Majú rodičia bojovať za známky detí?

Majú rodičia bojovať za známky detí?

Ilustračné foto, TASR – Roman Hanc

Ako majú rodičia reagovať, keď majú dojem, že ich dieťa dostalo nespravodlivé vysvedčenie?

Do redakcie sme dostali čitateľskú otázku. Píšu rodičia školáčky, ktorá navštevuje školu na dedine. Ich dcéra spolu s ďalšími dvoma spolužiačkami urobila úspešne prijímačky na osemročné gymnázium v najbližšom meste. Keďže učiteľka je veľkou odporkyňou tejto formy vzdelávania, zaokrúhlila týmto trom dievčatám na konci roka známky s priemerom 1,3 na dvojky. Rodičia sa pýtajú, či sa majú ozvať a bojovať spätne za dobré známky svojich detí, aby ich viedli k spravodlivosti alebo to majú nechať tak. Známky na vysvedčení totiž už nijako neovplyvnia ich prijatie na gymnázium. Odpovedal odborník na výchovu Albín Škoviera.

Albín Škoviera, špeciálny pedagóg, Katolícka univerzita v Ružomberku a Univerzita Pardubice

Priemer známok je v rámci akéhokoľvek vyučovacieho predmetu v podstate pliaga. Žiakov vedie ku kalkuláciám (napr. mám tam dve jednotky, „som za vodou“), rodičov k „boju“ za spravodlivosť. Žiaľ, učitelia to zabúdajú žiakom (i rodičom) opakovať, ale priemer známok je iba orientačná informácia. Nie je totiž jednotka ako jednotka, ani päťka ako päťka. Pamätám si zo základnej školy, že som mal z češtiny (áno, chodil som do školy v Čechách) jednu päťku (za to, že sa mi nechcelo naučiť báseň) a tri jednotky. 8:4=2. Ale na vysvedčení som mal jednotku. Som presvedčený o tom, že nikto, ani spolužiaci, ani učiteľka, ani ja sme to nevnímali ako nespravodlivosť. Iste, sú aj opačné situácie. Dostal som v tom istom ročníku zo zemepisu dvojku bez toho, žeby ma učiteľka čo len raz vyvolala. Zašiel som za riaditeľom (ja, nie moji rodičia) a žiadal ho o komisionálne preskúšanie, bola totiž zasiahnutá moja márnomyseľnosť. Preskúšanie nebolo. Iba učiteľka si dávala veľký pozor, aby som nebol zo zemepisu bez známky.

Svet mimo školy býva oveľa nespravodlivejší ako ten v škole. V škole je verejná kontrola 25 spolužiakov. Nie sú ani slepí, ani hluchí, ani hlúpi. Ak aj (možno) bola učiteľka voči trom dievčatám prísnejšia, nie je v poriadku, ak na tých, čo majú ašpirácie a potenciál, máme väčšie nároky?

 

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo