Takáto ponuka sa nedala odmietnuť

Takáto ponuka sa nedala odmietnuť

Foto - Fero Múčka

Rozhovor s Robertom Žanonym, ktorého česká vládna strana ČSSD vymenovala za šéfa volebnej kampane.

ČSSD sa pár mesiacov pred jesennými voľbami ocitla v obrovskej kríze. Českí voliči totiž nereagovali pozitívne na jej vyostrený konflikt s Andrejom Babišom, sociálni demokrati preto siahli k veľkým personálnym zmenám. Premiér Sobotka odstúpil z postu predsedu strany a volebného lídra, na jeho miesto nastúpili minister vnútra Milan Chovanec a minister zahraničia Lubomír Zaorálek. 

Práve Zaorálek si vybral prvýkrát v histórii strany za nového šéfa kampane Slováka, aby pomohol stranu naštartovať. Robert Žanony dosiaľ spolupracoval na kampaniach Smeru, v rozhovore pre Postoj vysvetľuje, ako chce tentoraz pomôcť k úspechu ČSSD.   

Ako sa stalo, že volebnej kampani takejto veľkej českej strany šéfuje Slovák?

(Úsmev.) V mojom prípade to bolo vďaka kombinácii znalostí a osobných kontaktov. Už siedmy rok robíme aj spolu s Martinom Muránskym vzdelávací cyklus Akadémia sociálnej demokracie. Tu som sa dobre spoznal s Lubomírom Zaorálkom, ktorý je politickým garantom tohto projektu na českej strane. Je to česko-slovensko-nemecká akcia.

Teda to nebolo tak, že zúfalý Zaorálek zavolal Robertovi Ficovi, že potrebuje súrne pomoc od úspešnejšieho slovenského brata a on mu odporučil vás?

Ani náhodou. Akadémia je síce aj projektom Smeru, ale išlo to naozaj po osobnej linke medzi mnou a ČSSD. My sa už totiž dlhé roky bavíme o situácii v českej sociálnej demokracii, poznajú mňa aj moje názory, takže Lubomír Zaorálek presne vedel, koho si vyberá. 

Až dosiaľ si ČSSD na vedenie kampane vyberala ľudí z vlastných českých zdrojov. Teraz si vybrali vás, ODS si zas najala na kampaň slovenskú agentúru Komplot. To, že si tieto dve tradičné strany vyberajú na kampaň Slovákov, súvisí aj s tým, že ich hlavným súperom je strana Slováka Andreja Babiša, ktorému chcú lepšie mentálne porozumieť?

Neviem, či v ČSSD rozmýšľali aj takto. Skôr cítili vnútornú potrebu, aby po zmene lídra zmenili aj štýl a dušu kampane. Líder si zostavoval svoj tím v súčinnosti s predsedom, ale bol to jeho výber.

S novým predsedom ČSSD Milanom Chovancom sa poznáte?

Zatiaľ sa nepoznáme.

Nie je to zvláštne, keď on je šéfom strany?

Má to logiku. Oni si vybrali volebného lídra, ktorý má potiahnuť ČSSD do volieb, ten ide so svojou kožou aj tvárou na trh.

Ale nebudú z toho českí voliči priveľmi zmätení? Bohuslav Sobotka ostáva premiérom, Chovanec je predsedom strany, Zaorálek volebným lídrom...

Lenže ČSSD nie je stranou jedného muža, je to tradičná, stabilizovaná strana, ktorá má silu v regiónoch, má 14 krajských lídrov a tak ďalej. V danej situácii sa rozhodli pre takýto triumvirát, ale nemyslím si, že by to miatlo ľudí.

Napokon, je to reakcia na vývoj posledných mesiacov, strana nedosahovala v prieskumoch oslnivé výsledky, bola unavená vládnutím. Premiér riešil vládu, no stranícka agenda bola v úzadí, preto teraz agendu strany, vlády aj volebný manažment jednoducho rozložili na tri osoby.
 



Do volieb ostáva zhruba 100 dní, ČSSD až dosiaľ pôsobí vyprahnuto, kým Babišovi hrá v tejto chvíli do karát úplne všetko. V Smere ste robili na kampaniach, keď strana mala vždy dobrú východiskovú pozíciu, od roku 2006 išlo v parlamentných voľbách vždy o víťazné kampane. Teraz stojíte pred celkom inou situáciou: strana, ktorá bola zvyknutá na zisky 20 až 30 percent, má okolo 10 percent, je v úplnej defenzíve, takých 20 percent by sa slávilo ako veľký volebný úspech. Naozaj si na to trúfate? 

Nechcem, aby to vyznelo ako fráza, ale je to výzva, ktorú som nemohol odmietnuť. Jednak preto, že ľudí, ktorí ma požiadali o pomoc s kampaňou, osobne poznám a vážim si ich, ale aj kvôli ideológii. Sociálno-demokratickú politiku považujem za najlepšiu odpoveď na to, čo sa teraz deje vo svete, keď mnohí ľudia prestávajú veriť systému. ČSSD má z tohto pohľadu pozitívne hodnotové jadro, len treba stranu oživiť. A prerozprávať ľuďom príbeh krajiny takým jazykom, ktorému rozumejú.

Samozrejme, ČSSD je tradičná strana, dnes je najľahšie protestovať proti „tradičnému“, povedať, že všetci sú skazení a nič nefunguje, to zvládne každý gymnazista. Ale tradičné strany to nemôžu vzdať, práve naopak.

Premiér Sobotka po určitom váhaní tvrdo zaútočil na Andreja Babiša, ten napokon musel z vlády odísť. Ukázalo sa však, že karta s Babišom vôbec na voličov nefunguje, ČSSD sa ďalej prepadla. Čo vlastne ešte môže v najbližších mesiacoch zvrátiť trend?

Nemyslím si, že témou kampane bude osoba Babiša...

 ... ani nemôže byť, keďže kampaň proti nemu nijako nefunguje. 

Ja som však prívržencom kontrastnej kampane. Treba pred ľudí postaviť dilemu „buď-alebo“. Voľby sú kryštalizácia výberu, treba plasticky povedať, že sa pôjde buď jedným, alebo druhým smerom.

V takýchto kontrastných kampaniach bol Smer takmer vždy úspešný. Čo však môže vymyslieť ČSSD, ak kontrast voči osobe Babiša nefunguje?

To vám ešte nepoviem.

Lebo neviete či nemôžete?

Určite máme ja aj líder predstavu, ale ešte musíte chvíľu vyčkať. V zásade však platí, že bez konfliktu politika neexistuje. Ide najmä o to, či nosný prvok kampane je pozitívny alebo negatívny, teda či tou emóciou je nádej alebo obava.

Na ktoré emócie stavíte?

Ani to vám ešte nepoviem, ale bude to kombinácia oboch prístupov. Ak sa kampane nerobia na konfliktnej línii, tak to proste nefunguje, ľudia majú nárok na to, aby počuli, aký charakter má mať ich krajina.

Raz už bola ČSSD v zúfalej situácii, v krajských voľbách vytiahla ako hlavnú tému poplatky v zdravotníctve a malo to úspech. Babiš má biznisový vzťah k štátu, pôjdete teda opäť týmto smerom?

Určite bude témou zdravotníctvo, ale aj problémy, ktoré ľudia cítia v každodenných oblastiach života. Babiš hovorí napríklad o konkurencii, o súkromnom pripoistení v zdravotníctve, pre ČSSD je alfa-omega dostupnosť kvalitného zdravotníctva pre všetkých.

Povedané inak: stavíte na ľavicové pudy voličov?

To ste povedali vy, pre nás je to rôzny pohľad na filozofiu riadenia štátu.

Keď si Zaorálka porovnáme s naším Robertom Ficom, kontrast z hľadiska voličov vyznieva jasne v neprospech ČSSD. Zaorálek nielen je, ale už aj pôsobí ako minister zahraničných vecí. Môže salónny liberálny ľavičiar v dnešnom Česku uspieť?

Nemyslím si, že tento opis sedí. Poznám ho osobne, to, že sa venuje zahraničnej politike, vôbec neznamená, že nerozumie ekonomickým aj osobným témam.

Skôr sme narážali na jeho jazyk a štýl.

Naopak, Lubomír Zaorálek je politik, ktorý vie vyrábať titulky a ktorý dokáže ísť na hranu. To je v politike nesmierne dôležité. Ľudia pri ňom vedia, na čom sú, bez toho by to nešlo.

Porovnávať ho s Ficom nie je celkom možné, ČSSD má inú históriu, je pochopiteľné, že Fico je na Slovensku aj vnútri strany niečím celkom iným než Zaorálek v ČSSD.

Vašou volebnou výzvou je skresať obrovský náskok Babišovho ANO. Ale nebude to vzhľadom na súčasné preferencie napokon duel medzi vami a bratislavskou agentúrou Komplot, teda medzi ČSSD a ODS?

To si vôbec nemyslím. Je fakt, že terajšie preferencie nie sú pre ČSSD priaznivé, ale máme veľa potenciálnych voličov, ktorých musíme presvedčiť, aby sa k nám vrátili.

Netajíte sa tým, že ste sociálnym demokratom. Ktorá zo strán je vám hodnotovo bližšia, ČSSD alebo Smer?

Som Slovák, ale to, že so slovenskou schémou sociálnej demokracie sa niekedy nezhodnem, je dané asi tým, že som vyrastal na politike západného typu. Takže ten západoeurópsky typ sociálnej demokracie je mi blízky. Na slovenské pomery som preto asi viac ružový než červený.

Smer, ktorý zdôrazňuje aj taký svoj národno-konzervatívny rozmer, je vám potom asi vzdialenejší.

To je nepodstatné, pretože kto nerobí politiku napasovanú na pomery svojej krajiny, je vedľa. Je len pochopiteľné, že sociálna demokracia v Česku vyzerá inak než na Slovensku, pretože naše spoločnosti nie sú kultúrne totožné. V Česku presadila ČSSD registrované partnerstvá už pred desiatimi rokmi, u nás si to sociálna demokracia nemôže dovoliť, lebo ju spoločnosť k tomu nepustí.


Takže keď ste robili kampane v Smere, všetko to, čo vás ideologicky rušilo, ste brali ako nevyhnutnú daň za víťazstvo?

Slovensko muselo spolu so svojou suverenitou nadobudnúť aj akési nové sebavedomie. To nie je populizmus. Keď nereflektujete kultúrnu črtu a DNA svojej krajiny, založte si diskusný klub, v ktorom budete debatovať o tom, aká by krajina mala byť, ale nezakladajte stranu. Politik musí vedieť svojich voličov reprezentovať a toto zjavne Robert Fico dokáže.

Keď Fico vystupuje na akciách ČSSD, dáva najavo svoje sebavedomie a svojim českým kolegom sa občas medzi riadkami trochu posmieva, že sa až príliš dali strhnúť západnými vzormi a zabudli na klasické chlebové témy. Je to správna diagnóza?

Neviem, či to tak myslel, ale je isté, že západnej sociálnej demokracii sa to naozaj stalo. Aj v západnej Európe si sociálni demokrati uvedomujú, že niektoré svoje témy prestali zdôrazňovať, len sa im to po toľkých rokoch ťažko vracia späť.

Teda problémom sociálnej demokracie je podľa vás to, že hodnotovo až príliš splynula s liberalizmom?

Aj na Západe sú príklady silno ľavicových politikov, ktorí vždy povedia, že rovnosť je kľúčová hodnota a platí aj na ľudské práva, len oveľa viac do popredia dávajú ekonomické témy.

Ak v spoločnosti upadá stredná trieda, nemôžete hovoriť o kultúrno-etických témach, ale musíte reagovať na skutočné problémy a potreby ľudí. Takže určite by som každému radil viac hovoriť o chlebe než trebárs registrovaných partnerstvách.

V blízkosti Smeru ste boli od roku 2002 do roku 2016, prečo ste odišli?

Asi klasické vyhoretie po toľkých rokoch. Už som mal toho dosť, cítil som, že potrebujem zmenu.

Reálpolitika Smeru vás už znechucovala?

Určite mi prekážalo aj to, že v našej politike bolo priveľa negatívnej emócie a systematického ohovárania.

Ale to si užijete aj v českej kampani.

Iste, ale žijem tu, mám malé deti, tá negativita príliš liezla do môjho života. V Česku sa ma to bude menej emocionálne dotýkať, bude to najmä zaujímavá práca.

Smer nemal v posledných voľbách najlepší výsledok, je už podľa vás za zenitom?

Mnohí si po voľbách mysleli, že Robertovi Ficovi dochádzajú baterky a nastáva nevyhnutný prepad, ale nedeje sa to. Netvrdím, že Fico celkom kopíruje dráhu Angely Merkelovej, ale aj on je niečím takým ako garantom stability a istého pokoja.

Teda kým v začiatkoch svojej kariéry ťažil z toho, že sčasti vystupoval ako protestný politik, tak teraz, keď už splynul so systémom, môže ťažiť z toho, že garantuje jeho stabilitu?

Angela Merkelová podľa mňa nie je hviezdnou političkou, je možné, že Nemcom sa dnes tak darí aj trochu na úkor juhu Európy. No pre tamojších ľudí je kľúčový pocit, že Nemecko v búrlivých vodách obstálo.

Ona je tam už veľmi dlho, nič nemusí vysvetľovať, pre ľudí je však psychologicky dôležité, že sa stala synonymom stability v nepokojných časoch. Robert Fico tiež stelesňuje minimálne pre časť Slovákov niečo podobné.

O Ficovi sa hovorí, že je vo volebných kampaniach mimoriadne disciplinovaný. Ako ste ho zažívali?

Mnohí ľudia, ktorí si z médií o ňom vytvorili negatívny obraz, tomu neuveria, ale Robert Fico je v osobnej komunikácii mimoriadne príjemný človek. Teda ľudsky sa pri ňom dobre cítite. No a áno, Smer vie robiť kampane. (Úsmev.)

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo