M ako majster

M ako majster

Detail Zvestovania z Okoličného.

Maliar nazývaný podľa svojho emblematického diela majstrom Okoličnianskeho oltára bol súputníkom majstra sochára Pavla z Levoče.

Týmto textom chcem dať kultúrnej verejnosti do pozornosti výstavu „Majster z Okoličného a umenie Spiša okolo roku 1500“ v Esterházyho paláci SNG. Výstava, otvorená v septembri tohto roku, potrvá už len do 26. novembra 2017. Venovaná je vynikajúcemu majstrovi neznámeho mena a jeho spolupracovníkom – spišským majstrom, ktorí realizovali objednávky ďaleko za hranicami svojho regiónu. Maliar nazývaný podľa svojho emblematického diela majstrom Okoličnianskeho oltára bol súputníkom majstra sochára Pavla z Levoče. Keďže cesty oboch umelcov sa stretli v početných spoločných realizáciách, s jeho tvorbou sme sa už – hoci o tom možno ani nevieme – stretli, napríklad pri gotických oltároch Bardejova a Košíc.

Diela majstra Okoličnianskeho oltára môžeme tejto jesene vidieť v bratislavskej expozícii jedinečne kontextualizované. Výstava rekonštruuje hlavný gotický oltár z Okoličného, ktorého jednotlivé tabule sa v súčasnosti nachádzajú v rôznych umeleckých zbierkach na Slovensku i v zahraničí. Návštevník tak na bratislavskej výstave uvidí celok, aký neuvidí nikde inde. Vďaka kompletizácii pašiového cyklu môžeme oceniť psychologické umenie, s akým maliar modeluje výraz Kristovej tváre v jednotlivých situáciách jeho utrpenia. Jedinečný maliarsky rukopis majstra Okoličnianskeho oltára vystupuje do popredia napriek tomu, že celok vytvárali skupiny maliarov, rezbárov a pozlacovačov.

Význam tejto výstavy nie je v rozsahu, ale v kurátorskom geste Dušana Burana. Inštalácia, v ktorej obrazy nevisia na bočných stenách, ale sú spustené zo stropu do výstavnej miestnosti, evokuje ich pôvodný vertikálny význam. Z technického hľadiska expozícia evokuje kinetický charakter tabúľ, ktoré boli pôvodne súčasťou otvárateľných krídel oltára. S vizuálom výstavy súznie decentná zvuková inštalácia Jonáša Grusku, ktorej čaro oceníme najviac vtedy, keď sme v expozícii sami. Návštevou niektorej z prednášok priamo v expozícii zase rozšírime svoje znalosti. Virtuálny kútik výstavy má primeraný rozsah a hlavne pre deti môže vytvoriť mostík medzi stáročiami.

Ako doplnok k výstave galéria usporiadala poznávací výlet – architúru do Okoličného a Smrečian. Výletníci dostali možnosť pozrieť si fresky v Smrečanoch, ktoré sú obyčajne prekryté bočnými oltármi. Počas absencie bočných oltárov z dôvodu galerijnej výpožičky vystupuje v Smrečanoch do popredia krídlový oltár z 15. storočia – Madona s dieťaťom uprostred scén vianočného cyklu. Kristus – dieťa odeté v priesvitnej drapérii – stojí na kolenách Márie v pozícii zmŕtvychvstalého: vďaka tomuto detailu vyvoláva otvorený oltár pocit slávnostnej radosti počas ktorýchkoľvek sviatkov.

Detail obrazu hlavného oltára, Smrečany.

Malý smrečiansky kostolík si zachováva štýlovú jednotu. Ten v Okoličnom je veľký a prešiel väčšími dejinnými peripetiami. V čase najväčšieho rozmachu reformácie tamojší františkáni Liptov nadlho opustili. S návratom rádu získal kostol nový barokový interiér, nad ktorým však ešte vždy môžeme pozorovať čisté rysy gotickej klenby. Zvláštnosťou kostola je pozoruhodne riešený barokový Boží hrob za hlavným oltárom, ktorý sa dodnes otvára v liturgii veľkonočnej vigílie. Ak budete v Liptovskom Mikuláši, oba chrámy – Okoličniansky s malým múzeom i Smrečiansky (ktorý je dnes jeho filiálkou) – stoja za návštevu.

Zanietenie miestneho kňaza Jozefa Tomagu, jeho príkladná spolupráca s kurátorom a odbornými kruhmi vytvára zaujímavú situáciu: v kraji, kde miestnych návštevníkov bohoslužieb nie je veľa (v Smrečanoch sú to len 4 rodiny), vzácna obrazová kultúra rozvinutá okolo evanjeliového príbehu priťahuje návštevníkov zďaleka. Dielo neznámeho majstra tak naďalej robí svoju prácu.

Foto: web umenia www.sng.sk, archív autorky

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo