Komentáre a názory K veci 30. január 2013

K VECI: Prenasledovanie Cirkvi v roku 2012

George J. Marlin
George J. Marlin
persec-church-text.jpg Už niekoľko rokov mám tú česť slúžiť ako predseda americkej pobočky organizácie Pomoc Cirkvi v núdzi, katolíckej charitatívnej organizácie pre prenasledovaných a inak trpiacich kresťanov. V tejto funkcii mám prístup k množstvu údajov o protikres...
Jozefína Majchrák Jozefína Majchrák

George J. Marlin

persec-church-text.jpg Už niekoľko rokov mám tú česť slúžiť ako predseda americkej pobočky organizácie Pomoc Cirkvi v núdzi, katolíckej charitatívnej organizácie pre prenasledovaných a inak trpiacich kresťanov. V tejto funkcii mám prístup k množstvu údajov o protikres...

Už niekoľko rokov mám tú česť slúžiť ako predseda americkej pobočky organizácie Pomoc Cirkvi v núdzi, katolíckej charitatívnej organizácie pre prenasledovaných a inak trpiacich kresťanov.

V tejto funkcii mám prístup k množstvu údajov o protikresťanských akciách. Predkladám zoznam niektorých incidentov v moslimských krajinách z roku 2012, ktorým sa neušla dostatočná pozornosť zo strany médií:

Egypt: „Arabská jar“ sa pre 13 miliónov kresťanov v Egypte mení na „arabskú zimu.“ Keďže z prezidentských volieb vyšlo víťazne Moslimské bratstvo, neustále nad nimi visí hrozba fyzického násilia a ekonomického nedostatku.

Napríklad v auguste 2012 utieklo 120 koptských rodín z dediny Dašúr južne od Káhiry po spore medzi koptským krajčírom a jeho moslimským zákazníkom. Krajčírov dom bol vypálený do tla a zákazník bol vážne zranený. Moslimovia v túžbe po pomste vypálili aj kostol a vyhnali kresťanov z ich domovov.

Biskup Kyril, koptský katolícky biskup v Asjúte, upozornil novú vládu, že „nová ústava by mala byť pre všetkých Egypťanov, nielen pre jednu skupinu.“ Podčiarkol právo kresťanov zúčastniť sa na tvorbe nového Egypta.

"'Arabská jar' sa pre 13 miliónov kresťanov v Egypte mení na 'arabskú zimu'. Keďže z prezidentských volieb vyšlo víťazne Moslimské bratstvo, neustále nad nimi visí hrozba fyzického násilia a ekonomického nedostatku."

V reakcii na hrozby milícií Moslimského bratstva voči kresťanom demonštrujúcim proti navrhovanej ústave prezidenta Mursího si otec Rafik Greiche, hovorca egyptských katolíckych biskupov, nebral servítok: „Kedykoľvek sa islam začne politizovať, automaticky sa mení na fašistickú diktatúru. Potom nastupuje číhajúca hrozba, že sa začne zavádzať šaría vo svojej najfundamentalistickejšej podobe.“

Cirkevní predstavitelia sa obávajú masového exodu kresťanov z Egypta, pretože znenie niektorých častí ústavy umožňuje fundamentalistické interpretácie, ktoré popierajú náboženskú slobodu.

Bosna a Hercegovina: Diskriminácia katolíkov stále zúri aj osemnásť rokov po skončení vojny na Balkáne. Skonfiškované cirkevné nehnuteľnosti neboli vrátené. Katolíckym farnostiam a domácnostiam sa odopiera elektrina. Kňazom sa odopiera lekárska starostlivosť napriek dohode medzi Vatikánom a Bosnou, ktorá ju zabezpečuje.

Keďže do Bosny imigruje stále viac saudskoarabských extrémistov, ktorí si tam otvárajú obchody, značne sa zvyšuje násilie na katolíkoch, najmä na rehoľníčkach v habitoch. Sestra Ivanka, provinciálna predstavená františkánskych sestier Krista Kráľa v Bosne, poznamenáva: „každý deň je vo všeobecnosti život stále ťažší.“ Sestry chodia vo dvojiciach zo strachu pred šikanovaním a v miestnych obchodoch ich buď obťažujú alebo neobslúžia. V jednej pekárni malo podľa sestry Ivanky niekoľko sestier nasledujúcu skúsenosť: „Aj keď bolo chlieb jasne vidieť, majiteľ tvrdil, že mu došiel... Jednoducho ho nechcel predať katolíckej rehoľníčke.“

Sarajevský arcibiskup Vinko kardinál Puljić minulý rok hlásil Cirkvi v núdzi, že „silnejúci proces islamizácie v Bosne a Hercegovine financujú radikáli na Blízkom východe.“ V posledných rokoch sa za saudskoarabské ropné doláre postavilo v Sarajeve vyše sedemdesiat nových mešít.

Počas vojny v Bosne a Hercegovine v rokoch 1992-1995 boli zabité desaťtisíce katolíkov a odvtedy väčšina ušla. Dnes ich je približne 450 000 oproti pôvodným 835 000.

Albánsko:  Ortodoxní kresťania predstavujú 20 percent obyvateľstva Albánska a katolíci 10 percent. Obe skupiny stále viac ohrozujú mladí imámovia študovaní v Turecku a v Saudskej Arábii. Títo vzdelanci vyžadujú „čistý, prísny islam” a presadzujú budovanie len islamských škôl. Tento prístup plus rozšírená korupcia a nejasné vlastnícke práva zastavili výstavbu kaplniek, kostolov, fár a farských škôl.

Sýria:  Kresťania v celom tomto vojnou rozdelenom štáte sú terčom útokov a vyháňaní z domovov. Aleppský biskup Antoine Audo SJ rozpráva, že po nábožensky motivovanom násilí  v kresťanskej štvrti mesta Homs, ktoré je domovom jednej z najväčších kresťanských populácií v Sýrii, „nastal masový exodus takmer všetkých veriacich, viac než 120 000.“ Predpovedá, že kresťania budú terčom útokov a vyháňaní aj z Damasku a z Aleppo: „Strach kresťanov je zvlášť silný. Sme menšina. Ohrození sme stále.“

Pakistan:  V januári 2012 poslala pandžábska vláda buldozéry na územie, ktoré je vo vlastníctve katolíckej diecézy od roku 1887, aby zdemolovali kostol, dievčenskú školu a príbytky pre chudobných, starých a bez domova.

"Dovolím si hovoriť úplne otvorene. V celej veci je veľa pokrytectva. Pre mnohé vlády [EÚ] je to čisto len záležitosť ekonomických záujmov. V skutočnosti im na osude kresťanov na Blízkom východe nezáleží."
patriarcha sýrskej katolíckej Cirkvi

Ordinár, láhaurský biskup Sebastian Shaw, obvinil vládu z „veľmi brutálneho aktu nespravodlivosti“ a zo „spáchania trestného činu krádeže pôdy.“

Dr. Paul Bhattí, brat zavraždeného pakistanského ministra pre menšiny Šahbáza Bhattího, požiadal medzinárodnú komunitu o pomoc tamojším kresťanom. Dr. Bhattí je podobne ako jeho zavraždený brat katolík a upozorňuje, že nové zákony o rúhaní ako aj rastúca intolerancia a fanatizmus vedú k nárastu svojvoľných akcií proti mnohým z 1,2 milióna pakistanských katolíkov.

Takmer úplné ticho na medzinárodnej scéne ohľadom tejto situácie na celom Blízkom východe je hlboko znepokojujúce a je zlým znamením pre budúcnosť. Patriarcha sýrskej katolíckej Cirkvi v Bejrúte Ignác Efrém Jozef III nedávno povedal pre Pomoc Cirkvi v núdzi:

"Dovolím si hovoriť úplne otvorene. V celej veci je veľa pokrytectva. Pre mnohé vlády [EÚ] je to čisto len záležitosť ekonomických záujmov. V skutočnosti im na osude kresťanov na Blízkom východe nezáleží. Inak by obhajovali rovnosť pred zákonom a dodržiavanie ľudských práv vo všetkých krajinách, vrátane tých, kde sa takzvaná arabská jar neuskutočnila... Nejde o to byť za či proti Asadovi či niektorému inému potentátovi v tomto regióne. Ide o rovnosť práv pre všetkých. Ide o to, aby boli prvoradé ľudské práva, nie jedno náboženstvo... Povedal som to vláde v Paríži a poviem to aj vám: Fundamentalistický islam v dlhodobej perspektíve nechce dialóg rovných strán. Keby EÚ myslela svoje ľudskoprávne princípy vážne, otvorene by riešila budúcnosť ďalších generácií v tomto regióne."

George J. Marlin
Autor je redaktorom knihy The Quotable Fulton Sheen (Pamätné výroky Fultona Sheena) a autor knihy The American Catholic Voter (Katolícky volič v Amerike). Najnovšie napísal knihu Narcissist Nation: Reflections of a Blue-State Conservative (Narcistický národ: Úvahy konzervatívca v štáte s väčšinou Demokratickej strany).

Pôvodný text: The Persecuted Church: 2012, medzititulky redakcia, ilustračné foto: thecatholicthing.org, flickr.com (licencia CC)

Ak máte otázku, tip na článok, návrh na zlepšenie alebo ste našli chybu, napíšte na redakcia@postoj.sk
Diskusia 0
Diskusia 0