Srdce ženy: Krása, krása a Krása


„Za umenie môžeme dokonca považovať aj spôsob, akým žena prechádza miestnosťou.“ C. S. Lewis

Autori knihy o srdci ženy spomínajú, ako sa istá žena priznala, že sa cíti ako domáci spotrebič. Ženy dneskajška sú unavené, vyčerpané, lebo iba slúžia a v zápale povinností už ani neveria, že môžu byť krásne.

A tak každý, kto čítal dobrodružstvo Johna Eldredga o divokom srdci muža, musí pri „pohľade“ na Očarujúcu uznať, že ani v tomto príbehu nepôjde o vonkajšie problémy ľudskej, tentoraz ženskej duše.

John tak vzal svoju manželku na miesto, ktoré mnohí pokladajú za príšerne komplikované. Muži sa srdca ženy boja, lebo nevedia, čo by tam našli a ako by to zvládli. Prichádzajú však o poklad, ktorý je v ženskej duši od Boha na potešenie sveta.

Túžby ženy a Boh
Takmer analogicky k Divokému v srdci sa Eldredge púšťa do vnútra ženského srdca. V jeho hĺbke sa nachádzajú tri základné túžby:
Byť milovaná – videná, hľadaná a aby sa o ňu bojovalo. Ženy túžia tiež po účasti na veľkom dobrodružstve. Sú aj bojovníčky a to jedinečným spôsobom. Treťou túžbou je byť krásnou.

Božie srdce, ak to tak môžeme nazvať, je obrazom túžob muža aj ženy. Obaja môžu vidieť seba aj toho druhého v Bohu. Áno, Boh je divoký, túži po dobrodružstve a po nás, presne ako muž po žene. Muž aj žena nájdu v Bohu túžbu po tom, aby ho milovali, vzali do dobrodružstva svojho života a aby odhaľovali tajomstvo Jeho krásy. Boh je vo vzťahoch vlastne ako žena: Chce byť pre nás prioritou, aby sme si ho všímali a hľadali.

Ako sa s príchodom zaľúbenia mení život človeka, presne tak to funguje, keď objavíme, že v kresťanstve ide o veľkolepú romancu.
Táto filozofia o túžbach muža a ženy vo vzťahu s túžbami Boha je neuveriteľne zaujímavá a dokáže veľmi dobre ilustrovať podstatu kresťanstva – vzťahy. Chcelo by to však minimálne samostatný článok, ak nie knihu.

Krása, rana a otázka
V knihe sa zvlášť venujú autori otázke krásy. Je základnou vlastnosťou Boha, aj keď sa často sústredíme na pravdu a dobro, píšu Eldredgeovci. Krása podľa nich rozpráva (že všetko bude dobré, v poriadku), vábi – priťahuje, živí, potešuje, inšpiruje a je transcendentná.

Napriek všetkému, čo krása predstavuje, sa žena pýta: „Som pekná?“ Je to jej základná otázka, na ktorú čaká odpoveď predovšetkým od otca. Problém nastal pri Páde v raji, keď Adam zostal pasívny a Eva neverila Bohu. Vzala veci do vlastných rúk, a tak nasledoval hriech, trest a kliatba. Mužovo trápenie súvisí s jeho otázkou (či na to má, či nezlyhá), žena sa borí s osamelosťou a nadvládou muža. Takto sa padnutá Eva môže stať buď panovačnou (nepotrebuje nikoho, odmieta citlivosť) alebo skleslou a utiahnutou.

Diablovi však nestačilo, a tak útok pokračuje ranou, ktorú žena utŕži najčastejšie od otca. Bolesť spôsobuje najmä nevšímavosť, týranie a pasivita. Rany spôsobuje ten, kto vie, kým sme mali byť. Je to ten, ktorý sa nás bojí, vysvetľujú autori.
Útočí zvlášť na Evu, na jej krásu (sám padol kvôli svojej kráse - pre pýchu).
Eva dáva život, a preto je prenasledovaná. Je vrchol stvorenia, bolo stvorená ako posledné zo všetkých stvorení. Ženské telo je príliš veľké znamenie večnosti pre zrak muža. (Wiliam Blake)

Liečba
Postupné vyzdravenie z rany je vlastne duchovný život. Eldredgeovci ponúkajú spôsob uzdravenia a návrat k túžbam cestou, ktorá zodpovedá s ich výpravou do srdca ženy.
Pri oživení srdca zohráva významnú úlohu romanca, tá po ktorej ženy túžia.
Ježiš nazval sám seba Ženíchom. Vyjadril tak vzťah, aký by mal rád s nami. Nemá ísť iba o plnenie príkazov, ale o vášeň, romancu.
A keďže podstatu kresťanského života charakterizuje vzťah, do toho každodenného treba ísť s už prežitou romancou s Ježišom. Muž prichádza k žene so svojou silou a žena k mužovi s krásou, v ktorú už verí. Ježiš je predsa jej Ženíchom...

Vášeň verzus rozum
„Eldredgeovky“ sú obľúbené, rýchlo sa stali bestsellermi a napriek tomu, že sa čítajú ľahko v sebe ukrývajú zaujímavé myšlienky. Čitatelia môžu byť naozaj očarení, ale aj tu platí, že Boh (aj keď je romantický) si neželá nerozumné veci. A preto nie je na škodu pri knihách so spiritualitou „zdola“ konzultovať veci, ktoré chceme prenášať do nášho duchovného života, so spovedníkom alebo duchovným vodcom. Akokoľvek, Eldredge aj s manželkou na niečo opäť prišiel. A to je skvelé.

Aby sme si však nemysleli, že život ženy je len o kráse a to o kráse pre seba.
Žena, ktorá sa spomína v Očarujúcej povedala Bohu svoje „áno“ tým, že zanechala takmer všetko, čo napĺňalo jej život a začala sa starať o svoje dieťa. Zomrela tak sebe, aby milovala. To bude asi tá nenahraditeľná úloha Matky, Krásky a Ježišovej nevesty.

Pavol Rábara

......................
John a Stasi Eldredge: Očarujúca (Captivating)
Redemptoristi – Slovo medzi nami
Bratislava 2006

Knihu možno zakúpiť tu.

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo