NÁZOR FRANTIŠKA MIKLOŠKA: Ctihodní udavači, vystúpte z tieňa

V časoch komunizmu som počúval od bývalých politických väzňov o ľuďoch, ktorí sa vo väzení zrejme upísali pre spoluprácu s ŠtB, ale potom sa skôr vyhýbali kontaktom s bývalými priateľmi. Rovnako sa o niektorých ľuďoch šepkalo, že treba byť pred nimi na pozore, lebo nie je isté, kde informácie, ktoré počujú, skončia. Ale to bolo asi všetko, čo sme tušili o udavačstve. 

Keď v novembri 1989 padol komunizmus, postupne sa pred nami začala rozvíjať celá tá mašinéria tajných spolupracovníkov a spolupráce so Štátnou bezpečnosťou, so všetkými jej pozadiami a príčinami. Nebolo jednoduché zaujať k tomu mravné stanovisko. Každý prípad bol iný. Boli tam príbehy ľudí, ktorých zlomili vo väzení alebo aj na slobode na nejakej ich slabosti. Boli tam príbehy karieristov a prospechárov, ktorí na ceste za svojim cieľom neváhali ísť aj touto cestou. A bolo tam aj chladnokrvné udavačstvo z pomsty či nenávisti.

"Za komunizmu boli príbehy ľudí, ktorých ŠtB zlomila vo väzení alebo aj na slobode na nejakej ich slabosti. Boli tam príbehy karieristov a prospechárov, a bolo tam aj chladnokrvné udavačstvo z pomsty či nenávisti."

Zdieľať

Rovnako to bolo aj v cirkvi a medzi kresťanmi, s tým, že najmä pri kňazoch, ktorí sa objavili na zoznamoch ŠtB ako tajní spolupracovníci, som mal niekedy dojem, že títo sa skôr nevládali brániť tlaku ŠtB a v daných pomeroch kľučkovali a vykrúcali sa, ako sa len dalo. K spolupráci a spolupracovníkom s ŠtB v rámci katolíckej cirkvi jej predstavitelia nezaujali na Slovensku po novembri 1989 žiadne oficiálne a ani neoficiálne stanovisko. A viem to aj čiastočne pochopiť. V archívoch ŠtB chýbali kompletné materiály a okrem toho každý sa zrejme bál posudzovať dobu a situácie, ktoré sám v plnej miere nezažil. Boli tu nádherné vzory z obdobia komunizmu ako biskup Ján Chryzostom Korec, kňazi Viktor Trstenský, Ladislav Hanus, Štefan Šmálik, Vladimír Jukl, laici Silvester Krčméry a ďalší, ale i títo zaujali k týmto slabostiam z minulosti skôr mlčanlivý prístup.

Po novembri 1989 začala nová éra. Nebola tu viac neľudská ŠtB, ktorá by tlačila ľudí do spolupráce a udavačstva. Ľudia z prostredia cirkvi, ktorí boli na spomínaných zoznamoch ŠtB, boli poslaní do ústrania a nemali s tým väčší problém. K prvej nepochopiteľnej rehabilitácii a vráteniu do „hry“ došlo, keď v jednej nemenovanej arcidiecéze, jeden nemenovaný predstaviteľ tejto arcidiecézy dal napriek upozorneniam moc človeku, ktorý chladnokrvne spolupracoval s ŠtB pri zatýkaní príslušníkov jednej rehole v roku 1983.

A potom to išlo ďalej. Nebola tu ŠtB, ale syndróm dobrovoľného udavačstva pokračoval a zhodou okolností v tej istej arcidiecéze. Tento krát udania smerovali na najvyššie miesta Vatikánu a týkali sa vtedajšieho trnavského arcibiskupa Róberta Bezáka. Obsah týchto udaní bol zhrnutý do 11 otázok, ktoré Kongregácia pre biskupov začiatkom mája 2012 odoslala abp. Bezákovi, a ktoré sú už známe. Nevieme, či tento značný počet udaní písali duchovné osoby alebo laici, ale s istotou možno tvrdiť, že to boli veriaci katolíci. Dnes môžu byť spokojní, ich udania dosiahli svoj cieľ a my môžeme byť len zvedaví, aký účinok v živote ich miestnej cirkvi prinesú. Ale to podstatné je, prečo nevedia verejne vystúpiť a prihlásiť sa k svojim udaniam. Prečo sa zbabelo skrývajú a zostávajú v anonymite. Veď skrytosť je práve základným znakom udavačstva. Ctihodní udavači, vystúpte z tieňa a predstavte sa nám!

"Udavačstvo treba vyhubiť, lebo je prejavom slabosti a pokrivenej skratky."

Zdieľať

Ohováranie, udavačstvo, snaha pomôcť si kratšou cestou sú staré ako ľudstvo samo. Rovnako sa s nimi stretáme v Novom Zákone. Keď učeníci žiarlia, že niekto, kto nechodí s nimi, v Kristovom mene rovnako vyháňa zlých duchov (Mk 9,37-38), keď synovia Zebedejovi žiadajú Ježiša, aby mohli sedieť po jeho pravici a ľavici (Mk 10,35-41), keď Marta žiarli na Máriu, že ona musí obsluhovať a Mária len počúva Ježiša (Lk 10, 38-42), ale tiež keď Judáš ide zradiť Ježiša (Mk 14,10) alebo keď veľkňazi a starší z ľudu žalujú pred Pilátom na Ježiša (Mt 27 12-14). Ježiš na týchto ľudí a situácie reaguje poučením, láskavým pokarhaním, smútkom, alebo mlčaním. Nikdy nie pochvalou a uznaním, alebo preferovaním týchto ľudí.

Ak chceme premýšľať o novej evanjelizácii vo svete i na Slovensku, udavačstvo v cirkvi je jednou z prvých vecí, ktoré treba vyhubiť. Áno, o chybách a omyloch treba hovoriť, ale v Písme je jasne povedané, ako: „Keď sa tvoj brat prehreší proti tebe...“ (Mt 18, 15-17). Udavačstvo treba vyhubiť, lebo je prejavom slabosti a pokrivenej skratky. Treba ho vyhubiť, lebo každé svedectvo a hlásanie evanjelia na jeho pozadí je nepresvedčivé, ľudsky falošné a ťažko na ňom stavať niečo presahujúce. Nuž o tomto som ešte chcel napísať skôr, ako sa začne konkláve, ktoré chceme prežívať už skôr v tichosti a modlitbe.  

František Mikloško
Autor bol kresťanským disidentom, prvým predsedom SNR a dlhoročným poslancom NR SR.

Ilustračné foto: flickr.com (licencia CC)

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo