Rada pre reklamu: Kampaň výstavy Body the Exhibition je neetická

Rada pre reklamu: Kampaň výstavy Body the Exhibition je neetická

Bilbord, ktorý posudzovala Rada pre reklamu. (Foto: Juraj Králik)

Odporcovia kontroverznej výstavy sa dočkali aspoň symbolického víťazstva.

Bilbordová kampaň výstavy Body the Exhibition je v rozpore s etickým kódexom reklamy. Tak znie arbitrážny nález Rady pre reklamu z konca septembra. 

Slovensko zaplavili v lete čierne bilbordy, na ktorých je zobrazená časť ľudského tela bez kože a hornej časti lebky v póze, ako premýšľa.

Rada vo svojom náleze uvádza, že v júli a auguste dostala sťažnosti voči reklame od viacerých občanov. Sťažovatelia poukazovali na „nejasný pôvod tiel“ – exponátov, porušenie legislatívy a ľudských práv. Ľudia tiež namietali, že reklama na výstavu môže mať negatívny dosah na deti a psychiku.

Zadávateľ reklamnej kampane, česká spoločnosť JVS GROUP, sa pred Radou obhajovala tým, že na bilborde je jeden z exponátov výstavy, ktorá má vzdelávací charakter, nie je nijako pohoršujúca, nezobrazuje ľudské utrpenie, sexizmus a nie je nábožensky urážlivá. 

K téme: 
Komu patria tie telá? Zdieľať

Rada však vyhodnotila kampaň ako porušujúcu Etický kódex, konkrétne článok o tom, že reklama musí byť slušná, pričom nesmie obsahovať také zobrazenia, ktoré by porušovali všeobecné normy slušnosti a ani nesmie obsahovať prvky znižujúce ľudskú dôstojnosť (čl. 11 ods. 1, prvá veta Kódexu). Takisto je podľa Rady v rozpore s odsekom, ktorý hovorí o tom, že zobrazenie človeka a prezentácia ľudského tela v reklame musí byť uskutočnená s plným zvážením jej vplyvu na všetky kategórie spotrebiteľov.

„Rozsah kampane vrátane masívnosti množstva využitých nosičov zasiahla všetky skupiny recipientov vrátane detí či osôb, ktoré predmetné zobrazenie vnímajú citlivo a na ktoré mohla takáto reklama pôsobiť nepríjemne a šokujúco, najmä s prihliadnutím na skutočnosť, že súčasťou vizuálu je reálne mŕtve ľudské telo prezentované v štylizovanej polohe a v detaile, ktorý nemusí pre všetky kategórie spotrebiteľov zohľadňovať všeobecne predpokladanú úctu k mŕtvemu človeku (telu),“ uvádza v stanovisku Rada pre reklamu. 

Pokuta či iná sankcia od Rady pre reklamu zadávateľovi reklamy nehrozí. Odporcovia a kritici kontroverznej výstavy však môžu verdikt Rady považovať aspoň za symbolické víťazstvo. 

Výstavu Body the Exhibition, ktorá sa koná v bratislavskej Inchebe, sprevádza od začiatku vlna kritiky a protestu. Proti vystavovaniu mŕtvych tiel vystúpila nielen cirkev, ale aj lekárski odborníci. Slovenská lekárska komora aj Ústav zdravotníckej etiky Slovenskej zdravotníckej univerzity v Bratislave vyhlásili, že výstava je v rozpore s platnou legislatívou.

Podľa hygienikov však výstava nie je v rozpore so zákonom o pohrebníctve, ktorý ukladá zaobchádzať s ľudskými ostatkami dôstojne a tak, aby nedošlo k ohrozeniu zdravia. To podľa stanoviska hlavného hygienika z roku 2012, keď bola výstava mŕtvych ľudských tiel v hlavnom meste pod iným názvom, neohrozí.

Medzi kritickými hlasmi zazneli aj obavy, že exponáty môžu pochádzať z mŕtvol čínskych politických väzňov.  

 

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo