K VECI: Archeologický thriller

Tipujem, že „archaeologický“ a „thriller“ sú dve slová, ktoré sa v časoch pred Dobyvateľmi stratenej archy ocitli spolu len veľmi zriedka. Generácie filmových fanúšikov vyrástli na hrdinských kúskoch Indianu Jonesa, očarení jeho neohrozenými činmi a uchvátení jeho (zvyčajne) vznešenými obetami v prospech jeho múzea, bo čo viac, celého civilizovaného sveta.

No ani po troch pokračovaniach a nimi inšpirovanom televíznom seriáli sa Jonesovým dobrodružstvám zatiaľ nepodarilo zmeniť domnienku, že skutočná archeológia je v podstate nuda.

Možno to tak je, ale ja poznám aspoň jednu výnimku.

Približne v tom istom čase, keď Harrison Ford údajne oslobodzoval archu zmluvy pred nacistami, prebiehalo skutočné dobrodružstvo, v ktorom tiež vystupovali ostatky, intrigy a staroveké hroby: odohrával sa lov na miesto posledného odpočinku Rybára, prvého pápeža. John Evangelist Walsh o ňom napísal knihu The Bones of St. Peter (Kosti svätého Petra,1985) a moja žena mi nedávno dala do daru jej nové vydanie: „Myslela som, že si ju rád znovu prečítaš.“ Mala pravdu.

Statočnosť Pia XII.

Príbeh je dosť jednoduchý, no pri jeho čítaní si človek nevdojak obhrýza nechty. Starobylá katolícka tradícia vždy lokalizovala mučeníctvo a hrob apoštola Petra na územie Vatikánu, pričom miesto posledného odpočinku jeho kostí malo byť niekde pod hlavným oltárom baziliky – vhodný testament pre Ježišovo vyhlásenie, že postaví svoju Cirkev „na tejto skale (petros).“ (Mt 16,18) Počas renovácií krypty v roku 1939 boli objavené viaceré staroveké náhrobky a nápisy na hroboch a pápež Pius XII. dal povolenie na ďalší prieskum.

"Pius XII. bol ochotný riskovať, že by veda mohla usvedčiť tradíciu z omylu, a dal povolenie na ďalší prieskum. Petrove pozostatky boli nakoniec skutočne objavené tam, kde tradícia vždy ukazovala."

Zdieľať

Svätý Otec bezpochyby prechovával opatrný optimizmus, že experti objavia ostatky svätého Petra tam, kde ich tradícia vždy umiestňovala, a že bude dostatok empirických dôkazov, aby sa to dalo tvrdiť s istotou, ktorá by nestála len na viere či zbožnosti. Pritom bol ochotný riskovať, že by veda mohla usvedčiť tradíciu z omylu – čo je samo osebe skutok obrovskej statočnosti.

Ako si kopáči razili cestu podzemnou nekropolou, stále častejšie sa stretávali s kresťanskými obrazmi a nápismi, ale aj s prekážkami – a to nielen s presakujúcim potrubím na stenách. Medzi výskumníkmi vystúpili osobnostné konflikty a súperenia, menšie nehody a väčšie omyly – a to už nehovorím o začiatku druhej svetovej vojny.

V správny čas boli apoštolove ostatky skutočne objavené, a to presne na mieste, na ktoré tradícia vždy ukazovala – presne pod hlavným oltárom. V roku 1968 pápež Pavol VI. oznámil svetu, že apoštolove pozostatky sa našli.

Samozrejme, že sa našli pod hlavným oltárom,“ namietali skeptici, „kde inde by katolícki archeológovia pracujúci na príkaz pápeža našli kosti svätého Petra?“ Mnohí vtedy objav odmietali a odborníci sa o autenticitu hrobu a jeho obsahu škriepia až do dnešného dňa.

Nuž. Záleží na tom?

Niektorí tvrdohlavci stále nebudú súhlasiť 

Dovolím si teraz trochu odbočiť – k detskej knihe, klasike ocenenej Newberyho medailou, From the Mixed-Up Files of Mrs. Basil E. Frankweiler (v českom preklade vyšlo ako Uprchlíci, Michelangelo & zvědavá milionářka, pozn. prekl.). Je to príbeh detí, ktoré ujdú z domu a odhalia čosi, čo považujú za tajomstvo istej kontroverznej Michelangelovej sochy. Je falošná? Je pravá? Klaudia a Jamie si myslia, že na to prišli, a vyhľadajú pôvodnú majiteľku, pani Frankweilerovú, aby sa s ňou pozhovárali.

Ich rozhodujúci dôkaz napokon nie je až taký rozhodujúci a dokonca aj solídnejší dôkaz pani Frankweilerovej – skicu sochy zhotovenú umelcovou rukou – je možné spochybniť. Deťom povie, že väčšina odborníkov uzná, že diela sú pravé, no „niektorí tvrdohlavci súhlasiť nebudú,” a od tej doby sa budú socha i skica objavovať v knihách s veľkým otáznikom.

Klaudia cíti rezignáciu pani Frankweilerovej, a tak skúma ďalej a pýta sa, prečo nechce, „aby sa odstránil aj ten posledný kúsok pochybnosti.“ Takmer počujeme ťažký vzdych a jednoduché zdôvodnenie tejto mecenášky umenia: „Lebo mám osemdesiat dva rokov. Preto.“

Láska sa nedá dokázať, ale preukázať

Vráťme sa teraz k Petrovým kostiam. Sú pravé? Je to naozaj jeho hrob? Dôkazy sú presvedčivé, potvrdil to pápež a ja tomu verím – nemám žiaden dôvod tomu neveriť.

Otriaslo by však mojou vierou, keby nové objavy presunuli váhu dôkazov opačným smerom? Mali by sme pochybovať o pápežovej autorite? Pochybovať o samotnej Cirkvi? Nepotrebujeme vedieť s istotou – ako hovorí Klaudia, odstrániť aj ten posledný kúsok pochybnosti?

"Lásku nemožno dokázať. Možno ju však preukázať a to je aj skutočný Petrov odkaz."

Zdieľať

Nie. Prečo? Lebo evanjelium nie je o rozptyľovaní pochybností. Cirkev má skôr inú agendu – agendu viery, nádeje a lásky. Nemôžeme dokázať, že sú to Petrove kosti alebo že Peter bol prvým pápežom. Nemôžeme dokázať apoštolskú postupnosť či prepodstatnenie. Nemôžeme dokázať Vtelenie či vzkriesenie. A prečo by sme sa o to vôbec mali snažiť? Ak veríme len v to, čo je dokázané, nejde o skutočnú vieru a okrem toho evanjelium je v prvom rade o láske – a ani lásku nemožno dokázať.

Možno ju však preukázať a to je aj skutočný Petrov odkaz. Potom, ako Peter mnoho vecí znovu a znovu kráľovsky pohnojil, nakoniec sa náhodou stretol na brehu mora so zmŕtvychvstalým Pánom. Ježiš ho trikrát vyzval, aby potvrdil svoju lásku, a apoštol to trikrát urobil. No slová nestačili – bolo treba čin, konečný a rozhodujúci.

‚Veru, veru, hovorím ti: Keď si bol mladší, sám si sa opásal a chodil si, kade si chcel. Ale keď zostarneš, vystrieš ruky, iný ťa opáše a povedie, kam nechceš.‘ (To povedal, aby naznačil, akou smrťou oslávi Boha.) Ako to povedal, vyzval ho: ‚Poď za mnou!‘ (Jn 21,15-19).

Ako hovorí na inom mieste Peter Ježišovi (Jn 6,68): „Ku komu by sme išli? Ty máš slová večného života.“

Láska nás pozýva, aby sme aj my šli za ňou, kosti-nekosti. Čaká nás náš vlastný vzrušujúci príbeh, náš thriller.

Rick Becker 
Autor je manžel a otec siedmich detí, vyučuje opatrovateľstvo a náboženstvo. So svojou rodinou žije v South Bend v štáte Indiana.

Pôvodný text: Archaeological Thriller, medzititulky redakcia, ilustračné foto: thecatholicthing.org, flickr.com.

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo