GLÓBUS: Čo pápež naozaj povedal o homosexuáloch

Katolícky konvertita Jimmy Akin včera na svojom blogu na americkom portáli National Catholic Register zverejnil text s názvom: 7 vecí, ktoré by ste mali vedieť o tom, čo povedal pápež František o homosexuáloch. Poukazuje na to, že médiá nesprávne podávajú pápežove slová ako líniu veľmi odlišnú od jeho predchodcu Benedikta. "Niektorí hovoria, že pápež prehlásil, že 'gay je OK'".

Akin vysvetľuje, že je to inak. Jednak Františkove slová pochádzajú z 80 minútového interview počas cesty lietadlom. František aj počas tohto voľného rozhovoru nijako neprekročil katolícku náuku, že samotná homosexuálna orientácia nie je problémom, ak títo ľudia prijímajú Boha a majú dobrú vôľu.

Ani spôsob jeho vyjadrenia nie je príliš nový. Slová o tom, že homosexuáli by nemali byť marginalizovaní, idú v línii Katechizmu či napr. vatikánskeho dokumentu O pastoračnej starostlivosti homosexuálnych osôb - z roku 1986! Tento list bol navyše podpísaný kardinálom Ratzingerom.

Médiá dávajú jeho slová do protikladu aj v súvislosti s Benediktovým nariadením, že muži s hlboko zakorenenou homosexuálnou orientáciou by nemali byť svätení za kňazov. (To bola jedna z reakcií Vatikánu na pedofilné škandály, pri ktorých sa zistila súvislosť s homosexualitou, keďže napr. obete boli väčšinou chlapci. Benedikt to v knihe Svetlo sveta doplnil aj tým, že homosexuálny kňaz stráca prirodzenú pozíciu otca, ktorú by mal mať.) František sa však nevyjadroval k sväteniu kňazov, ale ku gay loby a ku gayom všeobecne, dôraz dával hlavne na rozlíšenie gaya ako osoby a gay loby. 

Čo teda František vlastne povedal? Akin odkazuje na blog salt + light, kde kanadský katolícky kňaz Thomas Rosica zverejnil pracovný prepis úplných Františkových slov. Slovenský preklad:

Otázka pápežovi od Ilse, novinára v pápežskom lietadle:

Rád by som požiadal o povolenie položiť pomerne delikátnu otázku. Ďalší obraz, ktorý vyšiel do sveta, sa týka Mons. Riccu a správ o jeho osobnom živote. Rád by som vedel, Vaša Svätosť, čo sa s touto otázkou urobí. Ako by sa mal človek touto otázkou zaoberať a ako sa chce Vaša Svätosť vysporiadať s celou otázkou gay-loby?

Pápežova odpoveď:

Pokiaľ ide o vec Mons. Riccu, urobil som, čo vyžaduje kanonické právo a nariadil som žiadané vyšetrovanie. A z vyšetrovania sme nezistili nič zodpovedajúce obvineniam voči nemu. Nič z toho sme nenašli. Taká je odpoveď. Ale rád by som k tomu pridal jednu vec: Videl som to v Cirkvi už mnohokrát, mimo tohto prípadu aj pri ňom, niekto hľadá „hriechy mladosti“, napríklad, nie je to tak? A potom sa tieto veci zverejnia. Tieto veci nie sú zločiny. Zločinom je niečo iné: zneužívanie detí je zločinom. Ale hriechy, ak osoba,  alebo diakon či rehoľná sestra, spácha hriech a potom táto osoba prežije obrátenie, Pán odpúšťa a keď Pán odpúšťa, Pán zabúda a to je pre naše životy veľmi dôležité. Ak ideme k spovedi a pravdivo hovoríme „zhrešil som v tejto veci“, Pán zabudne a my nemáme právo nezabudnúť, pretože potom riskujeme, že Pán nezabudne naše hriechy, že? To je nebezpečné. To je to, čo je dôležité: teológia hriechu. Častokrát som myslel na svätého Petra: spáchal jeden z najhorších hriechov popretím Krista. A s týmto hriechom ho urobili pápežom. Musíme o tom často premýšľať.

"Náklonnosť sama o sebe nie je problém (ak človek úprimne hľadá Boha a má dobrú vôľu). Gay si zaslúži citlivý prístup a začlenenie do spoločnosti. Problém je homoloby."

Zdieľať

Ale aby som sa vrátil k Vašej otázke konkrétnejšie: v tomto prípade (Ricca) som nariadil požadované vyšetrovanie a nič sme nenašli. To je prvá otázka. Potom ste hovorili o gay-loby. Ach... tak veľa sa napísalo o gay-loby. Zatiaľ som na vatikánskych identifikačných preukazoch nenašiel slovo gay. Hovoria, že tu sú nejakí homosexuálni ľudia. Myslím, že keď stretáme homosexuálnu osobu, musíme rozlišovať medzi faktom byť gay a faktom loby, pretože loby nie sú dobré. Sú zlé. Ak je osoba gayom a hľadá Boha a má dobrú vôľu, kto som ja, aby som ju súdil? Katechizmus Katolíckej cirkvi tento bod krásne vysvetľuje, ale hovorí, počkajte moment, ako to hovorí... hovorí – tieto osoby nesmú byť nikdy marginalizované a „musia byť začlenené do spoločnosti“.

Problém nie je v tom, že niekto má túto náklonnosť; nie, my musíme byť bratia, to je prvá vec. Tu je iný problém, iného druhu: problém je vytvorenie loby z ľudí s touto náklonnosťou, loby z chamtivých ľudí, loby z politikov, loby zo slobodomurárov, veľa lobistických skupín. To je pre mňa najvážnejším problémom. A veľmi vám ďakujem za túto otázku. Veľká vďaka!

(V anglickom prepise je vo vete o vatikánskych preukazoch drobná chyba, keďže tam chýba zápor, v talianskom origináli je to s ním. Pozn. L. O.)

Viac zaujímavých pápežových slov z tohto interview priniesli aj John Allen a Andrea Tornielli. Tornielli tu spomína aj časť, kde František odpovedal, prečo v Riu nehovoril o potratoch a homosexuálnych manželstvách. František: "Cirkev už tieto veci pomenovala a jej pozícia je jasná. Moja cesta do Brazílie potrebovala byť pozitívna."

František nenadbieha homosexuálnej agende. Už ako arcibiskup Bergoglio napr. veľmi tvrdo vystúpil proti plánu argentínskej prezidentky Kirchnerovej zaviesť homosexuálne sobáše, označil to ako "diablov ťah, ktorý sa snaži zmiasť a oklamať Božie deti"

Teda aký môže byť záver? František otvorenejšie vyjadril katolícku náuku ku gayom - náklonnosť sama o sebe nie je problém (ak človek úprimne hľadá Boha a má dobrú vôľu). Gay si zaslúži citlivý prístup a začlenenie do spoločnosti. Problém je homoloby. 

Lukáš Obšitník

Ilustračné foto: vaticaninsider.lastampa.it

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo