Najprv to bola skupina ľudí na sociálnej sieti, ktorá zdieľala fotky ukradnutých áut v snahe pomôcť vozidlá vypátrať. Za dva roky sa im podarilo nájsť 15 áut. Počet členov skupiny však postupne rástol až po dnešných 150-tisíc a v máji tohto roku vytvorili unikátnu mobilnú aplikáciu, cez ktorú môže kradnuté auto či motorku vypátrať hociktorý občan. Za štyri mesiace našli 35 áut, aplikáciu používa 50-tisíc ľudí a ich počet stále rastie, pričom polícia tento systém verejne chváli a sama tiež používa. 

Za všetkým stojí Štefan Farkaš (37), ktorý v rozhovore vysvetľuje, ako systém HAKA funguje, ako sa dnes kradnú autá aj prečo polícia ťahá často za kratší koniec.

Vymysleli ste projekt na hľadanie kradnutých áut. Ukradli vám niekedy auto? 

Nie. Často sa ma to pýtajú, ale pravda je iná. V minulosti som pracoval v zahraničí ako bezpečnostný manažér vo veľkej nadnárodnej firme. Postupne som sa prepracoval na pozíciu riaditeľa bezpečnosti pre tri štáty – Slovensko, Česko a Maďarsko. 

Po 12 rokoch som sa vrátil na Slovensko, kde som robil ochrankára na ministerstve dopravy a potom som prešiel do bezpečnostnej agentúry ako riaditeľ pre Bratislavu. Po nepríjemnej operácii som začal pracovať v SBS-ke. 

„Povedal som si: keď zlodeji prestali chodiť ku mne, tak začnem ja chodiť za nimi.“ Zdieľať

Vezmite si, ste SBS-kár, postávate v obchode, a všetky tie skúsenosti a prax vám pretekajú hlavou. No a keďže pri tejto práci sa človek občas aj nudí, tak som začal rozmýšľať nad projektom, ktorý by bol aj prospešný verejnosti. 

Chýbala vám akčnosť? 

To by som nepovedal. Kým ma v Bratislave spoznali, tak akčnosti bolo dosť. Keď dnes zlodeji nazrú na nášho obchodu a uvidia ma, idú preč. Tí, ktorí ma nezbadajú pri pokladniach, tak ma potom priamo v obchode prosia, nech ich pustím, že si „nákup“ rozmysleli. 

Preto dnes pôsobím v obchodoch, kde sú kritickejšie inventúry, ale aj tak ma už v tomto meste poznajú, preto som sa začal nudiť. No a vtedy prišiel impulz: keď zlodeji prestali chodiť ku mne, tak ja začnem chodiť za nimi. 

Najprv ste vytvorili facebookovú skupinu...

Bolo to v lete 2016. Zo začiatku nemala veľa členov a príliš nežila. Nevenoval som tomu toľko času. Skupina fungovala tak, že ľudia na ňu pridali svoje kradnuté autá, ostatní ich zdieľali s tým, že ak ich niekto náhodou uvidel, kontaktoval políciu. Ale nebolo to vôbec tak organizované ako teraz. 

Počas fungovania skupiny sa podarilo vypátrať 15 áut. Tento rok v máji sme spustili aplikáciu HAKA Systém, a do dnešného dňa evidujeme 50 nájdených áut a motocyklov. Čiže za pomerne krátke obdobie sme našli ďalších 35 vozidiel. 

Ako vznikol názov HAKA? Bolo cieľom napodobniť policajnú NAKA? 

Nie, facebooková skupina sa už pôvodne volala Hľadá sa auto – krádeže automobilov. Niekto z používateľov prišiel s nápadom urobiť skratku HAKA. To je celé. 

Ako to funguje?

Do mobilnej aplikácie HAKA Systém môžete vložiť evidenčné číslo (ľudovo známe ako ŠPZ). Systém ho overí cez štátne databázy. Ak je k ŠPZ v databáze záznam, treba následne preveriť VIN kód vozidla. Ten sa buď ukáže priamo v aplikácii medzi informáciami o vozidle spolu s farbou, typom vozidla a pod. Ak nie, treba ho odčítať priamo spod čelného skla vozidla.  

Ak systém zistí, že VIN kód je v pátraní, auto je kradnuté a treba kontaktovať políciu a následne aj HAKA tím. Môže nastať prípad, že aplikácia zistí, že ŠPZ vozidla sú v pátraní, no VIN kód je v poriadku. V tom prípade budú kradnuté alebo stratené len značky. 
 



Ako teda funguje aplikácia HAKA Systém? 

Naša aplikácia je napojená priamo na Ministerstvo vnútra SR, ďalej české a maďarské ministerstvo vnútra a tiež ministerstvá ďalších piatich štátov. Aplikácia HAKA je napojená dokopy na osem online databáz kradnutých vozidiel a na dve centrálne databázy všetkých vozidiel na Slovensku. 

Ak zadáte do aplikácie HAKA akékoľvek vozidlo, tak vám vypíše nielen to, či je v pátraní alebo nie, ale aj základné informácie k vozidlu. Čiže viete identifikovať nielen kradnuté vozidlo, ale odhaliť aj vozidlo, ktoré je kradnuté a majiteľ o tom ešte nevie. 

Ako je to možné? 

Poviem to na príklade. O desiatej večer idete spať, auto máte pred panelákom. O jedenástej príde zlodej, otvorí ho, prehodí na neho ŠPZ-ky z iného vozidla, tri hodiny mu trvá, kým sa dostane do Bratislavy a odparkuje auto na tzv. vychladnutie – aby zistil, či má vozidlo GPS, a teda či ho niekto hľadá. 

Takýto prípad sme reálne riešili, bolo to presne 40. nájdené auto. Policajti vtedy cez našu aplikáciu HAKA zistili, že VIN číslo tohto vozidla nepatrí k jeho ŠPZ-kám. Kontaktovali preto majiteľa s otázkou, kde má auto a vtedy zistil, že mu ho ukradli. 

Prečo policajti používajú vašu aplikáciu, veď majú v autách systém Soitron?

Systém Soitron, ktorý majú policajti, zisťuje kradnuté vozidlo iba z ŠPZ-ky a iba po nahlásení. Keď ukradnete auto a pôjdete s ním okolo policajtov, tak ste neviditeľný. Lebo nie je nahlásená krádež. Navyše, polícia má na vozidlách senzory vpredu a vzadu, čo ich limituje pri odhaľovaní kolmo zaparkovaných áut.

No cez našu aplikáciu viete odhaliť, že na vozidle, ktoré síce nie je v pátraní, je ŠPZ-ka z iného vozidla a posúvate informáciu HAKA tímu a polícii. 

Keďže zlodeji kradnú aj ŠPZ-ky, je to celé komplikovanejšie. Aké typy krádeží môžu teda ľudia odhaliť cez HAKA? 

Prvý typ krádeže, ktorý môžete cez HAKA odhaliť, je prípad, že vozidlo je ukradnuté a majiteľ to nahlásil, pričom páchateľ ho nechal na pôvodných ŠPZ-kách. Vtedy sa ukáže v našej aplikácii krádež a takisto vozidlo hľadá polícia cez Soitron. 

Druhá možnosť nastáva, keď ukradnú auto a vymenia ŠPZ-ky. Vtedy polícia auto neidentifikuje, lebo práve ukradnuté ŠPZ-ky nie sú v pátraní. HAKA ho však odhalí, pretože aplikáciu používa reálny človek, ktorý dokáže na vlastné oči porovnať, či popis vozidla sedí k danej ŠPZ-ke.  

Čiže ľudia v aplikácii uvidia údaje o aute, napríklad farbu a typ, a jasne vidia, že k daným ŠPZ-kám má patriť úplne iné auto. 

Presne tak. Mali sme takéto prípady vozidiel s vymenenými ŠPZ-kami a až na základe kontroly VIN kódu sa zistilo, že auto je v pátraní. V jednom prípade boli vymenené ŠPZ-ky až štyrikrát. 

„Máme k dispozícii infolinku, na ktorej som takmer nonstop ja. Úprimne, mám strach ísť spať, aby nám neušlo nejaké auto.“  Zdieľať

Jeden z prípadov nájdeného vozidla bol starý Golf, v ktorom sa našli drogy. Kradnú sa staršie autá na takéto účely? 

Krádeže áut môžeme rozdeliť na tri typy. Lacnejšie a staršie vozidlá sa kradnú na spáchanie trestnej činnosti. Auto použijú na trestnú činnosť a nechajú ho niekde odstavené. Napríklad ukradnú takéto staršie vozidlo a idú s ním k autu, ktoré chcú skutočne ukradnúť. To staré tam niekde naokolo nechajú. 

Ďalší typ krádeže je na objednávku pre servisy. Väčšinou sa vozidlá tipujú tak, že vy idete do servisu, v tom servise vedia, aký máte motor, výbavu, veľakrát si vezmú vaše doklady, akože chcú niečo zaregistrovať a už poznajú presnú adresu, kde sa nachádzate. Potom tam pošlú tipéra, aby zistil, či na danej adrese auto skutočne parkuje. Až potom príde zlodej.

Čiže tu máme viacero postáv…

Áno. Tipér, zlodej a pilot. Tipér tipuje, vyberá autá, ktoré sa majú ukradnúť. Zlodej auto ukradne a premiestni ho na miesto, odkiaľ ho preváža pilot.

Prečo ho nepreváža až do cieľa zlodej? 

Lebo zlodej je cenný, on jediný vie auto ukradnúť a naštartovať. Vždy sa preto nájde nejaký obetný baránok, ktorého aj keby chytili na ukradnutom aute, tak je bezvýznamný. V tejto hierarchii má top postavenie zlodej. 

Kam auto odvezie pilot? 

Všetko býva dohodnuté. Keď sa vozidlo ukradne, zväčša už býva aj vopred zaplatené. Zlodej ide na istotu, tipér mu predtým všetko zistil, majú odsledované vaše zvyky, kde a kedy parkujete a podobne. Pilot vezme auto k zákazníkovi, v tomto type krádeží do dielne, kde auto do dvoch hodín rozoberú. 

Tretí typ krádeží sú drahšie autá nad 30-tisíc eur. Na tie majú pristavený lodný kontajner a idú do zahraničia, kde auto zlegalizujú ako dvojičku. Ide však o sofistikovanejšie skupiny, ktoré používajú napríklad rušičky, pričom polícia a colníci nemajú šancu skontrolovať toľko lodných kontajnerov. A zvyčajne sa v tomto biznise pohybujú colníci aj policajti. 

Sú časté prípady, keď sa kradnuté auto predáva u nás na internete? Vy ste mali nedávno taký prípad z východného Slovenska. 

V tomto prípade ide väčšinou o rómske gangy, ktoré kšeftujú so starými autami. Predávajú ukradnuté autá za pár korún a ľudia sa ulakomia a nepreveria si to. 

Prípad, na ktorý narážate, sa stal v Sobranciach, kde bolo ukradnuté auto. My sme dostali informáciu, že na internete sa predáva podozrivé vozidlo, tak sme sa ozvali, že máme záujem. Dohodli sme si stretnutie, ale my nemáme toľko peňazí, aby sme chodili naprieč republikou “kšeftovať” s autami. Tak sme skontaktovali políciu, ktorá vyslala na miesto predaja svojich operatívcov, zatiaľ čo my sme celý čas komunikovali s predávajúcim a predstierali záujem.

Predávajúci síce neprišli na dohodnuté miesto načas, ale neskôr sa ozvali, či je ešte záujem. Keďže som vedel, že policajní operatívci sú stále na mieste, podarilo sa zlodejov chytiť.  

Na čo si majú ľudia dať pozor pri používaní aplikácie, môže ich niečo zmiasť?

Treba si uvedomiť, že aplikácia HAKA ako taká nemá žiadnu vlastnú databázu. Všetky údaje preberá z verejne dostupných zdrojov. A keďže do týchto databáz zadávajú údaje ľudia, môže ľudský faktor spôsobiť preklep. Treba si dávať pozor na rôzne veci, ale máme k dispozícii infolinku, na ktorej som takmer nonstop ja a odpoveď dostanú ľudia takmer okamžite.

Úprimne, mám strach ísť spať, aby nám neušlo nejaké auto. 

Čo sa pýtajú ľudia najčastejšie? 

Zvyknem vysvetľovať ešte jednu vec. Server ministerstva vnútra nekonštatuje, či je daná ŠPZ-ka kradnutá, stratená alebo podobne. Z databázy môže prísť informácia, či má záznam. 

Môže sa teda stať, že zadáte ŠPZ-ku a vyhodí vám, že je v pátraní. No ešte to neznamená, že je kradnuté celé auto. Zadať ŠPZ-ku má len informatívny charakter. Keď sa vám ukáže, že ŠPZ-ka je v pátraní, ponúkne sa vám tlačidlo skontrolovať VIN. A ten skontrolujete buď reálne odčítaním z auta, alebo sa vám ukáže na aplikácii, ak sú k dispozícii údaje k vozidlu. Takže keď dáte následne skontrolovať VIN a ukáže sa, že je v pátraní, vtedy je kradnuté aj auto. 

Ak je teda ŠPZ v pátraní a zároveň je VIN v poriadku, čo to znamená? 

ŠPZ-ka môže byť v pátraní z dôvodu, že ju niekto ukradol alebo aj stratil, nahlásil to a má duplikáty. Preto sú tie čísla v pátraní. Keď však na aplikácii zasvieti, že aj VIN je v pátraní, vtedy ste našli kradnuté auto. 

Čo vtedy robiť? 

Zavoláte políciu a následne HAKA tím. Ten sa o druhej v noci zbalí, zamáva žene a ide na miesto (úsmev). 

Prečo je pre vás dôležité tam ísť?

Ako občan dávate len podnet, a preto polícia nie je povinná volať vám späť, či ste pomohli alebo nie. Nikto vám nepošle fotku, video. Preto idem na miesto. Aby aplikácia fungovala, potrebuje ľudí a tí potrebujú vidieť výsledok. Aby boli motivovaní.

Ako berú policajti, že sa im na mieste nájdenia auta do toho miešate? 

Nestretol som sa s nejakými negatívnymi reakciami. Čo poznám policajtov, s ktorými spolupracujeme, HAKU si chvália, sú radi, že majú modernú technológiu k svojej práci. Lebo to, čo majú v autách, je slabota. 

Ako funguje vaša spolupráca s políciou? 

Napriek tomu, že z dôvodu legislatívy neexistuje oficiálna spolupráca, máme výdatnú podporu od Davida Púchovského, administrátora facebookovej stránky polície. Veľmi nám pomáha a propaguje nás. Na krajskej kriminálke v Bratislave, na NAKA, ale aj medzi Pohotovostnými policajnými útvarmi máme svojich sympatizantov, pomocníkov a zanietených „hakistov“.

Pripomínam, že HAKA nikdy nezasahuje. My odhalené kradnuté vozidlo oznámime polícii a ideme na miesto tak o 20 až 30 minút po policajtoch. 

Chceli by sme, aby políciu volali občania priamo, no realita je taká, že tak robí asi päť percent ľudí. 

Prečo?

Boja sa a nemajú dôveru. Pozitívne na tom je, že my aspoň môžeme preveriť, či je podnet oprávnený, aby to nebol falošný poplach. Ale nie som z toho zase veľmi nadšený, lebo radšej som za neadekvátny výjazd ako stratu času, ktorá by mohla mať za následok, že páchateľ utečie. 

Pri krádežiach vozidiel sú zrejme kľúčové prvé hodiny…

Presne tak, preto je dôležité, aby nás bolo čo najviac a aby o nás ľudia vedeli. Oproti minulosti však nastal posun, dnes to funguje tak, že keď príde polícia za majiteľom ukradnutého vozidla, povedia mu: „Dobrý deň“ a hneď nato „Nájdite si HAKA.“ 

Kedy bežní ľudia vlastne hľadajú kradnuté autá? 

Čo viem, napríklad muži, kým čakajú svoje manželky pred obchodom, tak zatiaľ kontrolujú autá na parkovisku. Hocikde, pred panelákom, idú so psom, preverujú autá. Dokonca aj mamičky pri kočíkovaní, viete, koľko z nich mi píše? 

Zaujímavý fenomén, na ktorý som hrdý, je, že nemáme vo facebookovej skupine skoro žiadne deti. Ani veľa 18- a 20-ročných. Prosto to chytilo dospelých, čo je dobré. 

Aká je sledovanosť skupiny? 

Denne aj na úrovni stotisíc ľudí. Naša skupina má cez 150-tisíc členov a je to živá komunita.

Aplikáciu má teraz v mobile približne 49-tisíc ľudí. Každý deň skontrolujeme skoro sedem tisíc vozidiel. Aplikácia HAKA je už aj za hranicami, reálne sme našli auto v Rakúsku, v Českej republike. 

V diskusii na svojej facebookovej skupine ste sa vyjadrili, že dobre viete, že sú medzi jej členmi aj zlodeji áut.

Sú.

Ako to viete? 

V skupine je množstvo policajtov, s ktorými spolupracujem a riešime veci. Oni mi posunú informáciu, že tento a tento bol riešený za majetkovú trestnú činnosť v súvislosti s autami. 

Ako sa prejavujú títo ľudia? 

Nijako, sú ticho sa sledujú. Pozrite, dnes každý vie, kto je zlodej a autíčkar. Problém nie je identifikovať zlodeja, problém na Slovensku je mu to dokázať. Zlodeji si žijú u nás najlepšie. Kupujú si stotisícové autá, nechodia do práce, iba do posilňovne, lebo majú toľko voľného času, že sa môžu venovať sami sebe. Za ukradnuté auto dostane zlodej aj 5-6-tisíc, a keď ich otočí za mesiac dvadsať…

„Každý deň skontrolujeme skoro sedem tisíc vozidiel. Aplikácia HAKA je už aj za hranicami, reálne sme našli auto v Rakúsku i v Českej republike.“ Zdieľať

Aký máte z celého projektu dojem? Dnes sa veľa hovorí o ignorancii ľudí, nezáujmu o druhých. 

To nie je pravda. HAKA dokazuje opak. Spája vekové hranice, ľudí rôznych profesií, či sú to maliari, inštalatéri, právnici i lekári. Všetci preverujú autá. Stal sa z toho fenomén vzájomnej pomoci, až mi z toho naskakujú zimomriavky. 

Keď nájdem auto, mám brutálnu radosť. Minule som skoro vyvalil dvere. Ku každému nájdenému autu musíte prizvať na obhliadku majiteľa. Najlepšie je, keď nájdete auto žene, niektoré sa tam až rozplačú. Po oznámení na polícii sa totiž mnohí zmieria s tým, že svoje auto už nikdy neuvidia. A tu zrazu, stoja pri ňom vďaka pomoci bežných ľudí. 

Stretávajú sa majitelia potom s tými, čo im našli auto? 

Nie. Nezverejňujeme, kto našiel auto. Takisto sú zakázané odmeny. Všetko je zadarmo pre ľudí a neprijímame, aby sa majitelia odmieňali peňažne.

Vymysleli ste však motivujúce nálepky. 

Áno, za nájdenie vozidla dávame zlatú. Strieborná je za zásluhy, čiže rôzny typ pomoci projektu. No a potom je obyčajná nálepka HAKA, ktorá je odstrašujúca. 

V čom má odstrašiť? 

Je nás veľa a garantujem, že ak zlodeji siahnu na naše autá, rozpútame tu peklo. Nájdeme ho, aj keby bolo neviem kde. Nemali by, samozrejme, siahať na žiadne auto, ale Pán Boh ich chráň, ak ukradnú auto, na ktorom je nálepka HAKA. 

Kam chcete projekt posunúť? Nedávno ste spustili aplikáciu HAKA bike na hľadanie kradnutých bicyklov cez overenie výrobného čísla na spodku rámu. Čo plánujete ďalej?

Chceme podporiť výstavbu novej väznice, čo štát plánuje stavať na východe Slovenska. 

Ako ju chcete podporiť? 

Našou prioritou je síce hľadať kradnuté autá, ale nepohrdneme ani páchateľmi. Z 50 prípadov nájdených áut sme v niekoľkých chytili priamo aj podozrivé osoby. Preto budeme robiť všetko preto, aby v prípade novej väznice nešlo o zbytočne investované štátne peniaze. Pokúsime sa dodávať do nej čo najviac klientov. 

Foto: Pavol Rábara

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo