Prečo majú kotlebovci problém s Natálkou

Prečo majú kotlebovci problém s Natálkou

V Modrom salóne SND sa 5. decembra 2016 uskutočnilo predstavenie projektu Natálka. (Foto: TASR/Dano Veselský)

Ľudia zo strany Mariana Kotlebu napadli predstavenie SND, ktoré vraj hanobí národ, rasu a kresťanstvo. Pritom je to naopak. Úplne naopak.

Kotlebovcov malo pohoršiť, že v predstavení Natálka, ktoré uviedlo Slovenské národné divadlo v spolupráci s Bratislavskou župou, je na jednej scéne pred hákovým krížom soška Panny Márie.

Istý Igor Cagáň spolu s Antonom Čulenom, neúspešným kandidátom ĽSNS na funkciu ombudsmana, preto podali oznámenie na generálnu prokuratúru pre podozrenie zo spáchania trestného činu hanobenia národa, rasy a presvedčenia.

Čulen zdôvodnil podanie takto: „Autori inscenácie a vystupujúci herci hrubo znevážili a pošpinili na verejnosti nenávisť voči skupine osôb pre ich náboženské katolícke vyznanie.“ A pridal sa aj podpredseda Kotlebovej strany Milan Uhrík, podľa ktorého divadelná inscenácia prekročila hranice slušnosti. „Dávať do jedného obrazu hákový kríž a sošku Panny Márie je akási podprahová sugestívna metóda, ktorej účelom je tieto dva symboly nejakým spôsobom spájať,“ povedal Uhrík.

Milan Uhrík: „Dávať do jedného obrazu hákový kríž a sošku Panny Márie je akási podprahová sugestívna metóda, ktorej účelom je tieto dva symboly nejakým spôsobom spájať.“ Zdieľať


Samozrejme, zo strany kotlebovcov sú to nezvyčajné argumenty. Ak by aj mali pravdu a cieľom predstavenia SND malo byť navodenie dojmu, že socha Panny Márie a hákový kríž, teda kresťanstvo a nacizmus, symbolizujú jedno a to isté, nie je jasné, prečo to prekáža práve ĽSNS.

Sú to predsa predstavitelia tejto strany, ktorí v minulosti otvorene velebili Adolfa Hitlera (napríklad poslanec-hliadkar Milan Mazurek alebo Marián Magát, ktorý si dal tak záležať, aby kandidoval z 88. miesta kandidátky ĽSNS). Samotný Anton Čulen mal pred spojením s Kotlebom straničku s názvom Magnificat SLovakia, ktorá mala za oficiálny cieľ šíriť na Slovensku misiu Panny Márie. Takže ak niekto „nejakým spôsobom“ spája hákový kríž a Pannu Máriu, je to sama ĽSNS.

Kotlebov brat Vandas

Čo teda v skutočnosti prekáža kotlebovcom na tomto divadle?

Určite nie hanobenie symbolu kresťanstva, keďže posolstvo inscenácie SND je celkom opačné. Riaditeľ Činohry SND Román Polák ho opísal na tlačovke takto: „Celý význam metafory je o tom, že do bytu vtrhnú neonacisti, namaľujú hákové kríže, matka sa modlí k Panenke Márii a dá ju na svoje miesto, za ktorým je už hákový kríž. Je to nádherná metafora o tom, že viera v Boha skrz Matku Božiu prekryje zlo v tejto spoločnosti.“

Divadelné predstavenie sa dotýka kotlebovcov inak a v inom zmysle, než predstierajú.

SND sa týmto príbehom priamo inšpirovalo útokom na rómsku rodinu, ku ktorému došlo v českom meste Vítkov v noci z 18. na 19. apríla 2009. Štyria neonacisti hodili do budovy, v ktorej spalo osem Rómov, tri zápalné fľaše. Dom úplne vyhorel, to však bola tá najmenej zlá správa – rozsiahle popáleniny utrpela pani Anna Siváková, oveľa horšie bola na tom jej dvojročná dcérka Natália, ktorá takmer zomrela.

Dievčatko utrpelo popáleniny na 80 percentách tela, zlyhávali mu ľadviny, odumreli prsty na pravej ruke, lekári Natáliu zachraňovali až 14 operáciami.

Tí štyria útočníci neboli len akísi osamelí vlci-podpaľači. Všetci boli aktívni na neonacistickej scéne, najznámejším z nich bol hlavný iniciátor útoku Jaromír Lukeš, ktorý sa pohyboval v prostredí organizácií ako Národný odpor a Autonómni nacionalisti.

Keď takmer rok po útoku vo Vítkove rozhodol Najvyšší správny súd o zákaze Robotníckej strany Tomáša Vandasa, jedným z hlavným argumentov súdu bolo, že stranu ovládli militantní rasisti a že strana má dokázateľné personálne prepojenia práve s Národným odporom a Autonómnymi nacionalistami.

Tí štyria útočníci neboli len akísi osamelí vlci-podpaľači. Všetci boli aktívni na neonacistickej scéne, najznámejším z nich bol hlavný iniciátor útoku Jaromír Lukeš. Zdieľať


Napokon, spriaznenosť Vandasovej strany s útočníkmi bola zjavná aj z reakcií na osud rómskeho dievčatka. Kým českú politickú scénu aj verejnosť udalosti vo Vítkove šokovali a vyvolali vlnu solidarity s postihnutou rómskou rodinou, Vandasov straník Jan Fuksa na facebooku písal: „Tí, ktorí posielajú i tie najmenšie darčeky nejakému farebnému dievčaťu, si nezaslúžia žiť v bielej spoločnosti, jedného dňa ich vyselektujeme. Beloch, ktorý sa zníži k niečomu takému, je pre mňa na horšej úrovni než všetci cigáni sveta.“

Tomáš Vandas si myslel zrejme niečo podobné, len sa tým nezveroval na facebooku. Po zrušení svojej strany založil jej nástupkyňu, Robotnícku stranu sociálnej spravodlivosti (DSSS, Dělnická strana sociální spravedlnosti).

Českí fašisti strane trochu vylepšili fasádu, aby sa ich už nedalo len tak zrušiť, navonok sa dištancovali od nacizmu, ale každý vie, že podstata sa nijako nezmenila.

A tu sa dostávame k pointe, prečo kotlebovcom leží tak v žalúdku akurát predstavenie Natálka.

Vandas a Kotleba sú ideoví bratia, DSSS je len menej úspešnou českou dvojičkou ĽSNS. Obaja lídri spolu v lete roku 2015 rečnili v Prahe na demonštrácii proti utečencom a vždy, keď ĽSNS dosiahne volebný úspech, Vandas nadšene posiela pozdravy do Banskej Bystrice.

Podnet Cagáňa a Čulena je teda absurdný a zvrátený zároveň. Kresťanstvo v tejto krajine nehanobí nik viac než ich ĽSNS.

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo