2 % z daní - kto ich získa?

Fyzické osoby, ktoré splnili svoje daňové záväzky voči štátu do konca marca, majú ešte mesiac na rozhodnutie, či venujú 2 percentá zo svojich zaplatených daní na verejnoprospešné účely. Túto možnosť majú od roku 2004 aj právnické osoby, tie sa však museli rozhodnúť do konca marca. Príjemcovia dvoch percent sa možných darcov snažia zaujať dosť intenzívne. Kto z nich bol v minulých rokoch najúspešnejší?

Príjemcov bolo v roku 2005 takmer 5700, neziskové organizácie dostali viac než 930 miliónov korún. Ďaleko najúspešnejšia je Nadácia SPP s príjmom takmer 90 miliónov korún, druhé miesto so 42 miliónmi patrí Stredoeurópskej nadácii a na bronzovej priečke stojí Konto Orange s 20 miliónmi.

Zlato a bronz nie sú prekvapením. Rovnako ani to, že ich príjmy z dvoch percent boli vysoké iba v posledných dvoch rokoch, keď mohli prispievať aj právnické osoby.
Podľa údajov z výročnej správy spoločnosti Orange Slovensko je možné usudzovať, že Konto Orange vďačí za všetky príjmy z dvoch percent práve jej. V roku 2005 mu zrejme poukázala maximálnu možnú čiastku, o rok skôr si podľa údajov mohla takmer 3 milióny nechať pre inú organizáciu. Príjmy z 2 percent dane (16 miliónov) tvorili v roku 2004 väčšinu príjmov Konta Orange, druhým významným príjmom bol príspevok Nadácie SPP (2 milióny). Orange v roku 2004 Kontu Orange priamy príspevok neposkytol, napriek čistému zisku 2,7 miliardy (2003) respektíve 4,1 miliardy (2004).
SPP mohol poskytnúť Nadácii SPP v roku 2004 celú čiastku, v roku 2005 zrejme poukázal 24 miliónov aj inej neziskovej organizácii. Podľa výročnej správy Nadácie SPP boli v roku 2004 jej celkové výnosy 112 miliónov, z toho 109,7 milióna z 2 percent dane. SPP jej priamo finančné prostriedky neposkytol, hoci jeho čistý zisk bol v rokoch 2003 a 2004 približne 20 miliárd korún.

Krátky záver? Konto Orange i Nadácia SPP celkom iste pomohli mnohým dobrým projektom. Všetko nasvedčuje tomu, že pracujú ozaj transparentne. Na druhej strane, zakladateľským spoločnostiam výrazne zlepšujú imidž. Firmy im zrejme poskytli finančné prostriedky pri založení. V roku 2004 im však prispeli iba 2 percentami z daní - teda peniazmi, ktoré by z ich účtov odišli tak či tak. Kritika? Vôbec nie. To, že 2 percentá z daní môžu poukázať neziskovým organizáciám aj firmy, je výborné. Myslím, že prostredníctvom transparentne fungujúcich organizácií sa môžu peniaze najmä k malým subjektom dostať efektívnejšie než cez štátny rozpočet. Zakladateľské spoločnosti by ich však mohli podporiť o trošku viac.

No späť k striebornému stupienku rebríčka. Stredoeurópska nadácia podporuje talenty a osobnosti v regióne, kladie dôraz na rovnoprávnosť žien, podieľa sa na rozvoji regionálnej hospodárskej spolupráce. Podporuje ju Slovnaft, t-com, Siemens, farmaceutická firma GlaxoSmithKline, Úrad vlády SR i Európska únia. Regionálnych konzultantov má nadácia iba na južnom Slovensku, spolupracuje však aj s Múzeom Andyho Warhola v Medzilaborciach. Jej finančná správa je menej podrobná, z výšky príjmov sa však dá usudzovať, že ich jediným významným zdrojom sú 2 percentá z daní.

Pre zaujímavosť, v rokoch 2002 a 2003, keď prispievali 1 percentom z daní iba fyzické osoby, bola najúspešnejším príjemcom Liga proti rakovine s takmer 4 miliónmi korún. V roku 2005 bola s takmer 15 miliónmi na piatom mieste.

Oľga Petrášková

Prehľad príjemcov 2 % z daní i dodatočné informácie na www.rozhodni.sk.

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo