrom finále

Boj o Bratislavu v ostrom finále

Hlavné mesto ešte nezažilo takúto intenzívnu primátorskú kampaň. Ako vyzerali posledné dni tvrdej bratislavskej kampane.

Štyria silní kandidáti celé mesiace križovali jednotlivé mestské štvrte v takej miere, že občas na seba natrafili aj na jednom mieste. Boli na trhoviskách, dôchodcovských aj hipsterských, v puboch a na koncertoch aj v seniorských kluboch, nevynechali miestne slávnosti, vymýšľali si vlastné formáty stretnutí s voličmi a okrem toho ešte absolvovali takmer 20 spoločných verejných diskusií. Ak sú náhodou Bratislavčania, ktorí ich nestretli priamo v teréne, nedalo sa im vyhnúť na facebooku, ktorý bol zaplavený sponzorovanými správami či hravými videami.

V posledných dňoch kampane sme sa zamerali najmä na troch kandidátov, Matúša Valla, Václava Miku a Jána Mrvu, ktorí sú hlavnými vyzývateľmi súčasného primátora Iva Nesrovnala a dvaja z nich – Vallo a Mika – ho majú podľa prieskumov najväčšiu šancu vystriedať na čele Bratislavy.

Od Devínskej po Jarovce

Ak sa v jednotlivých štáboch opýtate, ktorý z ich početných primátorských duelov im najviac utkvel v pamäti, s úsmevom si spomenú na Jarovce. Táto malá mestská časť má len niečo cez 2 000 obyvateľov, v porovnaní so 100-tisícovou Petržalkou či 70-tisícovým Ružinovom teda nepôsobí niekdajšia chorvátska dedinka voličsky zaujímavo. Ale v tejto kampani sa bojuje o každý hlas, takže do tunajšieho kultúrneho domu zamierili povinne všetci kandidáti, dokonca v spoločnej diskusii určenej pre dve-tri stovky miestnych. 

Organizátorom aj moderátorom diskusie bol Jozef Uhler, uchádzač o post jaroveckého starostu. Debata na pódiu sa ešte poriadne nestihla rozbehnúť, keď sa zrazu z hľadiska ozval muž s ampliónom. O chvíľu aj prítomní Nejarovčania pochopili, že ide o Albína Valoviča, kandidáta na starostu Jaroviec, ktorý do ampliónu kričal, že aj on má právo vystúpiť vedľa kandidátov na primátora a predstaviť svoj program.

Minúty plynuli, napätie rástlo, primátorskí kandidáti boli paralyzovaní a mestskí policajti váhali, či alebo ako zasiahnuť. Zdieľať

Keďže mu to moderátor nemohol dovoliť, skutočná šou ešte len prišla – z opačného kúta sa zdvihla Valovičova matka, asi sedemdesiatnička o barlách, ktorá cez veľkú sálu kričala, že všetci sú eštebáci. „O čo je horší môj syn, že nemôže vystúpiť?“ Minúty plynuli, napätie rástlo, primátorskí kandidáti boli paralyzovaní a mestskí policajti váhali, či alebo ako zasiahnuť.

Miestni Jarovčania znervózneli v obave, že diskusia sa skončí prv, než sa začala, čo však prítomných Valovičovcov, vyzbrojených ampliónom, posilňovalo v presvedčení, že ide o eštebácke sprisahanie proti synovi-kandidátovi. Minúty plynuli ďalej, až sa schyľovalo k ruvačke po tom, čo sa pani Valovičová barlami zahnala na inú staršiu pani, ktorá jej nadávala, čo to robia za sabotáž. Napokon zasiahli mestskí policajti a Valoviča aj s ampliónom vyviedli von, scénu sprevádzalo dramatické volanie pani Valovičovej: „Nechajte môjho syna!“

V huriavku Jarovčanov bolo počuť aj chorvátčinu – aspoň na chvíľu sa tak dalo ocitnúť v trochu inom svete, než aký by ste čakali v bratislavskej kampani.

Ivo Nesrovnal vystupuje aj tu pred zhromaždenými Jarovčanmi s prekypujúcim sebavedomím, hovorí, že až za jeho éry sa mestu konečne začalo naozaj dariť, no „za štyri roky sa nedá zmeniť všetko, čo sa zanedbávalo uplynulých 20 až 30 rokov“. Pripomína električku do susednej Petržalky, opravu dôležitých ulíc, rozširovanie zelene, desať nových parkov, nový hit s názvom „bikesharing“. A konkrétne miestnych presviedča o bezprecedentne bohatých rokoch tézou, že vďaka jeho pôsobeniu mali posledné roky v miestnom rozpočte o pol miliardy eur viac než predtým – tým si však Jarovčanov celkom nezíska, keďže uvedené číslo neskôr dôrazne vyvráti v hľadisku sediaci starosta Jaroviec Pavel Škodler.

Primátor je súčasne aj tým rétoricky najofenzívnejším: Mikovi odkázal, že Bratislava v digitalizácii pokročila, iba „pán Mika o tom nevie, lebo Bratislavu objavil len pred pár mesiacmi“. Neskôr útočí na Valla obvinením, že chce zdaniť Bratislavčanov, ktorí by si radi na svojom malom pozemku postavili záhradku (Vallo namieta, že nič také neplánuje). Vallo sa neskôr sťažuje na Mrvu, že hovorí príliš veľa, a Mrva sa na záver až priveľmi rozrozpráva o svojich úspechoch ako starostu Vajnor – vtedy sa už v hľadisku ozve nespokojné mrmlanie Jarovčanov, ktorých hnevá tvrdenie, že vraj vo Vajnoroch majú o dosť novší aj krajší kultúrny dom.

Z reakcií Jarovčanov však nie je zrejmé, kto je ich najväčším favoritom, chvíle prajného potlesku z publika si užijú všetci štyria.

V teréne s podporou pravice

Je koniec októbra, piatkové popoludnie a v parčíku na Šafárikovom námestí sa pomaly rozkladajú aktivisti z tímu Jána Mrvu. V modrých vetrovkách s jeho menom na chrbte rozdávajú ľuďom letáky a koláčiky. Čoskoro sa objaví aj samotný kandidát, ktorý už medzi ľudí zamieri s iným sortimentom, balíčkami „mrveničky“.  

Mrvu prichádzajú na „šafko“ podporiť aj politici z koalície, ktorá stojí za ním. Veronika Remišová s Gáborom Grendelom sa okamžite zapoja do rozdávania letákov, zastaví sa aj predseda KDH Alojz Hlina či donedávna ešte Hlinova súperka, dnes už spojenkyňa Caroline Lišková. Len jeho podporovatelia zo SaS v ten deň ostávajú iba na bilbordoch.

Mrva je aktívny typ a je celkom možné, že zo všetkých kandidátov mal v posledných mesiacoch priamy kontakt s najväčším počtom ľudí. Ani tu na námestí okoloidúci pred ním doslova nemajú možnosť úniku. S každým nájde spoločnú tému, pokiaľ dotyčný nejaví záujem o politiku, tak sa predmetom rozhovoru ľahko stane aj maratón. Spomedzi komunálnych problémov najviac rezonujú parkovanie, škôlky, čistota na uliciach či doprava. Mrva hovorí najmä o potrebe vybudovať veľkokapacitnú podzemnú dopravu v meste medzi Filiálkou a Starým mostom cez autobusovú stanicu Nivy, popri Karadžičovej a Dostojevského rade. Malo by ísť o dva kilometre pod zemou.

Takúto niekoľkohodinovú kontaktnú kampaň Mrva absolvuje každý deň na rôznych miestach hlavného mesta. Úskalím Šafárikovho námestia, ležiaceho v susedstve budov univerzity, a veľkého nákupného centra je fakt, že mnohí z oslovených sú ľudia, ktorí nebudú voliť v Bratislave. Zároveň je zjavné, že viacerí z prechádzajúcich ešte témou komunálnych volieb nežijú.

Takúto niekoľkohodinovú kontaktnú kampaň Mrva absolvuje každý deň na rôznych miestach hlavného mesta. Zdieľať

Najmä viacerí mladí vôbec netušia, kedy sa uskutočnia a kto v nich kandiduje. „V poriadku a kde sa dá za vás hlasovať?“ pýta sa Mrvu mladík po tom, ako mu položil niekoľko pomerne kompetentných otázok a vypočul si vyčerpávajúce odpovede. Oveľa zorientovanejší sú starší ľudia, ktorých však zase často namiesto konkrétnych problémov a riešení zaujíma názor kandidáta na rôzne konšpiračné teórie.

S tými, čo majú záujem o komunálne témy, diskutuje Mrva o problémoch všetkých mestských častí. V Petržalke býval, v Dúbravke má príbuzných, inde zase chodieva hrať futbal... A popritom ešte stihne niekoľkým okoloidúcim rozdať leták a mrveničku. Pri tom všetkom z neho ide istá ľudovosť. Pozornosť sa nesnaží upútať nejakou šou alebo predstavením a spôsob, akým vedie kampaň, je doslova drinou v teréne. No aj s nemalým rizikom toho, že desiatky minút strávi v rozhovoroch s ľuďmi, ktorí mu ani nemôžu dať hlas, lebo ich trvalé bydlisko je mimo Bratislavy.

Mediálny profík v karavane

Trochu iný typ kampane má za sebou Václav Mika. Samozrejme, aj on rovnako ako ďalší kandidáti chodil za dôchodcami do ich centier a klubov, keďže táto verná voličská klientela sa nedá obísť. Pôvodne začínal s obývačkovou kampaňou, keď ho záujemci pozývali do svojich domov či bytov, a s jednou rodinou sa tak zhováral aj hodinu či dve (niečo podobné si vyskúšal pred rokmi aj Daniel Lipšic).

Nosným prvkom jeho kampane sa stal však karavan, s ktorým prejazdil všetky mestské časti a pristavoval ho na frekventovanejších miestach. Tých, ktorí sa pristavili, lákal aj na dobrú kávu, všetok servis aj rozdávanie letákov či balónov zabezpečovali mladí členovia Mikovho štábu.

Posledný piatok vrcholila jeho tour na námestí SNP. Na Mikovi bolo vidieť, že hoci ohlásil svoju kandidatúru až ako posledný v máji, odkrútil si už desiatky „karavanov“, takže komunálne rozhovory zvláda s eleganciou mediálneho profíka. Každého, kto príde, si vypočuje, rýchlo odpovedá, aby sa dostal k ďalšiemu záujemcovi, súčasne sleduje okolie, a keď niekto zo zvedavého hlúčika odchádza, stihne sa s ním rozlúčiť. Občas sa stane, že nedá dokončiť zvedavého záujemcu celú otázku, pretože ju už počul v rôznych variáciách – dodáva, že si pripadá ako verklík, ktorý každý deň odpovedá na rovnaké otázky o doprave, čistote či bezpečnosti.

Mika odhaduje, že za tých pár mesiacov si potriasol ruky s asi piatimi až šiestimi tisíckami Bratislavčanov, na základe prieskumov vie, že najsilnejší je najmä medzi občanmi od 40 rokov vyššie, kým Vallo má prevahu medzi mladšími.

Tento dojem potvrdzuje aj posledný piatok na SNP. Mika to má dobre zorganizované, keď ľudia z jeho štábu vidia, že ku karavanu sa blíži tak trochu problematický hosť, snažia sa ho odchytiť – takto jeden člen štábu strávi dlhší rozhovor s podráždeným mužom, ktorý sa prišiel pohádať o dostupnosti bývania v Bratislave, a aj tak sa napokon ukáže, že trvalé bydlisko má v Žiline.

O rozhovor s Václavom Mikom najviac stoja päťdesiatničky-šesťdesiatničky. Je zjavné, že ak bývalý riaditeľ RTVS napokon v sobotu vyhrá, bude sa môcť poďakovať práve tejto skupine voličov. Viaceré dámy už prichádzajú ako rozhodnuté Mikove voličky, niektoré prezradia, že predtým volili Milana Ftáčnika. Na otázku, čím ich Mika presvedčil, uvádzajú jeho manažérske úspechy na čele Markízy či RTVS, „navyše je to fešák“, dodáva jedna a ostatné sa zachichocú spolu s ňou.

Ak bývalý riaditeľ RTVS napokon v sobotu vyhrá, bude sa môcť poďakovať práve tejto skupine voličiek. Zdieľať

Okolo karavanu je vcelku živo, Miku prichádza povzbudiť aj jeho partnerka s dcérkou v kočíku, pozdravia ho aj okoloidúci Boris Filan či Juraj Kukura. Vrcholným číslom sú dve šarmantné a v tento piatkový večer aj tak trochu rozšafné dámy, hereckým prednesom a za smiechu prítomných sa ho pýtajú, čo urobí ako prvé, ak bude zvolený, a keďže jedna z nich je šatniarkou v Slovenskom národnom divadle, kladú mu na srdce, aby autobusy chodili aj po 23. hodine. Mika naskočil na ich vlnu, dámy sú s odpoveďami spokojné a z ich správania je zjavné, že má aj ich hlas. 

Václav Mika v rozhovoroch priznáva, že mu robí starosť antikampaň, ktorá sa spustila proti nemu, aktuálne to je bilbord na Donovaloch, na ktorom je vyobrazený spolu s Kočnerom. No nezdá sa, že by mu to výraznejšie poškodilo – za tie dve hodiny, čo sme strávili pri Mikovom karavane, na tému Kočner nepadla ani jedna otázka.

Na káve s favoritom

Problém antikampane ešte viac trápi Matúša Valla, minimálne o tom hovorí s väčšou naliehavosťou. Stretávame sa s ním krátko pred začiatkom moratória, mal mať ešte stretnutie s dôchodcami, ktoré bolo zrušené.

Sedíme v kaviarni na Palisádach, Vallo nahlas rozmýšľa, do akej miery zamiešajú výsledkom volieb diskreditačné webové stránky či facebookové videá s masovou sledovanosťou, ktoré o ňom šírili klamstvá. Ako vraví, neprekážala mu kritika, že ako architekt robil aj na projektoch pre Pentu, pretože je to fakt. „Problém je v rôznych lžiach, ktoré sa dostali medzi desaťtisíce ľudí. Veď aj blízki ľudia sa ma pýtajú, či je na tom niečo pravdy, čo si potom majú myslieť tí, ktorí ma nepoznajú? Antikampaň tu bola vždy, dnes však môžete za málo peňazí zasiahnuť obrovské množstvo ľudí, je to vážna hrozba demokracie,“ hovorí Vallo.

Matúš Vallo je podľa posledných prieskumov najväčším favoritom bratislavských komunálok, v závere meraní bol síce pred Mikom len tesne (na úrovni štatistickej chyby), no v jeho prospech hovoria najmä trendy a nabaľujúci sa percentuálny nárast za posledné týždne. Pozícia favorita nie je v jeho prípade len šťastnou zhodou okolností.

Vallo sa pripravoval na kampaň najdlhšie aj najsystematickejšie spomedzi všetkých primátorských kandidátov. Vydal podrobnú tristostranovú programovú knihu Plán Bratislava, už od konca minulého roka absolvoval 30 stretnutí o tejto knihe, zosieťoval sa s niektorými odborníkmi aj aktivistami, postupne tak budoval svoj Team Vallo.

Pozícia favorita nie je v prípade Matúša Valla len šťastnou zhodou okolností. Zdieľať

Do ostrej kampane už vstupoval s imidžom odborne najlepšie pripraveného kandidáta. Jeho ďalšou výhodou najmä oproti Nesrovnalovi a Mikovi je i to, že dokázal postaviť vlastných kandidátov na starostov a najmä poslancov. Preto sa môže prezentovať ako kandidát, ktorý sa v prípade úspechu môže oprieť o zázemie ďalších ľudí na úrovni mesta či mestských častí. Sám Vallo by bol rád, keby sa z jeho kandidátky dostali do 45-členného zastupiteľstva desiati, podľa vlastných slov by bol nadšený, keby ich bolo zvolených pätnásť.

Celkovo mal Vallo najrobustnejšiu kampaň – v lete robili takzvanú door to door kampaň, keď navštívili takmer tritisíc rodinných domov. Rozdávali vlastné bedekre o Bratislave s tipmi, mali vyše 20 takzvaných susedských piknikov, ktoré boli spojené s divadlom pre deti a rozdávaním kávy či bratislavských rožkov. Okrem toho chodil Vallo aj na ďalšie stretnutia v kultúrnych domoch, seniorských kluboch či puboch a samostatnou kapitolou bola jeho facebooková kampaň, ktorá bola s prehľadom najkreatívnejšia. Preto je prirodzené, že Vallo a jeho ľudia dnes cítia najväčšiu podporu vo svojej generácii štyridsiatnikov a mladších Bratislavčanov.

Posledné bratislavské komunálne voľby aj župné voľby však ukázali, že nie je nič nevďačnejšie než rola favorita. A o úspechu Valla a jeho tímu tak napokon rozhodne, koľko z jeho mladších podporovateľov vstane v sobotu od počítačov a navštívi volebné miestnosti.

 

Fotografie zdroj: facebookové stránky Jána Mrvu, Václava Miku a Matúša Valla.

 

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo