Česko pred voľbami: chaos, čudné prieskumy a 40 percent nerozhodnutých voličov

Česko pred voľbami: chaos, čudné prieskumy a 40 percent nerozhodnutých voličov

Foto:archív

Rozhovor s českou novinárkou Lenkou Zlámalovou, redaktorkou týždenníka Echo.

Lenka Zlámalová je osobitý zjav. Na protest proti Babišovi odišla z Lidových novín a spolu s kolegami založila nový portál a neskôr týždenník Echo. Otvorila kauzu nezrovnalostí v Babišových financiách, ktorá napokon viedla k jeho odchodu z vlády. Minulý týždeň jej za bieleho dňa vykradli byt. Nedávno upozornila na čudnú atmosféru pred blížiacimi sa parlamentnými voľbami v Česku, ktorá má viaceré prvky manipulácie. Rozprávali sme sa, ako to súvisí so záujmami Andreja Babiša, kto za to nesie zodpovednosť a kto z toho môže o dva týždne ťažiť.

 

V Česku sú o dva týždne voľby a deje sa čudná vec – chýbajú rešpektované prieskumy verejnej mienky a jeden, ktorý bol publikovaný, pôsobí čudne, má viacero interpretácií. Čo sa to deje?
Áno, je to tak, je tu veľmi zvláštna atmosféra akejsi nekampane. Nikto vlastne v tejto chvíli poriadne nevie, aké je rozloženie síl. Je to v absolútnom kontraste voči predvolebnému času kdekoľvek inde v Európe, kde sa v poslednej fáze kampane pred voľbami agentúry predbiehajú, kto zverejní relevantnejší prieskum. Amerika, Británia pred brexitom, Francúzsko – kde sa prieskumy až chirurgicky presne trafili, naposledy Nemecko. Je tristné a zbytočné uvádzať jednotlivé príklady, podstatné je, že Česko je čudná výnimka.

Zverejnený bol tzv. volebný potenciál, aj to je v Česku novinka v porovnaní s predvolebným časom v minulosti?

Je to veľký rozdiel oproti predchádzajúcim kampaniam. To, čo chýba a nepublikuje sa, sú prieskumy preferencií. Jasná otázka, koho sa chystáte voliť? A možnosť dať len jednu odpoveď. Namiesto toho sa atmosféra zahmlieva všemožnými volebnými potenciálmi, kde si respondent môže vybrať pokojne päť strán, ktoré uvažuje, že bude voliť. Alebo tzv. volebnými modelmi, kde sa podpora rôznym spôsobom váži.

Čo tieto prieskumy ukazujú?

Že máme dočinenia so zrejme veľkým počtom lavírujúcich a nerozhodnutých ľudí. Zhruba 40 percent stále nevie, či pôjde voliť a komu dá hlas. Všetko je otvorené.

Kto za tento predvolebný chaos s prieskumami nesie najväčšiu zodpovednosť?
Agentúry historicky robili tie prieskumy politických preferencií vždy za svoje peniaze. Ako svoje PR a marketing, ktorý im robil vo verejnom priestore meno a ony sa potom ľahšie dostávali k zákazkám na bežné komerčné prieskumy. Prieskum nie je lacný, stojí to hodne peňazí, navyše kvalita týchto prieskumov sa postupne znižovala. A keď agentúre poriadne zaplatia politické strany za prieskumy pre vlastnú potrebu, tak prirodzene radšej zarába, akoby zverejňovala zadarmo prieskumy za vlastné peniaze.

Keď sa navyše zistí, že agentúra robí pre niektorú stranu a súčasne publikuje „nezávislé“ prieskumy pod vlastnou značkou, je to vážny reputačný problém. To sa stalo agentúre STEM v roku 2010, keď pracovala pre ČSSD a tvrdo nadsadila jej výsledky vo svojich vlastných oficiálne zverejňovaných prieskumoch. Paroubek vtedy namiesto očakávaných 35 percent dostal 22 percent.

Kto by mal nezávislé prieskumy garantovať?
Po prvé, treba si uvedomiť, že kvalitné prieskumy preferencií pred voľbami sú vecou verejného záujmu. A teda to, že chýbajú, je zodpovednosť verejnoprávnych médií – České televize a Českého rozhlasu, ktoré majú na to dostatok verejných peňazí. Podobne ako Centrum pro výzkum veřejného mínění (CVVM), ktoré je súčasťou Sociologického ústavu Akadémie vied. Komerčné médiá a agentúry žiadnu povinnosť a tým pádom ani podobnú zodpovednosť nemajú. Médiá ako celok prijali hru na podvolenie, že Andrej Babiš je neporaziteľným hegemónom, sú voči nemu en bloc veľmi krotké, tušiac budúceho víťaza volieb.

Predpokladám, že to vyvoláva rôzne špekulácie a dohady, je možné za tým hľadať nejakú konšpiráciu alebo manipuláciu?
Od odvolania Andreja Babiša z vlády v máji tohto roku a po žiadosti polície o jeho vydanie na trestné stíhanie za dotačný podvod v auguste podpora Babišovho hnutia ANO vytrvalo padá. Jeho záujmom je zakonzervovať zdanie sily a hegemónie ešte pred začiatkom pádu. Ide mu o všetko. Keby si teoreticky zaplatil súčinnosť agentúr, bola by to z jeho pohľadu tá najmenšia investícia.

Čo sú vlastne dnes hlavné témy českej kampane? Čo vplýva na rozhodovanie nerozhodnutých voličov?
Česko zažíva zvláštny rozpor. Éru rekordnej ekonomickej prosperity, keď už po rokoch začali konečne rásť aj platy, a zároveň silnú nespokojnosť ľudí so stavom verejnej sféry. Ľudia majú pocit, že štát nefunguje v ich záujme. Preto vláda, ktorá krajine vládla v ére rekordnej prosperity, nemá príliš vysokú podporu. Témami volieb sú križovatky medzi západnou demokraciou a východnou oligarchiou plus ako čo najviac premietnuť ekonomickú prosperitu do zvýšenia životnej úrovne ľudí.

Kto na tom môže získať a koho to potenciálne poškodzuje?
Babiš potrebuje nekampaň a ostatní sú, bohužiaľ, takí slabí, že si jeho hru nechali vnútiť. Vybočuje z toho len pomerne frenetická strana Piráti, ktorá získava hlasy pravicových voličov, ktorí majú dojem, že tradičná pravica je unavená a bez šťavy. Preberajú tým hlasy ODS aj TOP 09.

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo