Keď zomiera postmoderna, necítiť pokoj

Keď zomiera postmoderna, necítiť pokoj

Jedna veľká otázka zostala v dielach dvoch velikánov postmoderny nezodpovedaná.

Pred necelým rokom zomrel taliansky spisovateľ, filozof, semiotik – ako o sebe najradšej hovoril – Umberto Eco (naše vtedajšie zamyslenie). Tento týždeň zomrel poľský filozof Zygmunt Bauman. Týchto dvoch spája niekoľko veľmi silných pút.

Umberto Eco bol vďaka svojim bestsellerom známy aj veľmi širokej verejnosti. Bauman pochádzal zo židovskej rodiny, ktorá pred nacistami utiekla do Sovietskeho zväzu. Po vojne sa vrátil do Poľska a stal sa presvedčeným komunistom, bojoval proti vnútornému nepriateľovi, neskôr si však režim svojou kritikou znepriatelil a žil v exile vo Veľkej Británii.

Čo ich spájalo

Týchto dvoch mysliteľov spájalo viacero vecí. Boli prakticky rovesníci, spájala ich aj osobná známosť, vzájomne sa inšpirovali, no najmä, boli to dva piliere, ktoré definovali postmodernu. Jeden viac ako literát, druhý ako filozof.

Hoci predmetom ich umeleckého a vedeckého záujmu bolo viacero oblastí (u Eca napríklad semiotika, u Baumana sociológia holokaustu), v posledných dvoch-troch dekádach sa stále častejšie venovali úvahám o tom, v akej amorfnej dobe žijeme. 

Bauman ju pomenoval tekutá modernita, Eco tento jeho pojem rád používal vo svojich glosách, jedna z jeho kníh, ktorá vyšla minulý rok už po jeho smrti, nesie tiež podtitul Zápisky tekutej spoločnosti.

Tekutá modernita je stav, kde už niet pevných bodov, tie boli pochované v minulosti. Bez nich sa dnes všetko dá interpretovať tak i onak, je to stav, kde je pravdou to, čo sa napíše v novinách (Eco), ale po chvíli už ani to nie. Vyprchali nám ideológie i „životné projekty, zostal nám konzum“ (Bauman). Podľa týchto filozofov sme zostali v nejakej medzidobe, kde už neplatia veľké pravdy našich prarodičov o tom, kde sa berie zmysel bytia, no zároveň ešte nenastúpila nová doba, ktorá ideovo vyrieši prázdnotu, ktorá nastala.

Bauman ex-stalinista, Eco ateista, no obaja zároveň intelektuáli bažiaci po poznaní, vycítili, že takýto svet je istým spôsobom v pasci. Ako riešenie totiž ponúka len žitie okamihu, v ktorom niet nič lepšie ako konzum, materiálno. Čím lepšie to sledovali, tým viac starostí im to robilo. Všimli si totiž zákonitosť žitia pre hmotu: akoby sa cykly medzi chvíľkovými uspokojeniami z nej skracovali, písal Bauman v Tekutej modernite.

Nepokoj z neúplnosti

Obaja preto takýmto spôsobom prežívania opovrhovali. Zostal im tak priestor medzi transcendentnom, v ktoré neverili, a materiálnom, ktoré ich neuspokojovalo. Eco, ktorý sa vedel vyjadrovať obraznejšie a plnšie cez literatúru, preto svoju tvorbu zameral na hru so symbolmi a na potulky v nekonečnom a premenlivom bludisku, kde vždy nachádzal nové zaujímavé chodby, nástrahy, komnaty, nápisy, tajné dvere, no nikdy nebolo jasné, či hľadá koniec bludiska a či sa z neho vôbec chce dostať.  A to isté platí aj pre Baumana, ktorý to však vyjadroval suchšie, keďže nepísal romány.

Hoci lavírovali na pokraji nihlizmu, o ktorom otvorene písali, že preniká našu dobu, predsa len sa mu úplne nepoddali. 

Z tvorby oboch šiel nepokoj, obava až strach, keďže vedeli, že v takomto stave niet sily, ktorá by podopierala pravidlá usporiadania spoločnosti, a že všetko už funguje iba na zotrvačnosti podľa pravidiel, ktoré vznikli viac-menej ešte v časoch minulých, keď svetom hýbali veľké príbehy o dobre a zle.

Oboch spájala aj náklonnosť k irónii a sarkazmu, s akými komentovali dejiny i súčasnosť. Nebola to však chestertonovsky priama irónia, ktorá niekam smerovala, skôr naopak. Až sa niekedy zdalo, že pôsobila ako maska, pomocou ktorej zakrývali otázku, čo visela vo vzduchu: k čomu sa má obrátiť človek v tekutých časoch a v tekutej spoločnosti, ak je mu konzum primálo?

Táto otázka zostala v dielach oboch velikánov postmoderny nezodpovedaná. Zdá sa totiž, že na ňu postmoderna odpovedať nedokáže, že jej niečo chýba. Preto keď postomoderna zomiera, zostáva po nej zvláštny nepokoj neúplnosti.

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo