Sila cnosti

Sila cnosti

Thomas More College of Liberal Arts, Merrimack, New Hampshire, USA. Foto: thecatholicthing.org

Manželstvo sa dnes často chápe ako nebezpečenstvo pre peňaženku, hrozba pre dôležitejšie veci v živote, ako je napríklad stať sa byrokratom vo finančnej spoločnosti, asistentom na katedre sociológie alebo čímsi podobným.

Jedna veľmi inteligentná mladá dáma, ktorú učím na jednom z kurzov na Saint Thomas More College, minule povedala čosi, čo ma takmer omráčilo. „Chalani v našej triede,“ povedala so zdvihnutými palcami, pričom uznanlivo a vďačne kývla hlavou, „sú naozaj super.“

Počas všetkých tých rokov, čo sa pohybujem na amerických vysokých školách, som nikdy nikoho nepočul povedať o opačnom pohlaví čosi podobné. Nikto to nepovedal na Princetone, kde som si robil bakalára. Nikto to nepovedal na Chapel Hill, kde som získal doktorát. Nikto to nepovedal na Furmane, blázinci, kde som dva roky učil, a nik to nepovedal ani tam, kde som zakotvil (nebudem menovať) a kde som potom učil dvadsaťsedem rokov.

A snažím sa prísť na to, prečo.

Kde vládne neresť, tam zúri ako horúčka chorá slasť a necháva za sebou vyčerpanie, stratu ilúzií, odpor a osamelosť. Zdieľať

Ako prvé mi napadá, že na tých miestach si muži a ženy navzájom konkurujú a obom pohlaviam je na tejto konkurencii niečo nepríjemné. Napokon, muži sú stvorení na to, aby súťažili s inými mužmi o pozornosť žien a ženy robia to isté kvôli pozornosti mužov. Nemáme byť nepriateľmi: muži sú pre ženy a ženy pre mužov. Taká je ľudská prirodzenosť.

Vzájomná konkurencia vnáša do ich vzťahov čosi cudzie, čosi, čo akoby potláča v chlapcoch to najlepšie a v dievčatách vyvoláva tieň pohŕdania tými ich bratmi, ktorí sa radšej stiahnu alebo sa len vezú, miesto aby budili dojem, že sa namáhajú.

Na všetkých týchto ostatných miestach totiž nik ani len nepomyslí na manželstvo či na dvorenie vedúce k manželstvu, prirodzenému a paradigmatickému vzťahu medzi mužom a ženou.

To sa chápe ako nebezpečenstvo pre peňaženku, hrozba pre dôležitejšie veci v živote, ako je napríklad stať sa strednoúrovňovým byrokratom vo finančnej spoločnosti, asistentom na katedre sociológie alebo čímsi podobným.

No napriek tomu sa hlbina hlbine ozýva: muž a žena sa stále navzájom potrebujú a chcú, či sa im to páči alebo nie.

To ma vedie k druhej veci: to, čo má byť manželstvom, nahrádza na týchto miestach „vzťah“, to, čo má byť dvorením, nahrádza pravidelné smilstvo, a to, čo má byť nevinný spôsob, ako sa majú mladí ľudia navzájom spoznať, nenahrádza vôbec nič alebo čosi, čo sa mi na tomto mieste ani len nechce opisovať.

A z toho nik nie je šťastný.

Nemusím si volať za svedkov konzervatívnych katolíkov. Volám si za svedkov samotné ženy, ktoré sa zlietajú ako ranené holubice na bezpečné miesta programu „ženských štúdií“ alebo na kurzy v rámci iných programov, ktoré s istotou zapudia mladých mužov, ktorí na ne tiež finančne prispievajú. Volám si za svedkov tých, čo hovoria, síce fakticky nepresne, no presne tým vystihujú otrávenú atmosféru, že naše univerzitné areály sú v silnom zovretí „kultúry znásilňovania“. Volám si za svedkov tých, čo organizujú orientačné stretnutia pre nováčikov, ako musia neustále diskutovať o tom, čo je a čo nie je „súhlas“, no nikdy nehovoria o láske; rozdávajú koše kondómov, no nikdy valentínky.

Večný adolescent známy ako moderný muž nepochopí, že cnosť nie je obmedzením slobody, ale oslobodzujúcou silou. Zdieľať

To ma vedie k tretej veci. Kde vládne neresť, tam zúri ako horúčka chorá slasť a necháva za sebou vyčerpanie, stratu ilúzií, odpor a osamelosť.

Je to osamelosť tých, ktorých neresť nezmietla, občas preto, že sa aj chcú zapojiť do tejto hry, ale nemôžu, a občas preto, že im ich morálna výchova dáva silu alebo múdrosť povedať nie.

A je i väčšia osamelosť tých, ktorí chcú veriť, že neresť nie je neresťou, ale dnešnou formou lásky, pričom ich tejto ilúzie zbaví chlapec alebo dievča, u ktorého hneď po sexuálnom vyvrcholení nastupuje nuda.

Na všetkých takýchto miestach si muži a ženy po opakovaných úderoch postupne vytvorili vo svojich spomienkach, v mysli a v nervových vzruchoch v tele gýčovú noc s kýmsi, na kom im nezáleží, zradu od kohosi, na kom im záleží, ale nič nesľúbil, alebo rozchod, pri ktorom mali pocit, akoby im niekto vytrhol vnútornosti. Neresť im dala dôvody nenávidieťa čím väčšmi sú zodpovední za svoje zlyhania, tým tvrdohlavejšie budú obviňovať tých, ktorí im k nim dávajú príležitosť.

Predstavte si však miesto, kde sa nič z tohto nedeje.

Večný adolescent známy ako moderný muž nepochopí, že cnosť nie je obmedzením slobody, ale oslobodzujúcou silou. Kto nesprávne používa svoje kolená, nebude sa tešiť z alternatívnej formy chodenia. Bude z neho mrzák. Kto nesprávne používa svoje morálne schopnosti, bude z neho morálny mrzák.

Ak je takých ľudí veľa a iní ich zlozvyky najprv odpúšťajú, potom prijímajú a nakoniec napodobňujú, nebudú sa tešiť z alternatívnej formy sociálneho styku. Budú z nich morálni mrzáci, ktorí sa len ťažko budú tešiť aspoň z nejakej skutočnej spoločnosti.

Je skutočnou slasťou byť v spoločnosti ľudí, ktorí sa tešia zo svojho šťastia, že sú mladí a stále nevinní. Sú to ľudia, ktorí sa kedysi nazývali normálni; a ja si užívam každú minútu, čo s nimi trávim. Zdieľať

No na škole Thomasa Mora môžu študenti brať ako samozrejmosť, že tam nebudú zhýralci zamorujúci iné školy, a to je príčinou skutočnej úľavy a slasti – je to priestor, kde môžu plachí voľne dýchať a kde sa užitočným a dynamickým spôsobom koncentruje energia u tých, ktorí by inak mohli mať sklon k neviazanosti.

Je skutočnou slasťou byť v spoločnosti ľudí, ktorí sa tešia zo svojho šťastia, že sú mladí a stále nevinní. Nehovorím, že sú to svätci, ešte nie. No sú to ľudia, ktorí sa kedysi nazývali normálni; a ja si užívam každú minútu, čo s nimi trávim.

Ako povedal Augustín, pokoj spočíva vo vyrovnanom poriadku. Ja som tu našiel pokoj. Vy všetci, ktorým záleží na katolíckom vzdelaní, uvážte. Prečo obetovať kadidelnicu plnú horiacich peňazí Beliálovi?

Anthony Esolen 
Autor je vysokoškolský učiteľ, prekladateľ a spisovateľ. Jeho najnovšie knihy sú Ten Ways to Destroy the Imagination of Your Child (Desať spôsobov, ako zničiť predstavivosť u svojho dieťaťa) a Out of the Ashes: Rebuilding American Culture (Povstať z popola: ako znovu vybudovať americkú kultúru). Riadi Centrum pre obnovu katolíckej kultúry na Thomas More College of the Liberal Arts.

Pôvodný text: The Pleasures of Virtue.

Rubrika K veci je tvorená autorskými článkami prestížneho amerického magazínu The Catholic Thing, vychádza s podporou Kolégia Antona Neuwirtha. Článok nie je vyjadrením názoru Kolégia Antona Neuwirtha.

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo