K VECI: O čo ide antikatolíckym agresorom?

Dominikáni už stáročia skúmajú a zdokonaľujú najvhodnejší spôsob, ako reagovať na provokatívne alebo mylné tvrdenia. Zásada „často popieraj, výnimočne súhlas, vždy rozlišuj“ je mimoriadne aktuálna aj dnes uprostred súčasných konfliktov a kontroverzií.

Zásada nepopierať mienky hlava-nehlava nás povzbudzuje, aby sme vždy hľadali malé zrnká pravdy v tom, čo hovoria iní. Tento prístup vytvára atmosféru rešpektu, rozptyľuje osobný konflikt a udržiava dialóg pri živote. Zásada šetriť našimi súhlasnými stanoviskami nás zasa chráni pred vyvodzovaním unáhlených alebo mylných záverov. Umožňuje nám hľadať pravdu o veci a skúmať jej podstatu do hĺbky, čo si však vyžaduje umenie dôsledne rozlišovať.

Šikana cez internet

Dominikánska zásada platí aj v otázke šikanovania, ktorá nedávno zarezonovala v médiách. Staré formy šikanovania nikdy nevymizli a najnovšie formy sa spájajú s modernými technológiami. Objekt možno šikanovať prostredníctvom sms správ alebo cez Facebook, či umiestňovaním zosmiešňujúcich videí na YouTube. Takto sa môžu agresori vo veľkom počte a kedykoľvek vyvršovať na druhých, a to z pohodlia svojich domovov prostredníctvom mobilov či počítačových sietí, ktorými sú prepojené celé skupiny ľudí. Brutalita tohto neduhu sa tým znásobuje.

Mnohé obete virtuálneho – no o to reálnejšieho – šikanovania by azda v mnohých prípadoch uprednostnili klasický spôsob šikanovania, pri ktorom by ich agresor obral azda iba o vreckové. Matka istej tínejdžerky si založila falošný profil na portáli MySpace, aby pomohla šikanovať spolužiačku svojej dcéry, ktorú napokon celá záležitosť dohnala k samovražde. Študent Rutgers University spáchal samovraždu po tom, čo jeho spolubývajúci na internete zverejnil video, ktoré ho usvedčilo z homosexuality.

Falošný vinník

Zdá sa, že prípady týkajúce sa homosexuality vyvolávajú podstatne väčší rozruch. K uvedenému prípadu homosexuála sa verejne vyjadrila Hillary Clintonová aj prezident Obama. Neprehliadnuteľnou súčasťou obrazu podsúvaného médiami (pokiaľ nešlo o explicitné tvrdenia) bola snaha zasadiť prípady šikanovania spojené so samovraždou do súvislosti s rastúcou vlnou proti-homosexuálnych nálad, ktorých hlavným zdrojom je – ako inak – náboženské presvedčenie. Ergo, čokoľvek, čo akýmkoľvek spôsobom súvisí s odmietaním homosexuality treba ihneď označiť za neprijateľné, nenávistné a nebezpečné.

Tým samozrejme nechcem popierať ani zľahčovať tragickosť spomínaných prípadov. Naopak, každú formu šikanovania treba odsúdiť. Či už ide o prípady detí so špeciálnymi potrebami, prípady romantickej rivality alebo homosexuálov, šikanovanie je a vždy aj ostane ohavným činom. Každej ľudskej osobe patrí rešpekt a ochrana pred agresiou a nedôstojným zaobchádzaním, a to nielen na základe zákona, ale rovnako tak aj na základe spoločenskej konvencie. Toto azda nikto nespochybňuje a všetky tie smutné príbehy sa naozaj stretli so všeobecným odporom.

Uvažujme však triezvo: Ak je na vine náboženstvo, znamená to azda, že ak náboženstvo zakážeme zákonom, vyriešime tým problém šikanovania? Tvrdenia o proti-homosexuálnej zaujatosti sú takisto prázdne. Homosexuálne hnutie sa v poslednom čase rozvinulo do podôb, ktoré by boli ešte pred niekoľkými desaťročiami nepredstaviteľné. Masívna vlna odporu je skôr namierená proti ďalším kauzám typu Bernie Madoff (aby som uviedol aspoň jeden príklad za všetky). [Bernie Madoff – americký finančný podvodník, tvorca „pyramídovej“ investičnej schémy podobnej tej, ktorú u nás poznáme pod značkou BMG Invest (zisk z rozumu) – pozn. prekl.] Jednou z mnohých tragédií spojených s celou touto kauzou je aj minuloročná samovražda Madoffovho syna. (Neviem, či a do akej miery bol jeho syn v celej kauze angažovaný). V každom prípade, azda nikto by dnes netvrdil, že finančný podvrh treba „zrovnoprávniť“ iba preto, aby takéto praktiky nevyvolávali vlnu odporu na strane verejnosti – s cieľom vyhnúť sa podobným samovraždám.

Šikanovanie ako dymová clona

Sú tu však aj ďalšie súvisy, ktoré treba na tomto mieste osvetliť. Akákoľvek úprimná snaha odstrániť šikanovanie qua šikanovanie by rozhodne mala zahŕňať aj húževnaté protináboženské šikanovanie zo strany gay aktivistov. Budúcnosť katolíckych adopčných agentúr v Spojených štátoch a vo Veľkej Británii je ohrozená a čaká ich pravdepodobne zánik v dôsledku náboženského presvedčenia. Stúpenci hnutia za tradičnú rodinu Proposition 8 v Kalifornii sa stali cieľom útokov a prenasledovania kvôli podpore tradičného manželstva. Univerzitný profesor podávajúci výklad vo svojom odbore bol vylúčený za prezentáciu katolíckeho učenia o homosexualite, pretože jeden z jeho študentov toto učenie označil za „nenávistné“. Je zrejmé, že takzvaná nenávistná karta zaberá aj v otázke šikanovania.

Azda aj tieto prípady mal Benedikt XVI. (okrem iných) na mysli, keď nedávno varoval pred „systematickým potláčaním“ náboženskej slobody, ktorej dnes opäť musíme čeliť. Snaha prinútiť kresťanstvo, aby zmenilo pohľad na homosexualitu, píše Benedikt XVI. v knihe Svetlo sveta (Light of the World), je jedným z príkladov, „ako sa z abstraktného negatívneho náboženstva stáva tyranská norma, ktorú musí dodržiavať každý“. Posadnutosť „toleranciou“ a jej nadraďovanie nadovšetko v snahe „nikoho neuraziť“ vedie paradoxne k zničeniu tolerancie, čo sa prejavuje tak, že „kresťanskej viere už nie je dovolené otvorene vyjadrovať samú seba“.

Inak povedané, najrozsiahlejšiu epidémiu šikanovania nepozorujeme medzi homofóbnymi adolescentmi, ale medzi „progresívnymi“ dospelými a osobitne medzi tými, ktorí obsadzujú vplyvné mocenské pozície. Títo bojujú proti myšlienkam a inštitúciám, ktoré sa im nepáčia – a aj proti ľuďom, ktorí tieto myšlienky a inštitúcie bránia. V tomto zmysle problém šikanovania nie je iba problémom mentálneho alebo verejného zdravotníctva, ale súčasťou hlbokej krízy tejto kultúry. O tejto kríze hovorí Benedikt XVI. bez servítky: „Domnievam sa, že sme povinní veľmi dôrazne vymedziť toto nebezpečenstvo.“ A hoci šikanovanie ako také treba odstrániť, odsudzovanie jednej formy šikanovania (akokoľvek je potrebné) nesmie byť dymovou clonou či dokonca muníciou pre tých, ktorí praktizujú inú, ešte zákernejšiu formu šikanovania.

Matthew Hanley
Autor je spoločne s Jokinom D. Irala, M.D. spoluautorom knihy Affirming Love, Avoiding AIDS: What Africa Can Teach the West (Uznať lásku a uniknúť AIDS: Čo sa môže Západ naučiť od Afriky), ktorá je dostupná v Katolíckom národnom centre pre bioetiku (NCBC).

Pôvodný text: Understanding Anti-Catholic Bullies, medzititulky redakcia, ilustračné foto: thecatholicthing.org, flickr.com

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo