K VECI: František, prst a mesiac

Jeden zo zrozumiteľnejších výrokov v divočine zenbudhizmu znie: „Lepšie než počuť meno je vidieť tvár.“ Podobne ako všetky pravdivé príslovia, aj toto platí v mnohých rozličných situáciách a – ako by sme mohli pamätať v týchto pekných dňoch nasledujúcich po Veľkom piatku a Bielej sobote – o rovnako aj o Bohu.

V zene môžeme nájsť aj varovanie, aby sme prst ukazujúci na mesiac chápali správne. Ak sa zameriame len na prst, to, čo má pomôcť, môže vážne uškodiť.

Obe tieto vyjadrenia stojí za to pripomínať v našej informáciami nasiaknutej kultúre, v ktorej máme na rozdiel od akéhokoľvek predchádzajúceho obdobia veľké množstvo umeleckého a intelektuálneho dedičstva ľudstva okamžite k dispozícii na smartfóne. Len málokto z nás však dokáže rozumieť týmto znakom bez obšírneho vysvetľovania – nehovoriac už o skutočnosti, na ktorú poukazujú.

Pravdou je, že sprostredkujúce ukazovatele potrebujeme rovnako ako konečné ciele. Ide o zhubnú modernú predstavu, keď sa nazdávame, že odkiaľkoľvek, kde sa práve nachádzame, môžeme skočiť priamo k Bohu, či k „duchovnu,“ prípadne – hrôza pomyslieť – k nášmu pravému ja. Takmer každá zdravá kultúra učí, že pre pochopenie pravdy vecí je potrebná trpezlivá pozornosť a na jej prežívanie dlhé úsilie.

Wojtyla a Ratzinger proti materializmu

Toto všetko ma napadlo, keď som videl pokoru a prístupnosť pápeža Františka. Lebo hoci som presvedčený, že jeho gestá sú autentické, bolo by veľkou tragédiou, keby zostali nepochopené – či jednoducho ignorované.

Nie je to veľký svetodejinný pápež ako Ján Pavol II. Papa Wojtyla bol ten správny človek, aby zastavil osvietenskú mašinériu zvanú marxizmus. Nielenže sa pričinil o jej zastavenie, ale aj vysvetlil, prečo musela táto verzia osvietenského materializmu už zo svojej podstaty vyprodukovať vysoké počty mŕtvych tiel. Mala pomýlenú koncepciu ľudskej prirodzenosti. A keď sa ideológia dostala do konfliktu so skutočnými ľudskými bytosťami, tie museli byť v mene „pokroku“ eliminované.

"Prichádza pápež František. Je ťažké už teraz povedať, ako jeho jasná preferencia ponížených a jednoduchých poslúži širším cieľom."

Zdieľať

Proti materializmu na západe však Wojtyla až taký úspešný nebol. Oceňujem, o čo sa snažil napríklad so svojou Teológiou tela, aj keď sa niekedy zdá, že daktorí z jeho nasledovateľov ju chcú zmeniť na takmer niečo ako blízkovýchodný sexuálny kult.

Bol to však Joseph Ratzinger, pred aj po svojom zvolení za pápeža, kto veľmi prenikavo chápal širší kultúrny rozvrat, ktorého bol sexuálny element len najvýraznejšou črtou. V modernom chápaní je kozmos chaosom a rozum je len nedávno sa objavivším a slabým nástrojom, ktorý nám má pomôcť uspokojiť si svoje túžby. Takéto chápanie odmieta bez akejkoľvek úvahy Logos, tvorivé Slovo, ktoré všetko vytvára a usporadúva, vrátane ľudského života. Každý existujúci poriadok alebo zmysel pochádza od nás, nie od prírody či od jej Boha.

Ako často hovorieva náš guru, otec Schall, ktorý teraz býva v Kalifornii, Benedikt túto modernú realitu skutočne pomenoval. Hoci však bolo toto pomenovanie geniálne, nedokázalo veľmi pohnúť základnou situáciou, ktorú všetci vidíme okolo seba. Aj najprenikavejšie myslenie je tu do veľkej miery bezmocné, pretože hýbe svetom, ktorý myslenie do veľkej miery ignoruje.

Františkova preferencia ponížených a jednoduchých

Prichádza pápež František. Je ťažké už teraz povedať, ako jeho jasná preferencia ponížených a jednoduchých poslúži širším cieľom. Samozrejme, správne chápaná poníženosť a jednoduchosť sú samy osebe cestou ku kresťanskej pravde. Ale je niečo iné robiť niektoré veci ako kardinál arcibiskup Buenos Aires a niečo úplne iné ako všeobecný pastier, pontifex maximus – niekto, kto musí stavať mosty ku všetkým bodom na kompase a pásť stáda v rozličných podnebiach.

Jednoduché a pokorné skutky sú jediným spôsobom, ako ukázať Tvár. Ak však chýba hlboká náuka, ktorá Tvár pomenuje, vo svete, ktorému chýba niečo ako softvér na rozpoznanie tváre, sa tieto skutky stratia. Zdá sa, že František tomu rozumie. Minulý týždeň pri umývaní nôh na Zelený štvrtok povedal:

Umývať nohy, to je symbol, znak, ktorý znamená „som k tvojim službám“... Znamená to aj, že si máme vzájomne pomáhať... Toto robím a robím to zo srdca, lebo je to moja povinnosť. Ako kňaz a ako biskup musím byť k vašim službám. Je to povinnosť, ktorá mi vychádza zo srdca. Milujem to. Milujem to a milujem tak konať, pretože ma to naučil Pán... Tento znak je prejavom nežnosti, ktorú koná Ježiš, pretože Ježiš prišiel práve kvôli tomu: slúžiť a pomáhať nám.

Radšej rozprávame o prste a zanedbávame mesiac

Začiatok je to dobrý, ale ak sa tieto gestá nemajú okamžite interpretovať podľa toho, čo si už svet myslí, že o kresťanstve vie – jasné, pomáhať si a také tie veci – budú musieť viesť ľudí do vnútra Cirkvi, a potom ďalej do širšej reality.

"Možno po veľkej dráme Jána Pavla II. a po veľkej učenosti Benedikta XVI. máme tretieho pápeža, ktorý vie, ako je možné obrátiť svet k svetlu: cez malé škáročky, ktoré dokážu otvoriť malé gestá."

Zdieľať

Musí sa to diať na viacerých úrovniach. L’Osservatore Romano informuje, že kardinál Bergoglio pred svojím zvolením varoval pred „teologickým narcizmom“, čím myslel to, ako radšej rozprávame o prste a zanedbávame mesiac. Dokonca hovoril o Cirkvi ako o mysterium lunae – „tajomstve mesiaca.“

Tým posunul staré zenové príslovie o krok ďalej: dokonca ani Cirkev nežiari svojím vlastným svetlom, ale len ako odraz slnka – a v angličtine sa slnko a Syn vyslovujú rovnako.

Máme tu teda niečo zaujímavé: pápeža, ktorý učí o Cirkvi ako o božskej skutočnosti, ktorá musí sama seba vnímať ako svietiacu svetlom samotného Boha. Na tom nie je vôbec nič nového. Možno však – len možno – po veľkej dráme Jána Pavla II. a po veľkej učenosti Benedikta XVI. máme teraz tretí nevyhnutný prvok: pápeža, ktorý vie, ako je možné obrátiť svet k svetlu: cez malé škáročky, ktoré dokážu otvoriť malé gestá.

Robert Royal
Autor je šéfredaktor The Catholic Thing a prezident Faith & Reason Institute (Inštitút pre vieru a rozum) vo Washingtone D. C. Jeho najnovšia kniha je The God That Did Not Fail: How Religion Bult and Sustains the West (Boh, ktorý nezlyhal: Ako náboženstvo vybudovalo a udržiava západ), ktorú teraz možno dostať v mäkkej väzbe v Encounter Books.

Pôvodný text: Francis, the Finger, and the Moon, medzititulky redakcia, ilustračné foto: thecatholicthing.org, flickr.com (licencia CC).

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo