Unisex oblečenie pre deti, posolstvo o spoločnosti

Unisex oblečenie pre deti, posolstvo o spoločnosti

Foto John Lewis

Niektoré svetové módne značky končia s rozlišovaním oblečenia pre chlapcov a dievčatá. Najnovšie detské kolekcie sú bezpohlavné.

Módna značka John Lewis sa rozhodla uchopiť detskú módu inak a priniesla na trh novú kolekciu, kde striktné delenie na ružové bábiky a modrých futbalistov neplatí. A tak v ich ponuke nájdete ružové tričká pre chlapcov a dievčenské šaty s potlačou dinosaurov. Uvedenie novej kolekcie vyvolalo v Británii vášne zo strany rodičov. Niektorí sú novým prístupom značky nadšení, iní, naopak, zhrození a chystajú sa ich obchody bojkotovať. 

„V našej John Lewis kolekcii nechceme zdôrazňovať pohlavne špecifické klišé, ale chceme, naopak, našim zákazníkom namiesto toho ponúknuť možnosť výberu a rozmanitosti, aby si deti a rodičia mohli vybrať, čo by radi nosili,“ vyjadrila sa Caroline Bettisová, zodpovedná za detské oddelenie. 

Rovnako sa má časom siahnuť aj na školské uniformy, ktoré sú dnes v Británii vymedzené podľa pohlavia.

Samo osebe nie je na škodu, že trh reaguje na požiadavky uvedomelejších rodičov, ktorým záleží na vkuse a ponúka aj farebne neutrálne oblečenie. 

Povedzme si úprimne, pri pohľade na gýčovité tylové, flitrové a najmä za každú cenu ružové dievčenské oblečenie nejednému rodičovi dcér napadne radšej zájsť do chlapčenského oddelenia a siahnuť po jednoduchom tmavomodrom svetríku či sivom tričku bez Disney princezien.  

Aj móda podlieha spoločenským trendom. Je to aj reakcia na súčasné prehnané delenie oblečenia, detskej izby, predmetov dennej spotreby na čisto chlapčenské či dievčenské. Každá novinka nesie so sebou aj pozitíva. Neutrálne oblečenie pre najmenšie detičky nemusí byť na škodu, najmä pri rodine s viacerými súrodencami, kde môžu po sebe dediť dupačky či tričká bez rozdielu pohlavia. 

Politická korektnosť v móde

Problémom však nie je návrat vkusu módnych značiek, ale skôr akýsi ich pochod politickej korektnosti za každú cenu. Cieľom značky nie je riešiť estetiku oblečenia, ale šíriť posolstvo, že móda má byť bezpohlavná, má stierať rozdiely.  

Nová móda či rušenie oddelení v obchodoch prináša pre rodičov aj čisto praktické otázky. „Keď máte chlapcov, nechcete predsa zabíjať čas a prehrabávať sa medzi šatočkami,“ hovorí Chris McGovern z iniciatívy Campaign for Real Education (Kampaň pre skutočné vzdelávanie). Podľa neho môže bezpohlavné oblečenie deti zneistiť a varuje pred „krádežou identity“, ktorá deťom podsúva, že neexistuje rozdiel medzi dievčaťom a chlapcom. 

Foto John Lewis

Na sociálnych sieťach sa už rodičia združujú vo výzve na bojkot značky, ktorá je akýmsi symbolom britskej strednej vrstvy. Naopak, aktivisti proti diskriminácii novú módu privítali s argumentom, že ani v 50. rokoch si nikto nevedel predstaviť, žeby raz ženy nosili nohavice. 

Unisex aj pre dospelých

Tento fenomén však nie je doménou len jednej značky. Mnohé celosvetové firmy idú s duchom doby. Napríklad Zara predstavila novú unisex kolekciu vo farbách sivá, biela, tmavomodrá. Číslovanie už nebude v klasických veľkostiach, ale len v univerzálnych S, M a L. Rovnako sieť H&M priniesla džínsovú kolekciu, v ktorej padajú hranice medzi mužským a ženským oblečením. 


Jednotný look pre všetkých sa presadzuje aj v dospeláckej móde. Začalo sa to ešte v 60. a 70. rokoch minulého storočia ako reakcia na striktne oddelenú módu povojnového obdobia. Unisex trend vtedy predstavoval najmä ženy v mužských oblekoch. V roku 2009 potom prišiel do módy tzv. Boyfriend look – široké džínsy a nadrozmerné svetre pre dievčatá. Dnes je tento štýl už súčasťou mnohých módnych kolekcií. 


Niektorí odborníci tvrdia, že jednoduchá unisex móda sa stala trendom, lebo jej cieľom je dať telo do úzadia a vyzdvihnúť charakter a osobnosť jednotlivca. Bezpohlavná móda má človeka oslobodiť od stereotypov. Iní experti si, naopak, myslia, že nejde o žiadne posolstvo, ale o módu, ktorá ponúka bezpečie a pohodlie. „A to aj ľuďom, ktorí sa necítia stotožnení so žiadnym pohlavím,“ vysvetľuje model a návrhár Niklas Garrn pre nemecký denník

Unisex móda nie je zatiaľ hlavným prúdom. Podľa Garrna ani nebude, lebo „by to bolo strašné a mnohí v módnom priemysle by prišli o prácu. Čo je krajšie ako žena v šatách a muž v smokingu?“.

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo