Spoločnosť 28. január 2011

RECENZIA: Bioetika pre všetkých

Marek Michalčík
Pred Vianocami vyšla veľmi vydarená kniha s názvom Bioetika pre všetkých od talianskeho autora Ramóna Lucasa Lucasa, ktorú vydal Spolok Svätého Vojtecha. Na úvod ponúkam výstižný text o titule z prebalu knihy: Bioetické problémy dnes už nie sú výlučnou doménou určitej skupiny odborníkov: hovorí o ni...
Jozefína Majchrák Jozefína Majchrák

Marek Michalčík

Pred Vianocami vyšla veľmi vydarená kniha s názvom Bioetika pre všetkých od talianskeho autora Ramóna Lucasa Lucasa, ktorú vydal Spolok Svätého Vojtecha.

Na úvod ponúkam výstižný text o titule z prebalu knihy:

Bioetické problémy dnes už nie sú výlučnou doménou určitej skupiny odborníkov: hovorí o nich poslanec, profesor, lekár, novinár, zamestnanec baru i žena v domácnosti; bioetika dnes je pre všetkých. Ten, kto si uvedomuje hodnotu ľudského života, nemôže sa vyhnúť zásadným otázkam: Je dieťa darom, ktorý prijímame, alebo produktom, ktorý sa vyrába? Všetko, čo je technicky možné, je morálne prípustné? Ospravedlňuje ušľachtilý cieľ liečiť nejaké ochorenie, ako napríklad Alzheimerovu chorobu, pokusy na ľudských embryách a ich ničenie? Prečo neukončiť bolesť „dobrou smrťou“? Dielo predkladá bioetické problémy serióznym, no zároveň prístupným spôsobom. Jednoduchým a výstižným jazykom, nákresmi, karikatúrami, diagramami a fotografiami autor ponúka „bioetiku pre všetkých“.

Prehľadnosť aj zrozumiteľnosť

Bez preháňania možno konštatovať, že sa jedná o najlepšiu publikáciu tohto druhu, aká je momentálne na našom trhu. Jej hlavný prínos, aj keď to znie čudne, vidím najmä v jej obmedzenom rozsahu. Stručnosť textov podľa mňa ocenia najmä ľudia, ktorí nemajú čas alebo možnosť študovať seriózne monografie o bioetike, ale zároveň si uvedomujú, že ak chcú žiť v dnešnom svete a rozumieť jeho výzvam, musia mať základný prehľad o bioetických problémoch.

Táto knižka je ale aj výbornou pomôckou pre ľudí priamo či nepriamo sa zaoberajúcimi bioetikou, napríklad lekárov, pretože ponúka veľmi pekne spracované prehľady jednotlivých bioetických problémov vo farebných a prehľadných schémach a tabuľkách. Takže ak profesionál potrebuje niečo pozrieť z niektorého konkrétneho bioetického problému, vie, že rýchly a názorný prehľad nájde práve v tejto publikácii.

Veľmi kladne hodnotím holistický pohľad na človeka prezentovaný v celom diele a vysvetľujúce zdôvodnenia takéhoto pohľadu na človeka v úvodných kapitolách. Aj keď je z niektorých pasáží cítiť náboženské zázemie autora (napr. používaním fotografií pápeža pri demonštrácii nemennej identity jedinca), kniha je využiteľná skutočne pre všetkých.

"Bez preháňania možno konštatovať, že sa jedná o najlepšiu publikáciu tohto druhu, aká je momentálne na našom trhu."

Členenie knihy je logické a premyslené. Autorovi sa podarilo náročnú problematiku prerozprávať a vykresliť (značnú časť obsahu tvoria schémy, ilustrácie a fotografie) zrozumiteľne v dobre odhadnutom pomere hĺbky a šírky problematiky k potrebnej miere zjednodušenia pre laickú verejnosť. Vzhľadom k cieľovej skupine vidím výhodu aj v jasne formulovaných etických hodnoteniach jednotlivých bioetických problémov.

Veľmi pozitívne hodnotím knihu aj ako produkt. Teda kvalitu papiera, farebnosť, použité písmo, veľkosť písma a prehľadné usporiadanie. Z použitých ilustrácií v knihe je tiež zrejmé, že autorovi nie je cudzí humor, čo pri tak náročnej téme pôsobí odľahčujúco a osviežujúco.

Niekoľko drobných výhrad

Knihe nie je možné vyčítať žiadny vážny nedostatok, ak samozrejme pamätáme na jej zacielenie. Ale predsa by som si dovolil spomenúť niekoľko drobností, ktoré ma trošku vyrušili.

Autor zdôrazňuje, že existuje iba jedna bioetika. Vytvára tým zdanie ako keby v rámci disciplíny vládla zhoda na zásadné otázky. Avšak viacerí autori monografií pripúšťajú minimálne dva zásadne odlišné prístupy k bioetickému hodnoteniu. Preto si myslím, že knihe by prospelo uvedenie informácie o tomto diskurze v rámci bioetiky, pretože ten je svojou podstatou zásadnejší, ako napríklad hodnotenie jednotlivých bioetických problémov. A to aj napriek tomu, že s názorom, že bioetika ako vedná disciplína existuje skutočne samostatne a jednotne, sa dá stotožniť.

V časti venovanej prenatálnej diagnostike chýba zmienka a prípadne aj vysvetlenie pojmu predimplantačná diagnostika. Z časti sa tejto problematike autor venuje pri genetickom inžinierstve, ale myslím si, že vzhľadom k rozvoju tejto techniky a jej uplatňovania v praxi, bolo by vhodnejšie venovať pojmu predimplantačnej diagnostike, jeho vysvetleniu i etickému hodnoteniu, aspoň jeden odsek.

Autor sa minimálne dva krát v texte odvoláva na etický princíp skutku s dvojitým účinkom ako na dovolený, avšak nedostatočne približuje potrebu splnenia predpokladov. Robí tak v prípade kladného hodnotenia užívania hormonálnej antikoncepcie indikovanej na liečenie nejakej choroby a v prípade nepriameho potratu. Z dôvodu rizika nesprávneho pochopenia zo strany čitateľov by som považoval za potrebné zvýrazniť v príslušných textoch nutnosť splnenia všetkých podmienok, za akých sa o princíp dvojakého účinku jedná.

Autor tiež zastáva kladný názor na prenatálnu adopciu v prípade zmrazených embryí. Situácia zmrazených embryí je eticky veľmi komplikovaná a preto vyslovenie tohto názoru je pomerne odvážne, avšak na druhej strane ku cti autora treba poznamenať, že tento názor uvádza ako svoj vlastný a nie kategoricky ako napríklad v prípade jednoznačne eticky negatívneho hodnotenia umelého potratu.

Napokon ma ešte vyrušil slovenský preklad termínu „biologický testament“, ktorý znamená vôľu zomrieť v prípade rapídne zlého zdravotného stavu (v angličtine sa používajú termíny „living will“, „advance directives“, či „do not resuscitate protocol“) a s ktorým som sa v tomto význame v slovenskom ani v českom jazyku ešte nestretol. Omnoho lepší sa mi zdá termín „testament života“, ktorý je síce použitý, ale len ako vysvetľujúci, pričom v ďalšom texte sa používa už len termín „biologický testament“.

Na záver mi nezostáva nič iné iba vyjadriť veľkú vďaku vydavateľovi za tento počin. Aj keď realizácia prekladu a vydania knihy trvali neštandardne dlho, verím, že jej prínos pre slovenskú verejnosť bude veľký. Veľké uznanie si zaslúži aj prekladateľka a lektori, ktorí odviedli profesionálnu prácu, podobne ako grafička.

Teraz už len zostáva publikácii zaželať veľa vnímavých čitateľov.

Marek Michalčík
Autor je výkonným riaditeľom občianskeho združenia Fórum života.