Rada pre reklamu: Kampaň výstavy Body the Exhibition je neetická

Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Rada pre reklamu: Kampaň výstavy Body the Exhibition je neetická

Bilbord, ktorý posudzovala Rada pre reklamu. (Foto: Juraj Králik)

Odporcovia kontroverznej výstavy sa dočkali aspoň symbolického víťazstva.

Bilbordová kampaň výstavy Body the Exhibition je v rozpore s etickým kódexom reklamy. Tak znie arbitrážny nález Rady pre reklamu z konca septembra. 

Slovensko zaplavili v lete čierne bilbordy, na ktorých je zobrazená časť ľudského tela bez kože a hornej časti lebky v póze, ako premýšľa.

Rada vo svojom náleze uvádza, že v júli a auguste dostala sťažnosti voči reklame od viacerých občanov. Sťažovatelia poukazovali na „nejasný pôvod tiel“ – exponátov, porušenie legislatívy a ľudských práv. Ľudia tiež namietali, že reklama na výstavu môže mať negatívny dosah na deti a psychiku.

Zadávateľ reklamnej kampane, česká spoločnosť JVS GROUP, sa pred Radou obhajovala tým, že na bilborde je jeden z exponátov výstavy, ktorá má vzdelávací charakter, nie je nijako pohoršujúca, nezobrazuje ľudské utrpenie, sexizmus a nie je nábožensky urážlivá. 

K téme: 
Komu patria tie telá? Zdieľať

Rada však vyhodnotila kampaň ako porušujúcu Etický kódex, konkrétne článok o tom, že reklama musí byť slušná, pričom nesmie obsahovať také zobrazenia, ktoré by porušovali všeobecné normy slušnosti a ani nesmie obsahovať prvky znižujúce ľudskú dôstojnosť (čl. 11 ods. 1, prvá veta Kódexu). Takisto je podľa Rady v rozpore s odsekom, ktorý hovorí o tom, že zobrazenie človeka a prezentácia ľudského tela v reklame musí byť uskutočnená s plným zvážením jej vplyvu na všetky kategórie spotrebiteľov.

„Rozsah kampane vrátane masívnosti množstva využitých nosičov zasiahla všetky skupiny recipientov vrátane detí či osôb, ktoré predmetné zobrazenie vnímajú citlivo a na ktoré mohla takáto reklama pôsobiť nepríjemne a šokujúco, najmä s prihliadnutím na skutočnosť, že súčasťou vizuálu je reálne mŕtve ľudské telo prezentované v štylizovanej polohe a v detaile, ktorý nemusí pre všetky kategórie spotrebiteľov zohľadňovať všeobecne predpokladanú úctu k mŕtvemu človeku (telu),“ uvádza v stanovisku Rada pre reklamu. 

Pokuta či iná sankcia od Rady pre reklamu zadávateľovi reklamy nehrozí. Odporcovia a kritici kontroverznej výstavy však môžu verdikt Rady považovať aspoň za symbolické víťazstvo. 

Výstavu Body the Exhibition, ktorá sa koná v bratislavskej Inchebe, sprevádza od začiatku vlna kritiky a protestu. Proti vystavovaniu mŕtvych tiel vystúpila nielen cirkev, ale aj lekárski odborníci. Slovenská lekárska komora aj Ústav zdravotníckej etiky Slovenskej zdravotníckej univerzity v Bratislave vyhlásili, že výstava je v rozpore s platnou legislatívou.

Podľa hygienikov však výstava nie je v rozpore so zákonom o pohrebníctve, ktorý ukladá zaobchádzať s ľudskými ostatkami dôstojne a tak, aby nedošlo k ohrozeniu zdravia. To podľa stanoviska hlavného hygienika z roku 2012, keď bola výstava mŕtvych ľudských tiel v hlavnom meste pod iným názvom, neohrozí.

Medzi kritickými hlasmi zazneli aj obavy, že exponáty môžu pochádzať z mŕtvol čínskych politických väzňov.  

 

Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo