Nový film o Samsonovi mohol byť niečím viac

Nový film o Samsonovi mohol byť niečím viac

Záber z filmu Samson (2018). Foto: imdb.com

Po dlhých rokoch bol sfilmovaný príbeh posledného sudcu Izraela. Nedopadlo to však veľmi dobre.

V roku 1935 zaplatil Cecil B. DeMille autorovi historických románov Haroldovi Lambovi 150 000 dolárov v dnešných peniazoch za filmovú poviedku či „treatment“ (čosi vyše desiatich strán) príbehu o Samsonovi z Knihy Sudcov – taký populárny bol tento biblický epos. A DeMillov film Samson a Dalila bol obrovský úspech, hoci sa na plátna dostal až v roku 1949. Stal sa z neho najviac zarábajúci film roku 1950 a bol predchodcom DeMillovho ešte úspešnejšieho Desatora prikázaní (1956), ktoré bolo remakom jeho rovnomenného filmu z roku 1923. (Jeho Kráľ kráľov z roku 1927 je podľa mňa jeden z najlepších nemých filmov, aký bol kedy natočený.) DeMille, ktorý prakticky založil Hollywood, sa nikdy neprestal vracať po inšpiráciu k Biblii.

Bosley Crowther vo svojej recenzii Desatora prikázaní pre New York Times napísal:

Nepochybne je to film, ku ktorému si musíte priniesť čosi viac než len túžbu zabaviť sa, aby mal na vás plný účinok. No pre ľudí, pre ktorých je jeho fundamentalizmus úplne vierohodný, by mal byť úplne vzrušujúci a možno dokonca duchovne hlboký.

Pod „fundamentalizmom“ mal pán Crowther pravdepodobne na mysli rešpekt filmu k jeho biblickej predlohe a pravdepodobne by súhlasil s hodnotením Samsona a Dalily, ktoré priniesol magazín Variety: „Fantastický film pre túto dobu svojou veľkoleposťou, melodramatickým rozprávaním a staromódnou technikou.“

Toto celkovo platí o väčšine biblických eposov – aspoň po Ježiša Nazaretského (1977) od Franca Zeffirelliho, ktorý bol mostom medzi tými, ktorých Variety dve desaťročia predtým nazval „intoši a vidiečania“. K Melovi Gibsonovi sa dostanem o chvíľku.

Film Bruca Macdonalda sa v niečom pridržiava Biblie, no väčšinou sú to len najhrubšie obrysy tohto mimoriadneho príbehu. Je biblický, ale nie náboženský. Zdieľať

Prekvapuje ma, že sa Samsonov príbeh nedočkal prerozprávania v ére kulturistických pokusov o výpravné filmy. Len si to predstavte: Schwarzenegger ako Samson!

Možno to bolo preto, že americkí kresťania vtedy už veľmi nepoznali hebrejské písma. Nášho Pána Ježiša Krista, samozrejme, poznáme, a preto malo Gibsonovo Umučenie Krista (2004) taký veľký úspech – a takmer určite ho bude mať i jeho nadchádzajúci film Zmŕtvychvstanie, ak ho teda Gibson dokáže dať dohromady, čo podľa mňa dokáže, ako ukazuje jeho úspech s Hacksaw Ridge (2016). (A veľa šťastia prajeme Jimovi Caviezelovi, ktorý po pätnástich rokoch hrá Ježiša tri dni nato – aby ho tentokrát netrafil blesk!)

Tak či onak, Samson čakal na svoj návrat až na rok 2018, v ktorom (nakoľko sa dá súdiť podľa Samsona od Bruca Macdonalda) je energia biblických eposov takmer úplne vyčerpaná. Je to veľká škoda, lebo Samsonov príbeh je jedným z najpozoruhodnejších v celom Písme. Vlastne ak ste nečítali 13. – 16. kapitolu Knihy Sudcov, potom máte sami voči sebe povinnosť tak urobiť.

Film Bruca Macdonalda sa v niečom pridržiava Biblie, no väčšinou sú to len najhrubšie obrysy tohto mimoriadneho príbehu. Macdonaldov film je, aby som parafrázoval obľúbený zvrat, biblický, ale nie náboženský. A nepožičiava si nič ani zo Samsona Agonistu od Johna Miltona, takže môže odpočívať v pokoji.

(Milton napísal: „Prísľub znel, že oslobodím raz / Izrael z filištínskeho jarma, / kde je však tento veľký záchranca teraz? / Oslepený v Gaze roztáča mlyn s rabmi...“ Rozhodol som sa, že týmto posledným veršom budem odpovedať vždy, keď mi moja žena pošle esemesku: „Kde si?“)

Samson v Samsonovi (Taylor James) je výtržník, skôr ako John L. Sullivan či postava z Klubu bitkárov než ako muž, ktorý dostal určité poslanie od Boha, posledný zo sudcov Izraela. Dozvedáme sa, že je „Božím nazirejcom“ – mužom zasväteným Pánovi, ktorý zložil sľub, že nebude piť víno, nikdy si neostrihá vlasy ani sa nikdy nedotkne mŕtveho tela. Samson – biblický aj filmový – toto všetko do veľkej miery ignoruje, ibaže by sme verili, že sa mu vždy podarilo udržať si osľou čeľusťou od tela mŕtvoly všetkých tých mnohých, mnohých Filištíncov, ktorých pobil. A ostrihané vlasy a víno boli vlastne jeho skazou.

Samozrejme, výhodou tejto nevýhody – jeho zajatia, oslepenia a uväznenia – bolo to, že sa mu konečne podarilo splniť Božiu vôľu.

Taylor James je solídny Samson, dobrý v bojových scénach, no najpozoruhodnejšou scénou filmu, vernou zdroju, je tá, v ktorej Samson v noci vypúšťa na pole zapálené líšky. Kniha Sudcov nám hovorí, že Samson chytil 300 líšok (v niektorých prekladoch šakalov), zviazal ich po dvoch, medzi chvosty im dal fakle a vypustil ich Filištíncom na polia. V tmavej noci to musel byť naozaj úchvatný pohľad.

A keď hovoríme o tme, veľká časť Samsona je natočená v tme, čo je technika, ktorú Mel Gibson vo svojich dobre financovaných filmoch nikdy nepoužíva, okrem iného preto, že Mel nikdy nemá čo skrývať, čo tma robí, a šetrí tak cenné doláre. Akčné scény vo filme – Samsonis contra omnes – sú pridlhé a opakujú sa.

Samson je v novom filme výtržník, skôr ako postava z Klubu bitkárov než ako muž, ktorý dostal určité poslanie od Boha, posledný zo sudcov Izraela. Zdieľať

DeMille, dobrý člen episkopálnej cirkvi, oceňoval veľkoleposť náboženských obrazov v západnom umení a proces Technicolor mu poskytol dokonalú paletu pre biblické príbehy. Ale... Samson a Dalila je síce farebný, no je i fádny, v neposlednom rade preto, že v ňom chýba Pán. Hlavný hrdina Victor Mature sa síce modlí, no jeho víťazstvo je nakoniec skôr vecou jeho svalov než viery. Napriek tomu však DeMille predviedol na plátne svoje peniaze.

Zdá sa, že najväčšiu samostatnú položku v rozpočte Macdonaldovho Samsona predstavovali brady. Herci – aspoň tí, čo hrajú Izraelitov – majú na začiatku brady, vracajú sa s dlhšími bradami a potom sa opäť vracajú s ešte dlhšími bradami; neúmyselný vizuálny gag, ktorý súperí s tým najlepším z Montyho Pythona.

Aby bolo jasné, Samson je dosť neškodný spôsob, ako si pohovieť na čosi vyše hodiny. Ide len o to, že mohol byť oveľa viac, čím myslím: väčšmi ako tie vzácne štyri kapitoly v Knihe Sudcov. Väčšmi o viere v Boha.

Samson vznikol v produkcii Pure Flix Entertainment a je prístupný od 13 rokov za všetky tie kopy mŕtvol, ktorých je veľa, aj keď nie až toľko ako vo filme zo série Smrtonosná pasca. Predpokladám, že pri nakrúcaní tohto filmu boli flambované len počítačom vytvorené líšky. Hrajú Lindsay Wagnerová a Rutger Hauer v úlohách silákových rodičov, Billy Zane v úlohe zlého kráľa Baleka a Caitlin Leahyová v úlohe Dalily. Je krásna, no nie je to žiadna Hedy Lamarrová.

Brad Miner
Autor je zástupcom šéfredaktora The Catholic Thing, vedúcim členom Faith and Reason Institute (Inštitút pre vieru a rozum) a sekretárom správnej rady Aid to the Church in Need USA (Pomoc trpiacej Cirkvi). Býval literárnym redaktorom v National Review. Jeho nová kniha Synovia sv. Patrika, ktorú napísal spolu s Georgom J. Marlinom, je v súčasnosti v predaji. The Compleat Gentleman (Ako byť dokonalým gentlemanom) je k dispozícii v audio formáte.

Pôvodný text: The Haircut: a Review of “Samson”.

Rubrika K veci je tvorená autorskými článkami prestížneho amerického magazínu The Catholic Thing, vychádza s podporou Kolégia Antona Neuwirtha. Článok nie je vyjadrením názoru Kolégia Antona Neuwirtha.

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo