Blog 09. november 2017

Ak našej viere chýba láska, ostaneme vonku

František Trstenský
František Trstenský
Blížime sa k záveru liturgického roka. Preto aj výber nedeľných liturgických čítaní zohľadňuje túto skutočnosť. Evanjeliový úryvok tejto nedele (Mt 25, 1-13) symbolickou rečou podobenstva o múdrych a nerozumných svadobných družičkách hovorí o druhom príchode Krista a o pripravenosti človeka na stretnutie s ním.
Blížime sa k záveru liturgického roka. Preto aj výber nedeľných liturgických čítaní zohľadňuje túto skutočnosť. Evanjeliový úryvok tejto nedele (Mt 25, 1-13) symbolickou rečou podobenstva o múdrych a nerozumných svadobných družičkách hovorí o druhom príchode Krista a o pripravenosti človeka na stretnutie s ním.
Jozefína Majchrák Jozefína Majchrák

František Trstenský

Ak našej viere chýba láska, ostaneme vonku

Podobenstvo o múdrych a nerozumných pannách je vložené do Ježišovej eschatologickej reči v 24. a 25. kapitoly Matúšovho evanjelia, ktorej posolstvo je nasledujúce: Pán sa vzdialil na istý čas, ale znova príde. Medzitým je obdobie Cirkvi, keď učeníci majú očakávať jeho návrat.

Úryvok približuje, akým spôsobom majú veriaci naplniť tento čas očakávania. Podobenstvo zachytáva jeden zo svadobných židovských zvykov, keď mladé slobodné dievčatá, družičky nevesty, očakávali pred domom, kde bude svadobná hostina, príchod ženícha.

Stretnutie so ženíchom

Aj toto Ježišovo podobenstvo obsahuje nezvyčajný prvok. Bez neho by podobenstvo znelo ako obyčajné rozprávanie, ale práve tento „rušivý“ prvok upriamuje pozornosť poslucháča na podstatu posolstva. 

Na začiatku majú všetky družičky všetko spoločné: spolu očakávajú ženícha, spoločne zaspia, spoločne sa prebudia na zvolanie o príchode ženícha. Tým rušivým prvkom nie je meškanie ženícha. To bolo celkom bežné.

Prekvapujúcim prvkom je správanie jednej časti družičiek. Je to ich nepripravenosť. Nerozumné družičky sa domnievali, že ženích sa dostaví v naplánovanom čase a zariadili sa podľa svojho predpokladu.

Človek má neraz predstavu, že Boh sa bude správať podľa ľudských schém. Trúfalo si myslí, že aj Boh má nejakú slabosť, na ktorú sa dá nejako „kúpiť“, alebo že bude tolerovať jeho neporiadny život.

Neviete ani dňa ani hodiny

To, čo odlišuje dve skupiny, múdre od nerozumných, je jediná vec: zásoba oleja. Nedajme sa vtiahnuť do nepodstatných detailov podobenstva (prečo ženích meškal, kde si v noci mohli družičky kúpiť olej, prečo sa nespomína nevesta a pod.).

Výraz „dvere sa zatvorili“ predstavuje bod zlomu, definitívne rozhodnutie. Hlúpe družičky zmeškali rozhodujúci okamih – príchod ženícha. V samotnom závere v 25, 13 je predstavený zmysel podobenstva: „Preto bdejte, lebo neviete, ani dňa ani hodiny.“

"Spánok je obrazom smrti, lampami je viera, dostatok oleja je láska."Zdieľať

Podobenstvo môže odrážať nálady niektorých kresťanov na začiatku kresťanstva, ktorí podľahli klamu, že Pánov druhý príchod nastane už čoskoro. Dosvedčuje to napomenutie Pavla v Prvom liste Solúnčanom 5, 2-3, ktorý napísal veriacim do Solúna okolo roku 51 po Kr.: „Pánov deň príde ako zlodej v noci. Keď budú hovoriť: ,Je pokoj a istota,´ vtedy znenazdania príde na nich záhuba ako bolesti na rodičku a neuniknú.“

Ježišovi učeníci sa majú správať ako päť múdrych družičiek, to znamená majú byť pripravení, lebo ženích, ktorým je Ježiš, príde neočakávane a nikto dopredu nevie čas jeho príchodu. Podobenstvo upozorňuje, že táto zodpovednosť je osobná a nedeliteľná. Preto rozumné sa odmietajú rozdeliť s olejom. Stretnutie s Kristom nie je niečo, čo sa dá „vybaviť“ cez druhých.

Zachovať si bdelosť

Podobenstvo povzbudzuje nasledovníkov Krista, aby si zachovali neustálu bdelosť, aby žili ako jeho praví učeníci. Nevieme, kedy príde Pán, ale zároveň z jeho náuky vieme, ako máme naplniť svoj život. Nedovoľme, aby nám rôzne „haraburdie“ zasypalo v živote naše zameranie na Krista, dokonca nás od neho odtiahlo.

Nepodľahnime hlúpym rečiam o praktizovaní viery až v starobe, lebo už dnes sa môžeme stretnúť so Ženíchom, ktorý nám povie: „Nepoznám vás.“

Svätý Ján Chryzostom (349 - 407) ponúka pekné symbolické vysvetlenie tohto podobenstva: spánok je obrazom smrti, lampami je viera, dostatok oleja je láska. Pri vzkriesení tí, ktorým v ich viere bude chýbať láska, ostanú vonku.

Svätý Ján z Kríža (1542 - 1591), veľký španielsky mystik, uvádza:  „Na konci života budeme súdení z lásky.“

Ak máte otázku, tip na článok, návrh na zlepšenie alebo ste našli chybu, napíšte na redakcia@postoj.sk
Diskusia 0
Diskusia 0