RECENZIA: Bezákova ľudská tvár?

Prvých šesť mesiacov roka 2012 sa na Arcibiskupskom úrade v Trnave pracovalo obvyklým spôsobom. Prebiehali prípravy na ďalší ročník Noci kostolov, rekonštruovala sa reštaurácia, robili sa projektové práce na sprístupnenie ďalších priestorov pôvodného šľachtického konviktu, riešili sa ekonomické záležitosti, arcibiskup sa stretával s kňazmi, rehoľníkmi a seminaristami, slúžil omše.

Tých pár mesiacov sa diali aj ďalšie veci, ktoré bežný rámec presahovali. Okrem iného českí filmári na čele s režisérom Petrom Minaříkom prišli točiť dokument o arcibiskupovi Róbertovi Bezákovi.

Humor a otvorenosť

Jeho júlové odvolanie z úradu zatriaslo celým Slovenskom, no kamera bežala ďalej. Výsledok sa volá Arcibiskup s ľudskou tvárou a výber z natočeného materiálu potvrdzuje, že režisér išiel naozaj po tejto téme. Dá sa povedať, že tej ľudskosti je vo filme až-až.

Filmový portrét Róberta Bezáka je priam kubisticky vykreslený obraz jeho osobnosti. Režisér sa vo svojom filme zameral predovšetkým na dve z najvýraznejších stránok arcibiskupa – na jeho otvorenosť a humor. Môžeme sa len pýtať, či si Minařík pod „ľudskou tvárou“ predstavuje iba tieto dve stránky, tiež môžeme uvažovať, prečo sa zameral iba na ne, hoci mal pred sebou vzdelaného a rozhľadeného kňaza obdareného výnimočnou schopnosťou osloviť masy nielen humorom, ale predovšetkým zásadnými výpoveďami o vzťahu s Bohom i ľuďmi prenášajúc tieto slová do konkrétnych skutkov počas riadenia arcidiecézy.

Róberta Bezáka totiž v očiach verejnosti najviac determinovali dve udalosti: Hríbova Lampa a diskusia s Václavom Malým na trenčianskej Pohode. To boli situácie, v ktorých naplno ukázal svoju tvár, nie však prvoplánovo, ale ruka v ruke s otvoreným svedectvom o svojom vzťahu s Bohom. Vo filme režisér zachytáva ľudskú tvár arcibiskupa, ale len skromne sa mu darí siahať do ozajstnej hĺbky jeho človečenstva.

Výpoveď filmu ovplyvňuje aj to, že je určený pre české publikum a český televízny divák je iný ako náš slovenský. Iná je aj situácia v Cirkvi – české cirkevné autority vedia nahlas a individuálne prejaviť svoj názor na aktuálne dianie, kým na Slovensku sa vyjadruje Konferencia biskupov Slovenska „za všetkých“.

Prvoplánové scény

Z pôvodne plánovaného 30-minútového dokumentu sa stal v dôsledku júlových udalostí takmer hodinový film. Výsledok pôsobí hutným dojmom: na začiatok reakcia bezprostredne po odvolaní a potom strih – január 2012 a Róbert Bezák plný plánov a dôvery v Boha. Režisérovi sa podarilo dynamicky zachytiť pracovný aj súkromný život trnavského arcibiskupa, divákom ho ukazuje v situáciách, v ktorom ich väčšina z nich nemala možnosť zažiť. Výber scén však pôsobí prvoplánovo, väčšina z nich zobrazuje situácie, po ktorých väčšinou siaha bulvár.

"Režisér mal pre júnové odvolanie pred sebou príležitosť ukázať Róberta Bezáka v celej jeho komplexnosti a zároveň v zlomovej situácii."

Humoru je vo filme dostatok, priestoru pre hlbšiu úvahu už menej. To je možno kameň úrazu celého filmu: verejnosť si Róberta Bezáka pamätá ako človeka, ktorý dokáže osloviť a predniesť hlboké, intímne myšlienky odkazujúce k Bohu takým spôsobom, že mu ľudia bez ohľadu na vierovyznanie rozumejú. Vo filme tieto prejavy chýbajú, režisér akoby vôbec nebral do úvahy túto Bezákovu výraznú črtu.

Nebyť dekrétu od nuncia, obraz vtipného, obľúbeného a niekedy až príliš prostorekého arcibiskupa by bol celkom dobrou a sviežou výpoveďou o nevšednom človeku. Lenže uprostred filmovania prišlo dramatické odvolanie, ktoré ešte znásobilo význam osobnosti filmovaného arcibiskupa. Režisér tak mal pred sebou historickú príležitosť ukázať Róberta Bezáka v celej jeho komplexnosti a zároveň v zlomovej situácii. Škoda, že túto príležitosť nevyužil naplno – mohol tak svetu zanechať jedinečný dokument o jedinečnom arcibiskupovi.

Margita Vanovčanová
Autorka pracovala v rokoch 2010 - 2011 na Arcibiskupskom úrade v Trnave.

Premiéra dokumentárneho filmu Petra Minaříka Arcibiskup s ľudskou tvárou sa uskutoční v nedeľu 16. decembra o 15:45 hod. na ČT 2.