Skôr než hlasujúcemu proti potratom vynadáte do fašistov

Skôr než hlasujúcemu proti potratom vynadáte do fašistov

Národný pochod za život v Košiciach. Foto: TASR/Roman Hanc

Pre veriacich katolíkov má odmietanie umelého potratu charakter absolútnej morálnej kategórie, aj keby jeho predkladateľom boli komunisti či Kotleba.

To, že nás čaká emotívna debata, bolo jasné už vo chvíli, keď ĽSNS ohlásila, že do parlamentu posiela zákon sprísňujúci vykonávanie umelých potratov. Popravde, nevyhli by sme sa jej, ani keby takýto zákon predložil ktokoľvek iný ako kotlebovci, teraz je však situácia ešte predsa len v niečom špeciálna.

Mnohí z tábora odporcov akéhokoľvek sprísňovania umelých potratov budú vo veľkom pokušení tých, ktorí za tento zákon zahlasujú v parlamente alebo ho verejne podporia, nálepkovať ako užitočných idiotov extrémistov a fašistov. Ako tých, ktorí kotlebovcov legitimizujú a zametajú im cestičku k vyššej verejnej podpore.

Predtým ako tak začnú robiť, mali by si niekoľko vecí uvedomiť.

Len otázka času

Za sprísnenie súčasnej potratovej legislatívy je dnes na Slovensku značná časť spoločnosti. V pro-life hnutí sa angažujú desiatky organizácií a tisícky aktivistov. Na pochodoch za život, ktorých požiadavkou bola ochrana života od počatia až po prirodzenú smrť, sa zúčastnili desaťtisíce ľudí. Je preto úplne prirodzené, že takýto legislatívny návrh sa objavil.

Vyrukoval s tým Kotleba a fakticky si tak spravil z ostatných katolíckych poslancov v tejto veci svojich rukojemníkov. Je to do istej miery aj zlyhaním kresťanov v iných stranách, že sa nechali takto predbehnúť. Tejto téme sa už podrobnejšie venovali kolegovia Jaroslav Daniška a Lukáš Obšitník.

Pravdu budú mať, samozrejme, aj kritici z liberálneho tábora, keď budú hovoriť, že kotlebovci predkladajú tento návrh najmä z účelových dôvodov, v snahe zalíškať sa veriacim voličom.

Napriek tomu všetkému však platí, že členovia parlamentu a politici, ktorí sa považujú za praktizujúcich katolíkov, nemajú inú možnosť, ako tento zákon podporiť. Bez ohľadu na politické sympatie či antipatie, alebo otázky politickej stratégie.

Zaväzuje ich k tomu Katechizmus katolíckej cirkvi a jej sociálne učenie.

Doktrína a taktika

Skôr ako sa k nim dostaneme, ešte jedna stručná a zjednodušená kontextuálna poznámka. Pre veriacich katolíkov má odmietanie umelého potratu charakter absolútnej morálnej kategórie. Teda niečoho, čo je nemenné, bez ohľadu na demokratické hlasovanie či spoločenskú dohodu. 

Encyklika Evangelium Vitae pápeža Jána Pavla II. jasne hovorí, že umelý potrat a eutanázia sú zločinmi, ktoré žiaden ľudský zákon nemôže uznať za prípustné. Zákony, ktoré tak robia, nielenže vôbec vo svedomí nezaväzujú, ale stavajú človeka pred vážnu a konkrétnu povinnosť postaviť sa proti nim na základe námietok svedomia. „Tak vnútorne nespravodlivý zákon, akým je zákon pripúšťajúci potrat a eutanáziu, nemožno nikdy použiť ani sa zúčastňovať na vytváraní verejnej mienky v prospech takéhoto zákona, ani ho podporiť hlasovaním,“ píše sa v encyklike.

Pre veriacich katolíkov má odmietanie umelého potratu charakter absolútnej morálnej kategórie. Zdieľať

Katolícki politici by zároveň mali podporiť aj také legislatívne zmeny, ktoré síce možnosť umelých potratov nerušia, ale umenšujú zlo. To znamená, že napomáhajú obmedzenie počtu legálnych potratov. Evanjelium Vitae k tomu uvádza: „ Ak by v situácii, o ktorej je reč, nebolo možné odmietnuť alebo úplne zrušiť zákon o umelom potrate, člen parlamentu, ktorého osobný absolútny nesúhlas s potratom je jasný a všetkým známy, konal by správne, keby podporil návrhy, ktorých cieľom je obmedzenie škodlivosti takéhoto zákona a umenšenie jeho negatívnych dôsledkov na poli kultúry a verejnej mravnosti. Keď takto koná, nemá totiž nedovoleným spôsobom spoluúčasť na schválení nespravodlivého zákona, ale skôr robí správny a dovolený pokus obmedziť jeho škodlivé aspekty.“

Ako vidno, katolícki politici nemajú v tejto téme možnosť taktizovať. Nech už je predkladateľom zákona ktokoľvek. Aby to bolo pochopiteľnejšie: platí, že by museli by za takýto zákon hlasovať, aj keby ho predložil komunistický poslanec, ktorého dlhodobým cieľom by bola likvidácia cirkví.

V minulosti bolo viacero prípadov, keď sa veriaci politici snažili pristupovať k sociálnemu učeniu katolíckej cirkvi selektívne. Tvrdili napríklad, že osobne sú proti umelým potratom, ale podporujú právo ženy sa rozhodnúť.

Keď podobné stanovisko v minulosti prezentovali politici, ktorí sa deklarovali ako katolíci, napríklad šéfka demokratickej väčšiny v Snemovni reprezentantov Nancy Pelosiová či americký viceprezident Joe Biden, osobne im dohovoril pápež Benedikt XVI. Ten pri tejto príležitosti okrem iného povedal, že všetci katolíci – najmä zákonodarcovia, právnici a politickí lídri sa musia „usilovať o vytvorenie spravodlivého systému zákonov schopných chrániť ľudský život vo všetkých fázach jeho vývoja.“

Ak to preženieme ad absurdum, museli by za takýto zákon hlasovať, aj keby ho predložil komunistický poslanec, ktorého dlhodobým cieľom by bola likvidácia cirkví. Zdieľať

V prospech podpory predloženého zákona politikmi – katolíkmi však nehovorí len argument doktríny, ale aj taktické dôvody. Ak by tak neurobili, de facto by tým pomáhali Kotlebovi v snahe zvyšovať jeho prestíž medzi veriacimi voličmi. A legitimizovali ho ako politický hlas pro-life hnutia.

Debate, ktorá nás v najbližších dňoch čaká, by určite pomohla jedna vec. Keby sa všetci tí, čo si už chystajú muníciu proti podporovateľom predloženého zákona, nad týmito dôvodmi aspoň na chvíľu zamysleli.


Keďže ste náš pravidelný čitateľ, tak už viete, že články na Postoji nie sú spoplatnené. Vznikajú len vďaka ľuďom, ktorí nás dobrovoľne podporujú. 

Budeme si veľmi vážiť, ak sa k nim pridáte. Aby sme sa my mohli naplno venovať tvorbe obsahu.

Ďakujeme!

 

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo