K VECI: Nevidieť zlo

Správcovia Providence College, kde učím, dali návrh, aby sme začali podnikať kroky smerom k individuálnemu poistnému plánu. Nad touto myšlienkou začali uvažovať ešte skôr, než bude vyhláška ministerstva zdravotníctva žiadať od všetkých mužov, aby prišli na pomoc svojej krajine a platili peniaze na antikoncepčné tabletky a jedy pre ostatných.

To vyvolalo ohnivú výmenu mailov v našich profesorských schránkach. Teológovia na našej škole sú jednomyseľní od prvého do posledného a v dobrom boji je s nimi aj značný počet kolegov, čo učia filozofiu, angličtinu a dejepis ako aj súdruhovia roztrúsení po ostatných disciplínach. Diskusia sa rýchlo zvrtla k otázke antikoncepcie a kto by mal za ňu platiť. Na jej základe som dospel k niektorým záverom.

Ľudia, ktorí sú dokonale schopní myslieť, či aspoň prehrýzť sa argumentáciou bez vážnejšieho poranenia, pri tejto otázke myslieť nedokážu alebo nechcú. Nenamáhajú sa argumentovať: radšej reagujú, kričia a nedávajú iba pekné mená. 

Antikoncepcia nie je liek, lebo nelieči

Poznamenal som, že antikoncepcia vôbec nie je liek, lebo nelieči. Nelieči chorobu, nevracia funkčnosť zranenému orgánu či končatine; nechráni pred bežnou infekciou; neuľavuje od bolesti. Problém užívateľov antikoncepcie nie je, že by im náležite nefungovali orgány, ale že fungujú, a oni to nechcú. 

"Spomenul som, že antikoncepčná tabletka je keď už, tak antiliečebná, lebo pumpuje žene do tela prvotriedny karcinogén, estrogén. Ten u ženy zvyšuje riziko rakoviny prsníka o 25 percent. Aká bola odpoveď? Žiadna hodná toho mena."

Zdieľať

„Riešením“ je zahatať prirodzenú funkciu, ako by urobil človek, ktorý by užil obžerskú tabletku určenú na to, aby denne zjedol desaťtisíc kalórií v trimalchiovskom štýle a nepribral by ani pol kila. V tejto súvislosti som spomenul, že antikoncepčná tabletka je keď už, tak antiliečebná, lebo pumpuje žene do tela prvotriedny karcinogén, estrogén. 

Ten u ženy zvyšuje riziko rakoviny prsníka o 25 percent, ak veríte skromnejším odhadom, a keďže viac než 13 percent amerických žien túto chorobu dostane, v absolútnych číslach hovoríme o obrovskom náraste. Ak bude polovica týchto žien brať antikoncepčné tabletky vo veľkom množstve, budeme mať ďalších 2,5 milióna prípadov rakoviny prsníka.

Kto núti koho?

Vedecký výskum je v tejto oblasti dobre dokumentovaný a je ľahké ho nájsť. Aká bola odpoveď? Žiadna hodná toho mena. Tvrďte, že posol je hlupák a ignorujte posolstvo. Veľká skupina profesoriek zostala pobúrená. Vyjadrili sa, že ich pohoršuje, keď ich niekto „núti“ prispôsobovať sa Cirkvi, do ktorej nepatria. A ja som sa divil: „Stratili vari schopnosť chápať zmysel jednoduchých slov?“

Práve ony sa snažia nútiť – žiadajú ľudí ako ja, aby znášali náklady na ich tabletky. Keď sa zdráham, obviňujú ma z neférovosti. Keby som povedal, „Nie, nebudem prispievať na vaše predplatné Cosmopolitan-u,“ či „Nie, nebudem vám odkladať dva doláre na Big Mac,“ nijako ich tým do ničoho „nenútim“ – čítať časopisy pre slušných ľudí či jesť skutočné jedlo. Môžu si čítať svoj bulvár a kupovať svoje pomyje, keď chcú.

Ktosi vytiahol pseudonámietku, že estrogén sa predpisuje na legitímne lekárske účely. Cirkev samozrejme proti takémuto predpisovaniu nič nemá. Upozornil som, že Cirkev nemá nič proti digitalis, ak sa používa proti infarktu, nie na jeho vyvolanie. Táto poznámka pobavenie nevyvolala.

Podporuje to spoločné dobro alebo ho podrýva?

Najnápadnejšia však bola úplná absencia akéhokoľvek ohľadu na spoločné dobro. A to od ľudí, ktorí sa považujú za „liberálov,“ zvyčajne, aj keď nie vždy, len preto, že volia zástancov silného štátu a plávajú po stále širšom prúde, ktorý tvoria media mundi. Nehovoríme – zvyčajne – o ľuďoch, ktorí žijú s robotníkmi, vedia, aké to je fárať do bane, navštevujú väzenia či venujú aspoň letmú myšlienku devastácii rodín medzi chudobnými a robotníckou triedou. 

Títo istí ľudia by rýchlo uznali, že je možno morálne dovolené vlastniť zbraň, ale že by sme to aj tak mali zakázať, pričom by sme zmietli zo stola druhý dodatok ako starožitnosť s odvolaním sa na spoločné dobro. Nemyslím si, že by takýto zákaz poslúžil spoločnému dobru, ale som ochotný sa touto možnosťou zaoberať. Treba to rozhodnúť na základe morálnych a praktických ohľadov, keď sa vezmú do úvahy otázky týkajúce sa morálnosti vlastníctva a konkrétna situácia, v ktorej sa nachádzame.

"Mnohí z mojich kolegov neboli ochotní na otázku o spoločnom dobre nielenže odpovedať, ale ju ani pripustiť. Do pekla so spoločným dobrom, hlavne, že môžem mať svoje – môžeme doplniť."

Zdieľať

Isté však je, že všetko, čo mení vzťahy medzi pohlaviami tak veľmi ako antikoncepčná tabletka a navyše uvoľňuje puto medzi pohlavnou rozkošou a vyhliadkami detí, musí mať veľký dopad na spoločné dobro. Navyše estrogén nie je niečo, čo si človek môže vypestovať doma na záhrade ako koku. Musí ho vyrobiť veľká farmaceutická spoločnosť. Ak nemáme len nečinne sedieť, keď sa na nás zase vyvalí nejaký „nový a vylepšený“ nástroj, prísada do jedla či jed, musíme sa spýtať: „Podporuje to spoločné dobro alebo ho podrýva?“

Do pekla so spoločným dobrom, hlavne, že môžem mať svoje

Mnohí z mojich kolegov neboli ochotní na túto otázku nielenže odpovedať, ale ju ani pripustiť. Do pekla so spoločným dobrom, hlavne, že môžem mať svoje – môžeme doplniť. Nemajú ani potuchy, koľko veľa majú spoločného s ľuďmi, ktorými najviac opovrhujú, napríklad s majiteľmi zbraní. 

A predsa pri porovnaní oboch skupín sú na tom pištoľníci oveľa lepšie. Majú aspoň niečo konkrétne v ústave, na čo môžu ukázať; nechcú chrániť novinku, ktorá zmení civilizáciu. Nie je to kvôli majiteľom zbraní, že dve z piatich detí v Amerike sa rodia mimo manželstva a že oveľa viac než polovica manželských a kvázimanželských vzťahov nevydrží. 

Obávam sa, že v otázke sexu sú niektorí z mojich kolegov benthamovci bez utilitaristického kalkulu; skrátka laissez-faire či iný francúzsky neurčitok, a do pekla so všetkými ostatnými, zvlášť deťmi.

Anthony Esolen
Autor je profesor, prekladateľ a spisovateľ. Najnovšie napísal knihu Ten Ways to Destroy the Imagination of Your Child (Desať spôsobov, ako zničiť predstavivosť u svojho dieťaťa). Učí na Providence College.

Pôvodný text: See No Evil, medzititulky redakcia, ilustračné foto: thecatholicthing.org, flickr.com (licencia CC).

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo