Rumunský pochod za život

Rumunský pochod za život

Expedícia Európa tentokrát z Rumunska a tamojšieho pochodu proliferov. A k tomu aj stret dievčat v dlhých a krátkych sukniach.

Že migrácia štiepi Európu, čítame každý deň, avšak je tu minimálne ešte jedna téma, pri ktorej sú si západná a východná Európa vzájomne tak cudzie ako dve planéty: potrat.

V západnej Európe je téma potrat vybavená. V meste Berlín s 3,5 miliónmi obyvateľov „Pochod za život“ nikdy nezaznamenal nad 6 000 účastníkov. Viedenský „Pochod za život“ pritiahol v tomto roku len niekoľko stoviek proliferov, zatiaľ čo Dúhový pochod prilákal počas toho istého júnového dňa 185 000 ľudí, spolkového kancelára a predsedov dvoch parlamentných strán. 

Východne od železnej opony je pomer obrátený: v roku 2015 demonštrovalo v polmiliónovom meste Bratislava 70 000 ľudí za život. Prieskumy verejnej mienky ukazujú postoj väčšiny za jasné obmedzenie práva na prerušenie tehotenstva „len z veľmi vážnych dôvodov“. To znamená: keby pro-life hnutie bolo schopné priviesť túto spoločenskú náladu k urnám, viaceré štáty by mohli zaviesť reštriktívne potratové právo, tak ako Poľsko. To by znamenalo: Tieto krajiny by sa stali terčom doteraz nevídanej kampane, politika a médiá z celej západnej Európy by karhali týchto zaostalých východniarov a vlastné médiá by spievali spolu s nimi.

Keďže Rumunsko patrí k najreligióznejším krajinám Európy, prezrel som si toto hnutie v Bukurešti. Tri štvrtiny Rumunov sa označujú za veriacich, 44 percent o sebe tvrdí, že sa modlí denne, 21 percent, že chodí každú nedeľu do kostola. Miera potratov je tu pritom trikrát vyššia než v západnej Európe.

„Marşul pentru Viaţă“ bol odštartovaný na neprehliadnuteľnom Námestí slobody, v malom parku, okolo ktorého zo všetkých strán hučala pouličná premávka. Na začiatku dominoval typ mladej zbožnej študijnej myšičky s pevnými topánkami a dlhou sukňou. Prišlo niekoľko kňazov, seniori, rodiny. Milí, pokojní, ohľaduplní, slušne oblečení ľudia. Sotva niekto medzi 45 a 65 rokmi, všimol som si. To je tá generácia, tipoval som, ktorá bola mladá, keď komunistický vládca Ceausescu kvôli rozmnoženiu svojich poddaných uložil rigidný zákaz potratu. Aj keď sa vezme do úvahy, že v ďalších 285 rumunských mestách sa súčasne tiež konal „Pochod za život“, nával v Bukurešti bol len stredne veľký.

Chcel som pri tejto príležitosti spoznať aj aktivistov „Koalície za rodinu“. Táto zastre­šu­júca organizácia vyzbierala v krajine s 19 miliónmi obyvateľov 3 milióny podpisov za to, aby manželstvo bolo definované v ústave ako výlučné spojenie muža a ženy. Táto ini­ciatíva má dobré vyhliadky na úspech. Len nedávno táto téma roztrhala anti­ko­rupčnú stranu USR: strana, ktorá je len pol roka v parlamente, sa ohromne roz­hádala pre jedno hlasovanie medzi členmi strany o žiadosti „Koalície za rodinu“. Šéf strany už nie je v strane a veľká väčšina poslancov sa zoskupila v novej „USR Liberal“.  

„Koalícia za rodinu“ a „Pochod za život“ sú spriatelené organizácie, niektorí aktivis­ti sa angažujú pre obidve. Vyhľadal som kontakt, zostalo pri mailoch a telefonátoch, žiaden z lídrov „koalície“ nemal čas na pochod v Bukurešti. Predstavili len jeden plagát k záverečnému podujatiu. Z toho som usúdil, že pre rumunských kresťanov je momentálne ho­rú­cejšou témou odpor proti homo-manželstvu.

Na „Námestí slobody“ to trvalo dlhšie, kým sa demonštrácia dala do pohybu. Študentky, ktoré organizovali  pochod, sa lopotili so svojím 100 metrov dlhým hadom z pestrých balónov. 

Načúval som, keď organizátorka dávala rozhovory. Hovorila jednostaj to isté: „Podporuje nás päť kresťanských cirkví.“ „Nie sme za zákaz potratu, ale chceme demonštrovať podporu mamy a dieťaťa.“ „Civilizované riešenie pre ženy pod tlakom.“ „Posolstvo solidarity, inteligentné posolstvo, posolstvo podpory.“

Spravodajské novinárky, bez výnimky atraktívne, predstavovali kultúrneho vo­trelca. Krátke sukne, pristrihnuté kučeravé vlasy, tangáče. Jedna nechala svojho ka­mera­mana nafilmovať prázdnotu ľudí v popredí, potom odišla preč s ustrašeným po­výše­nec­kým úsmevom. Osobne som kráčal ako začlenený pozorovateľ. Organizátori rozdávali kartóny v detsky pestrom štýle. Ja som dostal ten najnudnejší: „Pomáhaj mame a dieťaťu. Závisia od teba.“ Viac by som ocenil: „Ženy si zaslúžia viac než po­trat.“ Až neskoro som ulovil vhodné heslo: „Praví muži volia život.“ Podomácky vy­ro­bené transparenty boli zriedkavosťou. Na jednom bolo napísané: „S každým die­ťa­ťom prichádza anjel na svet.“

Niektorí vodiči za pouličnými zátarasami zúrivo trúbili, len čašníci tureckej kebab reš­taurácie stáli solidárne v dvojrade. Kočíkujúci otec s dvomi synmi pobehujúcimi okolo neho naviedol svojich synov, aby volali „život“, a uškŕňal sa so zlodejskou ra­dosťou, keď sa to chlapcom zapáčilo. Odhliadnuc od toho sme pochodovali mlčky. 

Na dlhom škaredom bulvári Cantemir čakalo nemilé prekvapenie. V noci niekto postriekal steny domov a kostol pozdĺž cesty pochodu: „Právo na život bez detí!“, „Sexuálna výchova zamedzuje potrat“, „Vaše deti sú gay“, „Moja p…, moje rozhodnutie“, „Rumunská pravoslávna cirkev, von z mojej p…!“ Azda 5 000 odporcov potratu kráčalo pokojne a vážne popri tom.

Pochod sa skončil pred tribúnou v „Parku mládeže“. Moderátorka sa pokúšala sprostredkovať skupinové skandovanie pre živý vstup do štátnej televízie: „Sme ge­ne­rácia za život?“ „Áno“ vyznelo nevýrazne, títo ľudia boli neskúsenými demonštrantmi. Nasledovali osobné svedectvá dvoch žien, koncert „Live for Life“ a príhovory zás­tup­cov piatich cirkví. Pravoslávny pop spoznal v mnohých mladých ľuďoch pochvalne „generáciu, ktorá mala v škole vyučovanie náboženstva“.

Deň potom som čítal rumunské denníky. Musel som sa značne čudovať. Všetky sa zaoberali otázkou, prečo sa Rumunská pravoslávna cirkev skryla za študentky. Roz­ho­vory, ktoré organizátorka poskytovala ako na bežiacom páse, neboli citované. Na ilustráciu poslúžilo, že na konci sa na čele pochodu objavil Gigi Becali, vulgárny a sko­rumpovaný podnikateľ, ktorého práve prepustili z väzenia. Becali bol citovaný s vetou, že len satanisti chcú sexuálnu výchovu na školách.

Mienkotvorný denník Adevărul citoval vo svojom článku výlučne kritikov pochodu a označil za „nesmierny škandál“, že v jednom z 285 miest boli vyzvaní k účasti uči­te­lia náboženstva. Najčítanejší rumunský denník a na odhaľovanie pokožky orien­to­vaný bulvárny plátok Libertatea, si robil z „Pochodu za život“ posmech. Citovali starú babičku, opísanú ako naivnú: „Farár nám povedal, že je dobré podporovať zákaz potratu. Verím tomu, čo mi hovorí farár, dôverujem mu.“

Foto a video: FB profil Marşul pentru Viaţă

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo