ROZHOVOR: Naleteli sme na lož, že obmedzenia vo vzťahoch nemajú význam

Sú priekopníkmi symptotermálnej metódy prirodzeného plánovania rodičovstva na Slovensku, o ktorej napísali aj príručku. Školia učiteľské páry a sami sa venujú kurzom pre manželov. O manželskej čistote, plánovaní rodiny v duchu učenia Cirkvi, dokonca aj o vlastnom intímnom živote a plánovaní ich rodiny, hovoria v rozhovore pre Postoy.sk Simona a Jozef Predáčovci z Ligy pár páru (LPP).

Symptotermálna metóda (STM) je pre dnešný uponáhľaný svet dosť zložitá. Založená je na pravidelnom meraní bazálnej teploty, sledovaní hlienu a navyše obmedzovaní sa...

Simona: Áno, na prvý pohľad sa môže zdať, že to je tak. Je to výzva, ale tie prijímame každý deň. Len sme z neviem akých príčin prijali to, že v oblasti manželskej sexuality je dobré to, čo nám ponúka reklama farmaceutického priemyslu a filmy pozývajúce nás mať zo sexu zábavku. Problém je preto skôr v nastavení ako v praktickom realizovaní, ktoré nie je také náročné ako si najprv myslíme. De facto je to chvíľočka ráno a žena tak po dvoch až štyroch mesiacoch bude schopná vnímať svoj hlienový obraz. Na štart treba zvýšenú námahu, no potom po celý život čerpám z toho, čo som sa naučila počas niekoľkých mesiacov. A pokiaľ žena nemá úplne nepravidelné cykly, meranie sa dá obmedziť na 10 až 12 dní v jednom cykle.

"Oslovujú nás aj neveriaci ľudia, ktorým je úplne jedno, aké je učenie Cirkvi."

Zdieľať

Pre mnohých manželov je však hlavným problémom abstinencia v plodnom období.

Dodo: Áno, nie je to ľahké, ale možné. Jednoduchšie je dať si tabletku alebo si navliecť kondóm ako povedať si, že sa obmedzím vtedy, keď mám chuť. Aj pre nás po skoro dvadsiatich piatich rokoch spoločného života je to výzva, na ktorú musíme odpovedať. Sú obdobia, kedy to je veľmi ťažké, a niekedy to obdobie zdržanlivosti prejde veľmi rýchlo. Simonka ma asi pred tromi rokmi šokovala, keď povedala, že sa teší, že je to pre mňa stále ťažké, pretože to znamená, že sme si stále vzácni, že stále je pre mňa príťažlivá milenka a nielen matka mojich detí.

Simona: Hovorím mu, že by bolo hrozné, keby to pre nás nebol žiadny problém a keby nám bolo jedno, že „nemôžeme“ byť teraz spolu. Obdobie zdržanlivosti je užitočné aj preto, že si prejavujeme lásku aj iným spôsobom. Neviem či sme vôbec niekedy mali dlhšie obdobie, kedy by sme si povedali, že „nemôžeme“ byť spolu, a že to nedokážeme. Nie, my môžeme byť spolu kedykoľvek, veď sme manželia. Otázka je, či prejavom našej lásky a zodpovednosti je spolu mať pohlavný styk, alebo nie. Či budem rešpektovať zákonitosti plodnosti a pravidlá alebo ich budem ignorovať. Ak ich odignorujeme, sme rozhodnutí prijať ako dar prípadné ovocie nášho manželského objatia? V živote prirodzene dodržiavame hromadu pravidiel, naozaj hromadu, pretože inak by náš život nemohol fungovať. Len sme naleteli na tú lož, že v tejto oblasti je to príliš obmedzujúce, príliš ťažké a svet nás nahovára, že nemá zmysel dodržiavať niečo, čomu sa hovorí manželská alebo predmanželská čistota.

Čo by ste poradili párom, ktorým sa zdá, že abstinencia je neprekonateľný problém?

Dodo: Môžu rozvíjať emocionálnu intimitu prostredníctvom nesexuálnych dotykov. Objatia cez deň, pritúlenie sa, spoločné držanie sa za ruky pri sledovaní televízie, masáž, zaspávanie v objatí a podobne, uľahčuje preklenúť obdobie zdržanlivosti od plného intímneho zjednotenia. Škoda, že sme na to prišli len pred pár rokmi. Zdržanlivosť, ktorá je takým strašiakom, je náročná, no nie je nezvládnuteľná a dá sa znej veľa vyťažiť.

Čo považujete za prvý krok, aby sa pár rozhodol pre STM?

Dodo: Byť presvedčení, že prirodzené metódy sú pre naše manželstvo lepšie ako antikoncepcia a zdôvodniť si, prečo to tak je. Dôvodom pre rozhodnutie prijať zdržanlivosť a žiť v rytme cyklu môže byť zdravie, osobný vzťah k Bohu, ktorému verím, že keď ma upozorňuje: „toto nerob“, určite to nerobí proti mne, ale rovnako tak pre niekoho to môže byť úcta k veriacej manželke, ktorú si vážim a hoci nerozumiem jej náboženským motívom, rešpektujem jej rozhodnutie...

Simona: Dnes som na prednáške snúbencom hovorila, že nás oslovujú aj neveriaci ľudia, ktorým je úplne jedno, aké je učenie Cirkvi. Prišiel nám mail, ktorý opisoval, že manželka má obrátenú maternicu a jej manžel je alergický na kondóm a nevedia riešiť nič, takže budú praktizovať prirodzené metódy. Sú ochotní rešpektovať tento životný štýl. A hoci toto je extrémny prípad, nie je to ojedinelé, keď sa páry rozhodnú žiť v rytme cyklu ženy.

Sú aj neextrémne prípady, kedy sa na vás obracajú neveriaci ľudia, ktorí chcú využívať prirodzené metódy?

Simona: Tí, čo chcú otehotnieť a nedarí sa im to, tí čo žijú ekologicky a nechcú znečisťovať umelými hormónmi svoj organizmus, tí čo využívali kondóm, no mali s ním „nehodu“. Škoda, že mnohí ľudia dnes potrebujú mať vlastnú negatívnu skúsenosť, aby odmietli antikoncepciu a išli inou cestou.

"Škoda, že mnohí ľudia dnes potrebujú mať vlastnú negatívnu skúsenosť, aby odmietli antikoncepciu a išli inou cestou."

Zdieľať

Takže STM sa stáva životným štýlom manželov?

Simona: Myslíme si, že áno.

Čo z vašej skúsenosti vďaka tejto metóde manželia získajú?

Dodo: Existujú štúdie, ktoré hovoria, že manželia, ktorí praktizujú tento životný štýl, majú aktívny intímny život do vysokého veku. Udržiava to teda intímny život svieži nezávisle na tom, že nie sme mladí ľudia. Hovorím to na základe našich skúseností aj skúseností našich priateľov.

Prečo je to tak?

Simona: Ja si myslím, že je to tými prestávkami. Človek sa nikdy nepreje toho byť spolu len s jedným partnerom, nepotrebuje robiť experimenty a stále sú jeho sexuálne baterky nabíjané tým, že pravidelne musí čakať. Pravidelne sa zriekne toho objatia a pravidelne sa tá túžba nabije na hranicu, kedy ich to prirodzene k sebe ťahá. Potom zistím, že som s manželom schopná zvládať aj zložité životné situácie a so zvládnutím tohto nás to potom vrhá jeden druhému do náručia. My sme to prežili pred nedávnom, pretože sme mali veľmi vážnu dopravnú nehodu, no Boh nám doprial ostať tu a byť stále spolu.

Cirkev a antikoncepcia

Veľa kresťanov je kondóm friendly a argumentujú tak, že aj STM aj kondóm je istý kalkul...

Dodo: Zásadný rozdiel je v tom, že meraním teploty ten styk nezneplodňujem. Teplotu si môžem merať aj 50-krát, no teplota nespôsobuje neplodnosť.

Ale výsledok je rovnaký...

Dodo: Áno výsledok je, ale prostriedok je iný. Pri STM mám na miske váh protiváhu, pretože nemám styk kedykoľvek len preto, že mám chuť na sex. Keď sa riadim rytmom cyklu a systémom označovaným odborne ako prirodzené plánovanie rodičovstva, dávam na druhú stranu váh moju zdržanlivosť.

Simona: Christoper West vo svojej knižke Radostná zvesť o sexe a manželstve vystihol rozdiel medzi antikoncepciou a životom v rytme cyklu veľmi trefne. Je rozdiel, keď sa máš dostať ku dedičstvu po bohatej starej mame tým, že ju otráviš a rýchlejšie jej pomôžeš zo sveta, ako keď sa o ňu budeš starať, prirodzene zomrie a ty tie peniaze dostaneš, ale bude to trvať trošku dlhšie. Cieľ je rovnaký, chcem mať dedičstvo, ale legálny spôsob je, že prirodzene zomrie a nelegálny, keď jej k tomu dopomôžem. Chcem predchádzať tehotenstvu je rovnaký cieľ aj v prípade antikoncepcie aj PPR, ale legálnym prostriedkom je, že sa dobrovoľne zrieknem styku v plodnom období a obetujem krásny zážitok spojený so sexuálnym zjednotením, aby som dosiahol náš spoločný cieľ. Nelegálnym prostriedkom je za pomoci antikoncepcie uvoľniť cestu sebauspokojeniu a tváriť sa, že sa nič také strašné nedeje.

Nejde však len o akési alibi pre svedomie?

Dodo: Myslím si, že moja zdržanlivosť je veľmi reálny skutok, ktorý preto urobím. Nevyhováram sa na niečo, urobím niečo konkrétne, čo vôbec nie je jednoduché, čo si ja odopriem dobrovoľne.

O čo sa Katolícka cirkev opiera, keď hovorí, že antikoncepcia je hriech?

Dodo: Antikoncepcia nie je zlá preto, lebo ju Cirkev „zakazuje“. Je zlá preto, že je v rozpore s prirodzeným Božím zákonom, ktorý on vložil do stvorenia. Katolícka cirkev, ale aj všetky kresťanské cirkvi boli až do roku 1930 jednotné v odmietaní antikoncepcie. Odvolávali sa napr. na učenie dvanástich apoštolov Didaché z konca 1. storočia či na úryvok knihy Genezis (Gn 38,10), v ktorom sa uvádza, že Boh za prerušovaný styk usmrtil Onana. Na túto časť Písma sa odvolával už sv. Augustín, ktorý uvádza, že pohlavný styk s vlastnou zákonnou manželkou je nedovolený a hanebný, keď sa zabraňuje počatiu potomka. A túto pravdu hlásali dokonca aj reformátori Luther, Kalvín aj Wesley.

Začiatky

Ako ste sa vlastne dostali k tom, že budete na Slovensku šíriť túto metódu prirodzeného plánovania rodičovstva?

Dodo: Boli sme od našich lekárskych priateľov pozvaní na kurz, ktorý v Zlatých Moravciach robil David Prentis. David je z Kladna, pôvodne je pastor v škótskej reformovanej cirkvi. O prirodzených metódach sme už čo to vedeli pred kurzom, ale podstatné je, že z Davida vyžaroval taký zvláštny pokoj a entuziazmus. A keďže dochádzal na Slovensko z Kladna a vždy minimálne na týždeň, tak nás účastníkov kurzu vyzval, či by niekto nebol ochotný vyškoliť sa a ako dobrovoľník pomáhať šíriť STM na Slovensku. Naši priatelia súhlasili a nás do toho vtiahli s tým, že to bude jednoduchšie robiť to spolu. Druhý moment bol, že prirodzené metódy nám predstavil nielen ako metódu predchádzať tehotenstvu alebo otehotnieť, ale celé to dal do kontextu manželskej lásky. Toto nás zlomilo a povedali sme si, že to vyskúšame, hoci sme sa v tom čase už venovali mládeži ako zakladatelia eRka v Zlatých Moravciach. Vedeli sme, že pri šírení tejto témy je núdza o ľudí ochotných sa angažovať a taktiež, že dve veci sa nedajú robiť popri zamestnaní a rodine naplno dobre. Keďže eRko už bolo rozbehnuté, rozhodli sme sa pre Ligu pár páru (LPP) s tým, že ak Pán Boh chce, aby sme to dokončili, tak to dokončíme. Stalo sa.

"Prirodzené metódy nie sú prioritne náboženská záležitosť či otázka viery, ale biológia a medicína."

Zdieľať

Kedy to bolo?

Simona: Medzinárodný certifikát Kippley-Prem symptotermálnej metódy, ktorú šíri LPP, sme získali po asi 15 mesiacoch korešpondenčného školenia v roku 1994 a stali sme sa prvým certifikovaným lektorským párom na Slovensku. Odvtedy sme sa STM začali venovať oficiálne, aj keď nie full-time, ale ako dobrovoľníci. Takže je to už dvadsať rokov. Je to až neuveriteľné.

Bolo v tom čase u nás už nejaké povedomie o STM?

Simona: Nie, vôbec. Iba ak si niekto priniesol literatúru zo zahraničia, napríklad z Čiech alebo Rakúska.

Prečo je na Slovensku v súvislosti s prirodzeným plánovaním rodičovstva skôr známa Billingsova metóda?

Simona: Pretože na Slovensku bola prvá. Skupina okolo doktorov Mikolášika, Horvátha, Orlovského, Glasu či manželov Laukovcov a Čelkovcov, to bola veľmi silná generácia angažovaných veriacich ľudí, ktorí sa ešte za totality osobne stretli s manželmi Billingsovými, keď sa im podarilo prísť na Slovensko. Oni začali písať históriu Billingsovej ovulačnej metódy na Slovensku a po revolúcii v roku 1991 vyšla v slovenčine brožúrka Prirodzená cesta od Anny Cappella. Tá sa šírila cez predajne náboženskej literatúry a aj kňazov medzi ľudí ako prostriedok, ako porozumieť plodnosti, a pomoc pre manželov, ktorí chcú plánovať veľkosť svojej rodiny v súlade s učením Cirkvi.

Prečo vás chytila STM a nie Billingsovka?

Simona: Pretože Dodko mi priniesol z vojny už v roku 1987 brožúrku od doktora Šipra, v ktorej dominantnú pozornosť venoval zmenám bazálnej teploty. Čisto na pozorovanie hlienu som sa nevedela spoľahnúť a ako som už povedala, oslovil nás prístup ligy v tom, že dala do kontextu „techniku PPR“ so žitím manželskej lásky a obohatila nás o teologický rozmer a význam manželského intímneho spojenia. Takže my sme začali fungovať na teplotnej metóde, ktorá bola pre mňa smerodajnejšia a dodávala mi istotu, že viem, kde sa v cykle nachádzam.

Dodo: A keďže teplotnej krivke som rozumel aj ja, vedel som sa orientovať v plodnosti Simonky a nebol som odkázaný na správičky typu: „Dnes už áno“. (smiech)

Z vojny?

Simona: Áno, on bol v Prahe v hradnej stráži 12 mesiacov na základnej vojenskej službe a doniesol tú brožúrku. Ako to tam našiel netuším. Bol to možno pud sebazáchovy. (smiech)

Takže vy ste sa k jednej z prirodzených metód plánovania rodičovstva nedostali cez nejaký cirkevný kanál, ale z oficiálneho nakladateľstva, hoci to bolo ešte za socializmu?

Dodo: Keď som odchádzal na vojnu, tak sme už spolu chodili a smerovalo to k svadbe. Vedel som, že Simonkine cykly sú od vidím do nevidím, šesťdesiat dní a podobne. Keď sme na Malej strane išli s chalanmi počas vychádzky na pivo, išli sme okolo rôznych výkladov a „náhodou“ v jednom z nich bola aj táto knižka. Keďže už bolo po záverečnej, pri najbližšej vychádzke som tam cielene išiel a kúpil ju.

Čechy boli vždy ateistickejšie ako Slovensko, no literatúra tam bola. Nie je to paradoxné?

Dodo: Až tak paradoxné sa mi to nejaví. Prirodzené metódy nie sú prioritne náboženská záležitosť či otázka viery, ale biológia a medicína. Brožúrku Přirozené plánování rodičovství publikoval doktor Květoslav Šipr už v roku 1971 v zdravotníckom vydavateľstve Avicenum v spolupráci s ďalšími lekármi, a keď som sa ku knižke dostal, bolo to už jej tretie vydanie.

"Nepletieme sa lekárom do remesla, my totiž neliečime, ale len učíme ľudí porozumieť ich plodnosti na základe príznakov, ktoré sprevádzajú menštruačný cyklus ženy a sú medicínsky potvrdené."

Zdieľať

STM, lekári a sexuálna výchova

STM sa venujete viac ako 20 rokov vďaka organizácii Liga pár páru, no živíte sa inou prácou, aby ste to zvládli. Ako sa to dá „ťahať“ na takejto úrovni?

Simona: Krátku dobu to bol aj full-time. V roku 2000 dostal Dodko ponuku z materskej organizácie v USA robiť pre Slovensko a rusky hovoriace krajiny bývalého sovietskeho bloku. Vtedy vlastne vznikol ligový fundament, z ktorého doteraz žijeme. Vydali sme slovenskú príručku STM, ktorú prevzala LPP aj v Čechách, Gruzínsku či Kamerune, letáky a začali popri bežných kurzoch pre verejnosť školiť slovenské manželské páry ochotné angažovať sa ako certifikovaní dobrovoľníci - lektori STM.

Dodo: Odvtedy došlo k viacerým zmenám vo vedení materskej organizácie, do nášho financovania výrazne negatívne zasiahla ekonomická kríza a bol som nútený hľadať prácu, ktorou uživím našu rodinu. Od roku 2009 robím pre Fórum kresťanských inštitúcií a hoci Simonka a niektorí dobrovoľníci v LPP pomáhajú, ako im to okolnosti umožňujú, veľa vecí nestíhame načas, resp. ich vedome posúvame do budúcna na neurčito.

A čo je vaše pôvodné povolanie?

Dodo: (smiech) Ja som chemický inžinier, mám vyštudovanú technológiu mlieka, tukov a kozmetiky.

Simona: Ja mám ešte ďalej od medicíny. Skončila som elektrotechnickú fakultu. (smiech)

Ako ste potom vnímaní zo strany odbornej verejnosti alebo gynekológov. Nemyslia si, že im len „kafrete“ do remesla?

Simona: Zatiaľ sme sa nestretli s výhradami typu, čo sa nám do toho „kafrete“ alebo s tým, že by nás niekto obvinil z toho, že hlásame bludy. Keď sme mali na kurze prvého lekára, on sa nám predstavil až na treťom stretnutí, v tom okamihu by sa mi asi krvi nedorezal. Keď nám ale pred všetkými poďakoval za obohacujúci kurz, tak nás to veľmi potešilo a zdvihlo sebavedomie. Keby sme ale vedeli už vopred, že na kurze budeme mať lekára, boli by sme z toho asi „pokakaní“. (smiech)

Dodo: Nepletieme sa lekárom do remesla, my totiž neliečime, ale len učíme ľudí porozumieť ich plodnosti na základe príznakov, ktoré sprevádzajú menštruačný cyklus ženy a sú medicínsky potvrdené. Museli sme si veľa naštudovať, kým sme získali medzinárodný certifikát, nepridávame do našich kurzov a prednášok nič, čo nemáme overené alebo by sme sa nemohli odvolať na konkrétne štúdie. Spolupracujeme s viacerými veriacimi gynekológmi z praxe predovšetkým s Ivanom Wallenfelsom z ambulancie Gianna, ktorý sa tiež zúčastnil nášho kurzu a vzdelávacích aktivít pre lektorov LPP a pomohol spresniť nejaké detaily. Keď sme vydali Príručku symptotermálnej metódy a ekologického dojčenia, napísal nám doktor Květoslav Šipr, autor tej príručky, ktorú som doniesol z vojny, že nám blahoželá k veľmi vydarenej knižke a napísal na ňu aj pozitívnu recenziu, ktorú uverejnil v odbornom časopise Scripta bioetika. Vnímaní sme teda dobre.

"Štúdia, ktorá trvala 20 rokov a bolo do nej zapojených 900 párov, preukázala, že STM ponúka vyššiu užívateľskú spoľahlivosť ako orálna hormonálna antikoncepcia, ktorá je považovaná za najspoľahlivejšiu z bežne dostupných."

Zdieľať

Mohlo by sa stať, že by na odbornej lekárskej konferencií vystúpil gynekológ, ktorý by hovoril o STM a porovnával ju s inými metódami?

Simona: Verím, že áno, ale na Slovensku na to čas ešte nedozrel. V zahraničí je situácia trošku iná, aj keď ani tam to gynekológovia odmietajúci antikoncepciu nemajú ľahké. Keď si zoberieme Nemecko, v roku 2007 boli v odbornej literatúre prezentované výsledky výskumu spoľahlivosti STM na základe štúdie, ktorú viedla doktorka Petra Frank-Hermannová, a ktorú podporovala finančne aj nemecká vláda.

Dodo: Len tak pre zaujímavosť, štúdia, ktorá trvala 20 rokov a bolo do nej zapojených 900 párov, preukázala, že STM, ak je dobre naučená a praktizovaná, ponúka vyššiu užívateľskú spoľahlivosť ako orálna hormonálna antikoncepcia, ktorá je považovaná za najspoľahlivejšiu antikoncepciu z bežne dostupných.

Boli ste prednášať aj na akademickej pôde. Ako vás, „nelekárov“, prijali medici?

Simona: Boli sme robiť prednášku na pozvanie medikov v Martine, kde sme išli s obrovským rešpektom, pretože sme si uvedomovali, že ideme pred vzdelaných ľudí, ktorí rozumejú anatómii aj fyziológii. Išlo o voľnočasovú aktivitu. Na naše prekvapenie tam prišlo veľa mladých ľudí a mnohí si pochvaľovali, že sa dozvedeli súvislosti, ktoré nevedeli, hoci v mnohých iných veciach by nás „strčili do vrecka“.

Dodo: Raz sme boli prednášať aj pre budúce pôrodné asistentky na Katolíckej univerzite v Ružomberku. Prijatí sme boli veľmi dobre, možno aj preto, že máme úctu k ich vedomostiam a nehráme sa na múdrych.

Nájsť na Slovensku kresťanského gynekológa je u nás problém, však?

Simona: Máte pravdu, kresťanských gynekológov je málo. Veď až od februára 1992 bolo možné uplatniť si výhradu svedomia zdravotníckeho pracovníka a dovtedy lekár gynekológ vzhľadom na tlak prostredia, v ktorom pracoval, musel vykonávať aj potraty, čo bola pre veriaceho človeka oblasť, do ktorej sa nepustil. Dúfame, že za súčasnej situácie bude kresťanských gynekológov rešpektujúcich život od počatia a riadiacich sa morálnym učením Cirkvi pribúdať, aj keď zo skúseností tých, s ktorými sme v kontakte, vieme, že to majú naďalej ťažké. Či už v rámci kolegiálnych vzťahov na pracovisku alebo tí, ktorí sú v ambulantnej praxi s problémom uživiť sa, keď nezarábajú na predpisovaní antikoncepcie, ktorú si mnohé ženy žiadajú.

Dodo: Ženy nás a našich lektorov veľmi často kontaktujú s prosbou, či nepoznáme veriacich gynekológov a aj keď poznáme, buď už majú taký počet pacientok, že nemôžu vziať ďalšiu, alebo pre veľkú vzdialenosť je nereálne, aby sa k nim žena prehlásila. Tešíme sa, že Žilinská diecéza v spolupráci s Fórom života pomohli k zriadeniu gynekologickej ambulancie Gianna, ktorá funguje ako nezisková organizácia a veríme, že takýto model si osvoja aj biskupi v ostatných diecézach, čo by rozhodne pomohlo k dostupnosti služieb veriacich gynekológov na celom Slovensku a aj motivovalo veriacich medikov venovať sa ako už skončení lekári gynekológii.

Myslíte si, že je realizovateľné, aby sa minimálne na cirkevných školách vyučovala sexuálna výchova, kde by sa hovorilo o predmanželskej čistote či metódach prirodzeného plánovania rodičovstva?

Simona: Myslím si, že áno a je to veľmi potrebné. Ale niekto by musel financovať túto službu, aby ju mohli robiť manželia spolu, nie lektorka, ani lektor, ale aby tam prišli ako manželia. Deti musia pochopiť, že toto je niečo, čo sa nás týka oboch a aby mohli mať títo manželia pred sebou celú triedu, nie rozdelených chlapcov a dievčatá, aby rozprávali o sexualite v kontexte.

"Ženy nás a našich lektorov veľmi často kontaktujú s prosbou, či nepoznáme veriacich gynekológov a aj keď poznáme, buď už majú taký počet pacientok, že nemôžu vziať ďalšiu, alebo pre veľkú vzdialenosť je nereálne, aby sa k nim žena prehlásila."

Zdieľať

To nevyzerá byť nereálne...

Simona: Školy nás pozývajú, ale nedokážeme všetkým vyhovieť, lebo to nezvládame kapacitne ani časovo. Ak stíhame, tak ideme poslúžiť. Tie deti nemajú problém nás počúvať a mnohé sa prvýkrát dozvedia aj o negatívach antikoncepcie. Oni sú podľa mňa prekvapení, že dvaja dospelí ľudia sú ochotní postaviť sa pred nich, rozprávať o intímnych veciach slušným jazykom, bez toho, aby používali vulgarizmy, červenali sa, zakrývali. Povieme im, že im odpovieme na všetky otázky. Úplne s pokojom odpovedáme na rovinu.

Boh, rodina a deti

Nestáva sa často, že niekto tak otvorene dokáže hovoriť o svojom živote a ísť až do takých podrobností.

Simona: O podrobnostiach nášho života, aj intímneho, hovoríme len vtedy, keď sme obaja spolu a zdá sa nám to vhodné v kontexte toho, čo chceme komunikovať druhým. Inak sa do toho nepúšťame.

Z toho čo ste doteraz povedali, vyzeráte ako ideálny pár. Bude to trochu klišé, ale jestvuje recept na ideálne manželstvo?

Dodo: Každé manželstvo je jedinečné, lebo ho tvoria jedineční ľudia, takže šablóna pre ideálne manželstvo neexistuje. Myslím si, ale, že ak dvaja vstupujú do manželstva po zrelom rozhodnutí a s presvedčením, že chcú urobiť všetko čo je v ich silách pre šťastie a dobrý život toho druhého, že od začiatku si nepripúšťajú inú možnosť, ako vydržať, tak sa im to podarí. V našom prípade rozhodne za naším, dá sa povedať úspešným manželstvom, stojí ešte niekto, koho sme vedome prizvali medzi nás v deň kedy sme si vyslúžili sviatosť manželstva, a tým niekým je Boh. Manželstvo bez lásky neobstojí a Boh je láska a on prisľúbil, že bude s nami po všetky dni nášho života.

Simona: Sme spolu 25 rokov a dnes by som povedala, že ak si človek vyberie partnera, ktorý sa mu nechal spoznať a v tom okamihu, keď sa rozhodli zobrať si ho takého, aký v skutočnosti je, a so všetkým čo život prinesie, tak spolu majú šancu, aby im to vo vzťahu fungovalo. Lebo sú pripravení znova a znova prijímať toho druhého a vzájomne si odpúšťať. V našom manželstve a verím, že v každom dobrom manželstve založenom na úprimnej láske, sme na všetko našťastie dvaja a keď jeden z nás je už v koncoch, ten druhý ho potiahne. Napríklad aj v našom modlitebnom živote to bolo tak, že dlhé obdobie ťahal Dodo a ja som bola len pasívne zúčastnená, nešlo mi to.

Pravidelne sa spolu modlíte?

Dodo: Áno, snažíme sa. Momentálne sa nám darí nájsť čas na spoločnú modlitbu ráno, keď deti odídu z domu do školy.

Simona: Sme si vedomí, že máme možnosť ovplyvniť veci priamo, alebo sa za to môžeme modliť. A aj keď sme mali veľmi ťažké obdobie, ktoré trvalo tri roky, kedy všetko vyzeralo navonok v poriadku, no v našom vzťahu vládla zima, tak sme sa obaja za to modlili. Nie spolu, to sme nedokázali. Rovnako sme ani ten problém nedokázali pomenovať, len sme vnímali, že je zle. Malo to konkrétny koreň, len sme ho nevedeli nájsť. Koreň nám odhalil Boh, jedného dňa to jednoducho prišlo a s ním aj riešenie.

Ak sa vrátime k STM. Kedy ste prišli na to, že je čas na dieťa. Alebo inak, je vašich päť detí naplánovaných?

Dodo: Hneď po svadbe sme nemali dôvod odkladať tehotenstvo. Druhú dcéru, Simonku, to sme vôbec neriešili. Potom sme sa odsťahovali a keďže Simonka mala dobrý príjem, plánovali sme to tak, aby sa ďalšie dieťa narodilo tak do troch rokov, aby nám vyšla dobrá materská. A podarilo sa. Adam prišiel, keď sa blížili malej Simonke tri rôčky. Ďalšie dieťa sme plánovali tiež s takým odstupom. Karolínka prišla o trošku skôr, nie preto, že by PPR zlyhalo, ale že sme sa rozhodli „byť nad metódou“. Vedeli sme, že sme v plodnom období a aké to môže mať následky. Takže plán to nebol, no bolo to s plným vedomím. A Damián bol vymodlený.

Simona: Dodko mal veľmi silnú túžbu mať ďalšie dieťa, hoci ja už vôbec nie, keďže sme mali už štyri deti.

Ako sa prijíma taká túžba manžela?

Simona: Veľmi ťažko. Vnímala som to ako nátlak, cítila som totiž pocit viny, že on chce dieťa a ja nie. Musela som povedať, že ja mám strach, a tým, že som to vypovedala, prestal Dodo aspoň s narážkami. V istom okamihu som si však nebola istá, čo si o tom myslí Boh. Nedokázala som povedať, že túžim po ďalšom dieťati, ale po istom čase som si povedala: „Dobre, ak si Bože myslíš, že naša rodina nie je kompletná, dám ti šancu, aby si sa vyjadril, ako to vidíš ty.“ Boli sme spolu v období, kedy som už začala mať príznaky plodnosti a náš Damián sa podaril na prvý pokus. Na druhý deň som si bola istá, že som tehotná a bolo to bezproblémové tehotenstvo.

Dodo: Ja som pár mesiacov po tom, čo sme počali Damiána, navyše dostal ponuku z Ameriky z materskej organizácie, aby som pre Ligu pár páru pracoval na full-time a za dvakrát taký plat ako som mal dovtedy. Bol to požehnaný čas.

"Viacdetná rodina sa automaticky nerovná zlyhaniu prirodzených metód. Za ich rozhodnutím vedome mať väčšiu rodinu vidím to, že žijú v harmonických vzťahoch úprimnej lásky a obety."

Zdieľať

Na kurze sme sa smiali, že rodiny, ktoré sa venujú STM, sú mnohopočetné, čo asi nie je dobrá reklama. Prečo to tak je?

Dodo: Veríte, že aj dnes sa nájdu manželské páry, ktoré chcú mať viac ako jedno, dve či tri deti? Viacdetná rodina sa automaticky nerovná zlyhaniu prirodzených metód alebo antikoncepcie, aj keď pripúšťam, že existujú aj neplánovane väčšie rodiny. Zo skúsenosti vlastnej ako aj mnohých manželských párov používajúcich prirodzené metódy za ich rozhodnutím vedome mať väčšiu rodinu vidím to, že žijú v harmonických vzťahoch úprimnej lásky a obety a majú osobnú skúsenosť, že zvládajú nielen radostné, ale aj zložité a ťažké situácie a neutekajú pred ťažkosťami. Na základe toho nemajú strach pred narodením ďalšieho dieťaťa, trúfajú si zvládať starostlivosť a zabezpečenie oň. Je pre nich darom, na ktorý sa tešia. Aj naše deti prišli postupne, mali sme podporu rodičov, boli a sme silná rodina. A aj Damiána som chcel preto, že som mal pocit, že nie sme ešte v kompletnej zostave. Máme však aj učiteľské páry, ktoré majú dve alebo tri deti, ktoré či z existenčných alebo iných dôvodov vnímajú, že takýto počet je pre nich akurát.

Každý piaty pár na Slovensku je neplodný. Odrazilo sa to na účasti na kurzoch? Chodí na kurzy viac ľudí, ktorí chcú počať alebo predchádzať počatiu?

Simona: Stále je viac tých, ktorí predchádzajú tehotenstvu, ale pribúdajú páry, ktoré nás vyhľadávajú preto, že sa im nedarí tehotenstvo dosiahnuť. Niektorým pomôže, že sa naučia rozumieť svojej plodnosti a načasujú styk do najplodnejšieho obdobia, ale sú aj takí a nie je ich málo, ktorým táto naša navigácia nestačí. Tých odporúčame kontaktovať Ivana Wallenfelsa, ktorý sa minulý rok začal intenzívne venovať NaProTechnologii a venuje sa liečbe neplodnosti.

Sú ženy, ktorým lekár predpíše antikoncepciu kvôli zdravotným problémom. Niektoré veriace ženy preto majú výčitky svedomia, nechodia na prijímanie, aj keď tabletky neberú kvôli ich antikoncepčným účinkom. Ako sa s tým majú manželia morálne vyrovnať?

Simona: Máme dobrú správu pre všetkých manželov. Podľa toho, čo sme si overili u štyroch gynekológov z Česka aj na Slovensku, neexistuje gynekologický problém, na ktorý by neexistovalo alternatívne riešenie okrem hormonálnej antikoncepcie (HA). Môže to byť aj hormonálna liečba, ale nemusí to byť prostriedok, ktorý by bol antikoncepčný. Všetky gynekologické problémy sú liečiteľné aj bez použitia HA. Úplne chápem ten morálny problém, ktorý má žena, manželia, ak vedia o princípe, ako HA funguje. A tá antikoncepcia má potratový účinok.

Každá?

Simona: Áno, dnes dostupná každá.

Dodo: Nemusí sa však prejaviť.

Simona: Možno je žena, ktorá za päť rokov užívania neotehotnela ani raz a ten potratový účinok sa u nej teda nikdy neprejavil. Ale môže to byť žena, ktorá otehotnela trikrát za rok. Žena nemá vtedy riadne cykly, aby si mohla odsledovať, kedy môže otehotnieť. Tá ovulácia môže prísť hocikedy. Nevieme to odfiltrovať, ten účinok v tom proste je zakomponovaný.

Dodo: Keď sme túto otázku konzultovali s morálnym teológom a gynekológom, povedali, že keď aj žena užíva HA s cieľom liečby (nechce oponovať lekárovi pri stanovovaní liečby alebo on by nebol prístupný na inú alternatívu), tak pre ženu žijúcu v manželstve je jediným riešením počas liečby vzdať sa pohlavného styku. Nemalo by to trvať viac ako šesť mesiacov, nakoľko správne nasadená liečba zvyčajne do šiestich mesiacov zaberie. Práve z toho dôvodu, že hoci cieľ nie je používať HA preto, aby si užívali bez následkov, nedá sa vylúčiť jej prípadný potratový účinok. Boli štúdie, kde sa pokúšali použiť pri užívaní HA kalendárnu metódu na tých 28 dní a zistili, že niektoré ženy mali ovuláciu presne predtým, ako už mali dostať vyvolanú menštruáciu.

Simona: Predstava polročnej zdržanlivosti znie hrozne, ale koľkí ľudia majú napríklad rizikové tehotenstvo...

Dodo: Je to o nastavení a prioritách.

Vaše názory sú v dnešnej dobe opozičné. A aj mnohí veriaci nemajú problém s používaním antikoncepcie. Máte oporu zo strany Cirkvi v tom, čo robíte?

Dodo: Morálnu. (úsmev)

Finančnú nie?

Dodo: Zatiaľ jedinú hmatateľnú podporu, ktorú máme, sme získali vďaka podpisom otca biskupa Judáka a arcibiskupa Zvolenského pod žiadosť na grant vypísaný americkou biskupskou konferenciou. Na základe neho môžeme vytvoriť internetový kurz STM, ktorý pomôže tým, ktorí sa chcú naučiť rozumieť svojej plodnosti a nemajú reálnu možnosť absolvovať štandardný kurz STM. Takže na Slovensku máme od Cirkvi len morálnu podporu a pomoc pri získavaní peňazí zo zahraničia.

"Dlhé roky sme boli naučení, že laici sa v Cirkvi angažujú ako dobrovoľníci, keď im skončí pracovná doba. Dá sa to, ale v odborných témach, s plným nasadením a systematicky to iba dobrovoľnícky nejde."

Zdieľať

Nie je to zvláštne, keďže ako laici učíte ľudí reálne žiť veci, ktoré Cirkev učí?

Simona: Je to na zamyslenie, ale nevieme dôvody, prečo to tak je. Je pravdou, že nie sme jediní, ktorí robia niečo, čo Cirkev učí, v Cirkvi je veľa ľudí, ktorí robia perfektné veci a bolo by potrebné to finančne podporiť. Dlhé roky sme boli naučení, že laici sa v Cirkvi angažujú ako dobrovoľníci, keď im skončí pracovná doba a teda sa to očakáva aj dnes. Súhlasím s tým, že aj dnes sa dajú isté veci robiť dobrovoľnícky napr. pri rôznych jednorazových aktivitách, ale v odborných témach, s plným nasadením, systematicky, efektívne a natrvalo to iba dobrovoľnícky nejde.

Ako vám ľudia môžu pomôcť?

Dodo: Môžu nám pomôcť prispieť na účet a získať nám financie na to, aby sme mohli pracovať na full-time, ako to bol v rokoch 2000 až 2008. Stíhať reagovať na všetky pozvania, robiť poradenstvo, systematickú prácu, školiť dobrovoľníkov v plnom rozsahu nie je možné, ak to vykonávame len dobrovoľnícky vo voľnom čase. To, čo my dostaneme od našich účastníkov na kurzoch, resp. z 2%, stačí na pokrytie bežnej réžie, zaplatenie benzínu, nafty pre lektorské páry, keď idú na kurz, a po naakumulovaní potrebného obnosu aj na tlač kníh, letákov či vzdelávacej literatúry. Sme presvedčení, že Slovensku žijú ľudia s vysokými príjmami, pre ktorých darovanie sumy, ktorú potrebujeme na existenciu, by možno ani nepocítili.

Simona: Ja by som vnímala ako veľkú pomoc aj to, keby sa nám ozvali páry, alebo aj jednotlivci, ktorí by sa chceli vyškoliť na lektorov STM. Zatiaľ máme aktívne pôsobiacich deväť lektorov na celom Slovensku. A teraz školíme tri páry a dve panie. Máme skúsenosť, že keď sa ľudia rozhodnú vstúpiť do služby LPP , zvládnu aj certifikáciu a postavia sa pred ľudí prvýkrát, už sa tejto služby nevzdajú. Už ich to chytí, uvedomia si, že nesú niečo, čo pomáha ich poslucháčom a pozýva vpustiť Boha aj do života v ich spálni.

Mária Melicherová, Lukáš Melicher

Foto: autori

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo