Svet kresťanstva 18. apríl 2018

Prijímať Eucharistiu do úst či na ruku? Dôležitý je vnútorný postoj

Imrich Gazda
Imrich Gazda
Kardinál Robert Sarah ostro skritizoval možnosť udeľovať sväté prijímanie nielen do úst, ale aj na ruku. Pápež František to ale vidí ináč.
Kardinál Robert Sarah ostro skritizoval možnosť udeľovať sväté prijímanie nielen do úst, ale aj na ruku. Pápež František to ale vidí ináč.
Jozefína Majchrák Jozefína Majchrák

Imrich Gazda

Prijímať Eucharistiu do úst či na ruku? Dôležitý je vnútorný postoj
Ilustračné foto – TASR/Dušan Hein

Článok pôvodne vyšiel v apríli 2018. Opätovne ho prinášame v kontexte aktuálnej diskusie súvisiacej s povolením Konferencie biskupov Slovenska prijímať Eucharistiu počas trvania protiepidemiologických opatrení na ruku.

Zažil to u nás nejeden rímskokatolícky kňaz či mimoriadny vysluhovateľ svätého prijímania. Keď počas slávenia omše dôjde na obrad prijímania, ľudia prichádzajú, aby prijali Kristovo telo. Nečakane sa však v rade objaví človek, ktorý neotvorí ústa, ale vystrie dlane. Kňaz zaváha – má mu vložiť Eucharistiu na ruku alebo nenápadne naznačiť, aby otvoril ústa?

Aj keď zvonku sa to môže javiť ako nepodstatná téma, vnútri Rímskokatolíckej cirkvi spôsob prijímania Eucharistie neraz vyvoláva silné polemiky.

Rozhodnutie je na biskupských konferenciách

Diskusiu pred časom opätovne rozprúdil prefekt vatikánskej Kongregácie pre Boží kult a disciplínu sviatostí Robert Sarah, ktorý nepriamo skritizoval Všeobecné smernice Rímskeho misála. Ide o kľúčový liturgický dokument, ktorý definuje priebeh omše, a teda aj spôsob prijímania Eucharistie.

„Veriaci prijímajú pokľačiačky alebo postojačky podľa toho, ako to ustanovila konferencia biskupov. Ale keď prijímajú postojačky, odporúča sa, aby konferencia biskupov stanovila úkon patričnej úcty, ktorý majú vykonať pred prijatím sviatosti,“ píše sa v smerniciach.

„Ak sa prijímanie dáva iba pod spôsobom chleba, kňaz každému ukáže trochu zdvihnutú hostiu so slovami Telo Kristovo. Prijímajúci odpovie Amen a prijíma sviatosť do úst alebo, ak je dovolené, na ruku podľa ľubovôle. Prijímajúci prijme svätú hostiu hneď na mieste a celú ju zje,“ dodáva dokument.

Tieto pravidlá pripomenul pápež František aj počas nedávnej generálnej audiencie na Námestí sv. Petra vo Vatikáne.

Rozhodnutie, či veriaci majú prijímať pokľačiačky alebo postojačky, do úst alebo na ruku, je teda na jednotlivých biskupských konferenciách.


Kardinál Robert Sarah rozdáva sväté prijímanie počas svojej návštevy Bratislavy v roku 2016. Foto – Postoj/Pavol Rábara

Keďže Konferencia biskupov Slovenska povolenie prijímať na ruku neudelila (výnimkou je súčasná situácia, aktuálna poznámka autora), slovenskí veriaci majú prijímať Eucharistiu do úst. „Ak je v niektorej krajine povolené prijímať aj na ruku, toto ustanovenie je dané lokálne, nie personálne. Teda ak idem do zahraničia, kde je povolené prijímať na ruku, a som disponovaný prijať Eucharistiu, môžem ju spokojne prijať na ruku, aj keď pochádzam z krajiny, kde sa prijíma do úst,“ vysvetľuje liturgista Peter Caban vo svojej publikácii Liturgika: princípy a teológia liturgie.  

Rovnako ale platí, že veriaci zo zahraničia prichádzajú na Slovensko, majú rešpektovať miestny spôsob a teda prijímať Eucharistiu do úst.

Podľa Cabana je dôležité, aby aj pri prijímaní na ruku bol zachovaný dôstojný prístup. „Treba prijímať nasledujúcim spôsobom. Zoberiem ľavú ruku, dám ju dlaňou hore, podložím ju dlaňou pravej ruky, prídem k vysluhovateľovi prijímania a keď povie Telo Kristovo, odpoviem Amen. Vysluhovateľ mi položí konsekrovanú hostiu na dlaň ľavej ruky, ja trochu ustúpim, zoberiem do pravej ruky konsekrovanú hostiu a vpredu pred ním ju požijem,“ opisuje kňaz Caban.

Kardinál prirovnal prijímanie na ruku k rafinovanému útoku diabla

Oveľa vyhranenejší postoj zastáva kardinál Robert Sarah, podľa ktorého by veriaci mali prijímať Kristovo telo pokľačiačky a do úst. „Veľkosť a šľachetnosť človeka, rovnako ako najvznešenejší výraz jeho lásky k svojmu Stvoriteľovi, spočíva v pokľaknutí pred Bohom. Takto sa v prítomnosti Otca modlil aj samotný Ježiš,“ napísal Sarah v predhovore ku knihe talianskeho kňaza Federica Bortoliho Podávanie svätého prijímania na ruku. Historické, právne a pastoračné pohľady, ktorá vyšla začiatkom tohto roku.

Prečítajte si aj
Kardinál Sarah: Mali by sme opäť sláviť omšu tvárou k BohuZdieľať

Je možné, že aj spomenuté Františkovo vyjadrenie o rovnocennosti prijímania do úst a na ruku, rovnako ako postojačky či pokľačiačky, bolo mienené ako nepriama reakcia na Sarahove vyjadrenia. Nie je totiž žiadnym tajomstvom, že liturgické prístupy argentínskeho pápeža a guinejského kardinála sa neraz líšia.

„Je naozaj také ponižujúce padnúť na kolená pred Pánom Ježišom Kristom?“ pýta sa kardinál Sarah, ktorý poukázal aj na svätcov, ako sú Ján Pavol II. či Matka Tereza, ktorí sa usilovali prijímať Eucharistiu pokľačiačky a do úst.

Zároveň pripomenul aj emeritného pápeža Benedikta XVI., ktorý „v posledných rokoch svojho pontifikátu chcel podávať Eucharistiu do úst kľačiacich veriacich“.


Benedikt XVI. udeľuje sväté prijímanie kamerunskému prezidentovi Paulovi Biyovi v roku 2009. Foto – TASR/AP

V knihe rozhovorov s nemeckým novinárom Petrom Seewaldom Svetlo sveta, ktorá vyšla v roku 2010, sa k tejto téme vyjadril samotný Benedikt XVI.

„Nie som zásadne proti prijímaniu na ruku, sám som ho tak rozdával i prijímal. Tým, že teraz nechávam prijímať Eucharistiu kľačiačky a do úst, chcem vyjadriť postoj hlbokej úcty a zdôrazniť Kristovu reálnu prítomnosť,“ povedal Benedikt XVI. a pripojil aj praktický pohľad. „Práve pri veľkých liturgických zhromaždeniach, aké máme v Bazilike svätého Petra alebo na Námestí svätého Petra, je veľké nebezpečenstvo spovrchnenia. Počul som od ľudí, že si potom hostiu dávajú do peňaženky a odnášajú ako nejaký suvenír.“

Na riziko ľahšej príležitosti pre zneuctenie Eucharistie pri prijímaní na ruku poukazuje aj kardinál Sarah. Okrem úmyselných zneuctení, medzi ktorými spomína tzv. čierne omše, svätokrádežné prijímanie či prijímanie eucharistie nekatolíkmi (tzv. intercomunio), poukazuje aj na „rafinovanejšie útoky diabla vedúce k oslabeniu viery v Eucharistiu – rozsievanie bludov a presadzovanie nenáležitých spôsobov prijímania“.

Možnosť, aby biskupské konferencie povolili prijímanie na ruku, označil Sarah za „pakľúč slúžiaci k dobytiu a vyprázdneniu pokladnice liturgických bohatstiev cirkvi“. 

Prví kresťania prijímali na ruku

Aj keď sa kardinál Sarah pozerá na prijímanie na ruku kriticky, podľa liturgistov bol tento spôsob v prvotnej cirkvi úplne prirodzený. „Keď Ježiš Kristus pri Poslednej večeri premenil chlieb na svoje telo a víno na svoju krv, rozdával apoštolom svoje telo na ruku. V prvotnokresťanskej dobe až do stredoveku sa vždy prijímalo na ruku. Až stredovek prišiel s praxou prijímania Eucharistie do úst,“ konštatuje liturgista Caban.

Prečítajte si aj
Vatikán zakročil proti liturgickým prešľapomZdieľať

Kňaz Štefan Fábry, ktorý je členom Liturgickej komisie KBS, pripomína, že zmienky o prijímaní na ruku nájdeme aj v textoch cirkevných otcov. „Od 9. storočia však prakticky všetky cirkevné spoločenstvá prijímajú zvyk prijímať Eucharistiu do úst a dotýkať sa Kristovho tela rukami sa stáva privilégiom kléru. Pravdepodobným dôvodom bolo zdanie nedostatočnej úcty, aká sa prisudzuje Eucharistii,“ hovorí Fábry. Neskôr k tomu pribudol zvyk prijímať navyše pokľačiačky.

„Po Druhom vatikánskom koncile sa viacerí prihovárali za to, aby sa obnovilo prijímanie v pôvodnej forme, teda do rúk. Pápež Pavol VI. preto nariadil, aby sa k tejto veci vyjadrili biskupi z celého sveta. V tomto kontexte im boli položené tri otázky, pričom z odpovedí na ne je zrejmé, že biskupi prijímanie do rúk odmietli,“ vysvetľuje Fábry.

Aj preto Svätá stolica umožnila udeľovať Eucharistiu do rúk len v prípadoch, že sa na tom zhodne miestna biskupská konferencia, a nie paušálne.     


Zamestnanec Vatikánu pripravuje hostie na liturgické slávenie. Foto – TASR/AP 

Odpoveď na otázku, ktorý spôsob prijímania Eucharistie je vhodnejší, sa podľa Fábryho hľadá len ťažko. Priznáva, že prijímanie spotenými či špinavými rukami je neúctivé, pričom vzniká nielen riziko odnesenia a zneuctenia Eucharistie, ale aj spadnutia či prilepenia jej čiastočiek.

„Nedávno som rozdával sväté prijímanie v Lurdoch. Viacerí prijímajúci ani nepočkali, kým dopoviem Telo Kristovo a už mi ho trhali z ruky. Iní hostiu vzali a prijali až cestou na miesto. Naozaj som mal pocit chýbajúcej úcty,“ spomína kňaz Žilinskej diecézy.   

Z praxe však pozná aj prípady ľudí, ktorí nevedia dôstojne prijímať Eucharistiu ani do úst. „Oblizujú kňazovi prsty, vyplazujú jazyk, ktorý zahnú dospodu natoľko, že je problém naňho položiť konsekrovanú hostiu. Iní sa ukláňajú, skláňajú miernym zohnutím kolien, čo nesmierne komplikuje rozdávanie Eucharistie. Aj keď uznávam, že ich vnútorný postoj môže byť úprimný,“ hovorí Fábry, podľa ktorého by mnohým veriacim pomohla séria katechéz o obrade a podstate svätého prijímania.

S týmto názorom by zrejme súhlasil aj kardinál Sarah, podľa ktorého viera v reálnu prítomnosť Ježiša Krista ovplyvňuje spôsob prijímania Eucharistie. No rovnako to platí aj naopak.



Keďže ste náš pravidelný čitateľ, tak už viete, že články na Postoji nie sú spoplatnené. Vznikajú len vďaka ľuďom, ktorí nás dobrovoľne podporujú. 

Budeme si veľmi vážiť, ak sa k nim pridáte. Aby sme sa my mohli naplno venovať tvorbe obsahu.

Ďakujeme!

 

Ak máte otázku, tip na článok, návrh na zlepšenie alebo ste našli chybu, napíšte na redakcia@postoj.sk
Diskusia 0
Diskusia 0