Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Dnes treba vedieť
01. november 2016

Mesiac fotografie v Bratislave dnes otvorí štyri výstavy

Tradičný novembrový sviatok fotografie v Bratislave začína sprístupňovať pripravené výstavy.

Po skôr otvorenej (20.10.) expozícii v Slovenskej národnej galérii (Sen × skutočnosť | Umenie & propaganda 1939 – 1945) dnes štyrmi vernisážami od 16. hodiny začne program 26. ročníka medzinárodného festivalu Mesiac fotografie. 

V Galérii F7 predstaví Kirill Ovchinikov svoj nový projekt Ruský sever. Túto veľkú príležitosť mať autorskú výstavu na významnom európskom festivale si autor vybojoval víťazstvom v súťaži Portfolio Review na jeho vlaňajšom ročníku. 

"Posledné dva roky skúmam oblasť ruského severu. Som veľmi zaujatý úlohou náboženstva v súčasnej spoločnosti a komplexným spôsobom, akým ono ovplyvňuje naše životy. Hoci ukazujem ako príklad Rusko a pravoslávie, som si istý, že výsledky mojich pozorovaní a skúmania môžu byť použité v každej spoločnosti na celom svete," konštatuje v katalógu fotograf. 

Predstavuje takmer zničený Archangeľský región s mestom Kargopol, ktorý ľudia opúšťajú a sťahujú sa do väčších a ekonomicky stabilnejších miest. Ostáva tam stará generácia, veriaci zachovávajúci mnoho pôvodných rituálov a pravoslávnych prvkov. V 16. až 18. storočí bol región dôležitým hospodárskym a kultúrnym centrom ruského severu. Rozvíjal sa tam obchod s drevom, soľou, rybami, kožušinami a kožami. Tlač kníh a rukopisov bola sústredená do kláštorov a ikonografických dielní. Oblasť sa stala severným centrom ruských starovercov. V 19. storočí bola postavená železnica 80 km od Kargopolu a prosperujúca oblasť ostala odrezaná od hlavných ciest. Stala sa z nej tichá provincia, nedostupná a zabudnutá. 

"Náboženstvo je odrazom spoločenskej a politickej úrovne štátu. Na severe Ruska stále hrá duchovnú rolu. Ale čo čaká tých ľudí v blízkej budúcnosti? Vytratia sa duchovné hodnoty spolu s kostolmi a dedinkami ruského severu?" pýta sa autor.

Ruská výtvarníčka Katarina Bubnová nazvala svoju kolážovitú expozíciu V mysli umelca. Je v koncertnej a výstavnej sieni Klarisky. Podľa kurátorky výstavy Iriny Chmyrevovej je autorka umelkyňou pracujúcou s rôznymi médiami, maľbou, inštaláciou, fotografiou, kolážou, pre ktorú sú to len nástroje na improvizáciu. 

Ďalšie dve výstavy sprístupnia v Stredoeurópskom dome fotografie. Najskôr organizátori otvoria víťazný projekt zo súťaže Európskeho Mesiaca fotografie EMOP-Arendt Award 2015 francúzsko-rakúskej umelkyne Tatiany Lecomte Memory Lab: Fotografia vyzýva dejiny / Photography Challenges History. Ním na miestach koncentračných táborov hľadá vizuálne, indexové alebo naratívne stopy minulosti. Ukazuje miesto koncentračného tábora v Ebensee, ktorý niesol počas vojny krycie meno Zement, a čoskoro po vojne na tom istom mieste postavili sídlisko, čím zmazali historické stopy. Fotografka pripomína potrebu kolektívnej pamäti, aby sa vracala k udalostiam, na ktoré sa zabúda.

Histórii, ale domorodých obyvateľov Ameriky, sa venuje mexická fotografka Flor Garduno výstavou Svedkovia času / Witnesses of Time. Pradávni obyvatelia Ekvádoru, Peru a na území dnešnej Bolívie si predstavovali svet, ktorý sám seba nasleduje v nesúmerne širokých horizontoch času, ktoré snáď môže zazrieť – tak ako obrazce na planine Nazca – iba letiaci vták. Napriek tomu asi nie je iná civilizácia, ktorá by venovala toľko pozornosti nenápadnej prítomnosti kúsku tkaniny, uzlíku na povraze či úlomku zrkadla. Autorka vstupuje do tohto sveta so zámerom vyobraziť to, čo sa stráca: nepatrný úsmev, masku, pózu.
 

Inzercia

Odporúčame

Denník Svet kresťanstva

Diskutovať môžu exkluzívne naši podporovatelia, pridajte sa k nim teraz.

Ak máte otázku, napíšte, prosím, na diskusie@postoj.sk. Ďakujeme.