Export revolúcie do Afriky

Export revolúcie do Afriky

Obianuju Ekeochová, autorka knihy Namierené na Afriku – ideologický neokolonializmus v 21. storočí. Foto: youtube.com

Ak je intervencia prevažne kontraproduktívna, mali by sme si dať odpoveď na otázky: Čo to tu vlastne robíme? Nie sú aj lepšie prístupy?

Inteligentní kritici zahraničnej pomoci protirečia konvenčnej múdrosti, čo znamená, že sa môžu ignorovať. „Pomoc“ naďalej prúdi – aj keď sú jej účinky celkovo negatívne. Pravá charita sa nikdy nesmie dostať na vedľajšiu koľaj. No v určitom bode, keď hojné dôkazy ukazujú, že daná intervencia je prevažne kontraproduktívna, by sme si mali na vytriezvenie dať odpoveď na otázky: Čo to tu vlastne robíme? Nie sú aj lepšie prístupy?

Britský ekonóm Peter Bauer hovoril už v 70-tych rokoch 20. storočia, aké ponižujúce je hovoriť, že pomoc je pre rozvoj nevyhnutná. Namietal proti samotnému termínu „pomoc“ evokujúcemu bezproblémovú dobroprajnosť, ktorú by spochybňoval iba lakomec. V praxi však použitie tohto pojmu politizuje ekonomickú sféru a udúša tvorivé ľudské energie, ktoré sú pre rozvoj také kľúčové. Od Bauera pochádza pamätný výrok, že zahraničná pomoc je vo svojej podstate vlastne „vynikajúcim spôsobom, ako prevádzať peniaze od chudobných ľudí v bohatých krajinách k bohatým ľuďom v chudobných krajinách.“

Zahraničná pomoc je vo svojej podstate vlastne „vynikajúcim spôsobom, ako prevádzať peniaze od chudobných ľudí v bohatých krajinách k bohatým ľuďom v chudobných krajinách.“ Zdieľať

William Easterly vo svojej knihe The White Man’s Burden: Why the West’s Efforts to Aid the Rest Have Done So Much Ill and So Little Good (Bremeno bieleho muža: prečo snahy Západu pomôcť zvyšku sveta spôsobili toľko zla a tak málo dobra) z roku 2006 prináša dosť elementárny postreh (pre tých, čo naozaj niečo vedia o programoch zahraničnej pomoci): prostredníctvom zahraničnej pomoci sa nepodarilo žiadnu krajinu pozdvihnúť z chudoby. A predsa sa niektoré chudobné krajiny pozdvihli k prosperite aj bez nej.

S použitím logiky, ktorá sa kedysi bežne vštepovala, teda Easterly dospel k záveru, že zahraničná pomoc nie je na zlepšenie materiálnych životných podmienok dostatočná ani nevyhnutná. Tieto námietky rozšírila zambijská ekonómka Dambisa Moyová vo svojej knihe Dead Aid (Mŕtva pomoc, 2009), ktorá sa stala bestsellerom: bilión dolárov „pomoci“ za polstoročie v skutočnosti veci iba zhoršilo.

Túto oprávnenú kritiku opakuje nová dobre vyargumentovaná kniha od nigérijskej rodáčky Obianuju Ekeochovej, no v dôležitých a jedinečných smeroch ide ďalej. Evidentné je to už z jej názvu: Namierené na Afriku – ideologický neokolonializmus v 21. storočí (Target Africa – Ideological Neocolonialism in the Twenty-First Century).

Ešte výraznejšie než jej predchodcovia zdôrazňuje značný ideologický rozmer zabudovaný do agendy zahraničnej pomoci. Odkedy má „humanitárna“ pomoc vyžadovať, aby sa Afričanom nanucovali ničivé a cudzie západné postoje a praktiky týkajúce sa sexuality a rodiny?

Ekeochová rozumne píše, že keby jej susedom zhorela strecha nad hlavou, nesnažila by sa im spolu s jedlom a prikrývkami podstrčiť aj antikoncepciu. To by sa vnímalo ako urážka. Prečo by sa to teda malo masovo diať vo forme západnej „pomoci“ Afrike?

Keby susedom zhorela strecha nad hlavou, nesnažili by sme sa im spolu s jedlom a prikrývkami podstrčiť aj antikoncepciu. To by sa vnímalo ako urážka. Prečo by sa to teda malo masovo diať vo forme západnej „pomoci“ Afrike? Zdieľať

Je to skutočne humánny postreh, ktorý sa však našich akože humanitárnych pracovníkov nedotýka. Rozhodli sa, že pomôcky a postupy na obmedzenie veľkosti rodiny predstavujú „nenaplnenú potrebu“ – a hotovo.

Demaskuje termíny ako „nenaplnená potreba“ a ukazuje, čím v skutočnosti sú: zásterkou pre ničivé západné mravy, ktoré Afričania oprávnene považujú za znepokojivé. Kolonializmus zjavne treba odsudzovať len v minulom čase. Vlastne sme presvedčení, že treba exportovať s misionárskym zápalom nihilistickú náhradu toho, čo sme odmietli – kresťanstva.

Fondy vyhradené na „kontrolu populácie“ prudko vyleteli za zhruba 25 rokov, čo káhirská konferencia OSN hľadala „riešenia“ populačného „problému“. Už pár rokov tečie 71 percent týchto prostriedkov do Afriky. Niečo ako potratové kliniky majú náhodou tendenciu vznikať v určitých menšinových štvrtiach.

Kniha je plná faktov a čísel, ktoré viac než potvrdzujú, že Afrika je na muške medzinárodnej „komunity“ poskytujúcej zahraničnú pomoc. Ak sa pýtate, prečo sa toto všetko ignoruje, opýtajte sa, prečo ste počuli, že hráči národnej americkofutbalovej ligy počas hymny kľačia, okrem Bena Watsona, ktorý tiež „využíva svoje postavenie,“ aby označil potraty za „najvyššiu formu rasizmu.“

Nielenže je medzi čiernymi viac potratov než živých pôrodov, ale počet čiernych životov, ktoré predčasne vyhasli z dôvodu potratu, je vyšší než súčet prvých 15 hlavných príčin smrti Afroameričanov. Nemal by Kanye West tweetovať aj o tomto?

Ekeochová sa nevyhýba ani nepríjemnej skutočnosti, že veľkou súčasťou problému je aj africká korupcia. Vie, že budúcnosť bude pochmúrna, ak sa to nezmení. Takisto bolo pre ňu bolestné uvedomiť si, že sú vplyvní africkí lídri, ktorí sú „osobne proti“ západnej kultúre smrti, no z dôvodu značného osobného zisku sa jej prispôsobujú. Tieto faktory ju vedú k záveru, že škodu spôsobenú prostredníctvom priemyslu humanitárnej pomoci si Afrika „do značnej miery zavinila sama“.

Pre autorku bolo bolestné uvedomiť si, že sú vplyvní africkí lídri, ktorí sú „osobne proti“ západnej kultúre smrti, no z dôvodu značného osobného zisku sa jej prispôsobujú. Zdieľať

Ak sa v tom africkí lídri vezú pre vlastné dobro, západní úradníci a zamestnanci majú tiež svoje oprávnené záujmy. Keď si Theodore Dalrymple všimol zvoniť na ulici ľudí na podporu UNICEF, vydedukoval, že v skutočnosti sa snažia

vyzbierať prostriedky na riadnu dovolenku, rodinné prídavky, zdravotné poistenie, dôchodky, príspevky na bývanie, vzdelávacie granty, dovolenky doma, životné poistky, nemocenské, rodičovské dovolenky, návštevy rodiny, materské, otcovské a adopčné dovolenky a zvláštne dovolenky pre pracovníkov UNICEF po celom svete.

Karierizmus je jedna vec a stavať sa proti pôsobeniu ešte ničivejšieho ideologického rozmeru pri exporte sexuálnej revolúcie je úplne iná, ťažšia úloha. Zvlášť keď sa jej vyhýbajú dokonca aj kresťanské agentúry pôsobiace v tejto oblasti (hovorím z vlastnej skúsenosti). Keď napríklad nemeckí biskupi vnímajú ako prostučké a staromódne, že sa v Afrike nebojácne pridržiavajú katolíckej náuky – v ostrom kontraste s ich predkresťanskými a našimi pokresťanskými zvykmi. Nemci naozaj povedali, že sa nebudú riadiť podľa Afričanov, lebo tí, zdá sa, nie sú ochotní prispôsobiť sa „komplexnosti“ moderného života. V akejkoľvek inej otázke takúto západniarsku povýšenosť nemáme.

Ekeochová ponúka to, čo potrebujeme najviac: pohľad založený na nádeji, ktorá ide ruka v ruke s vysokými očakávaniami. Plaviť sa životom bez vysokých očakávaní znamená koledovať si o stroskotanie. Možno sú ťažké, no najlepšie podnecujú ľudí k činnosti. Nastavila latku vysoko, lebo tam má byť – a to sa týka rovnako Afričanov aj Západniarov. Je to všeobecná – naozaj katolícka – záležitosť.

Matthew Hanley
Autor je akademický pracovník v National Catholic Bioethics Center (Národné katolícke centrum pre bioetiku). Spolu s lekárom Jokinom de Irala je autorom knihy Affirming Love, Avoiding AIDS: What Africa Can Teach the West (Prisvedčiť láske, vyhnúť sa AIDS: čo sa môže Západ naučiť od Afriky), ktorá nedávno získala ocenenie od Catholic Press Association za najlepšiu knihu. Tento článok obsahuje názory p. Hanleyho, nie NCBC.

Pôvodný text: Exporting the Revolution To Africa.

Rubrika K veci je tvorená autorskými článkami prestížneho amerického magazínu The Catholic Thing, vychádza s podporou Kolégia Antona Neuwirtha. Článok nie je vyjadrením názoru Kolégia Antona Neuwirtha.


Keďže ste náš pravidelný čitateľ, tak už viete, že články na Postoji nie sú spoplatnené. Vznikajú len vďaka ľuďom, ktorí nás dobrovoľne podporujú. 

Budeme si veľmi vážiť, ak sa k nim pridáte. Aby sme sa my mohli naplno venovať tvorbe obsahu.

Ďakujeme!

 

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo