Pohni sa a nečakaj na bociana! Talianov pobúrila kampaň na zvýšenie pôrodnosti

Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Pohni sa a nečakaj na bociana! Talianov pobúrila kampaň na zvýšenie pôrodnosti

„Moje tehotenstvo trvá oveľa viac ako moja zmluva.“ Talianom sa nepáči kampaň na podprou plodnosti.

Talianska ministerka zdravotníctva dá zmeniť po ostrej kritike vizuály kampane, ktorá má podporiť pôrodnosť v krajine.

Internet si z nej robí pospech, blogerky sršia ostrú kritiku a ruky preč dáva aj premiér Renzi. V Taliansku beží vládna kampaň na podporu pôrodnosti, ktorá vyvrcholí prvým Dňom plodnosti 22. septembra.

Pravicová ministerka zdravotníctva Beatrice Lorenzinová (zo strany Nuovo Centrodestra) ohlásila v roku 2014 národný plán plodnosti. Ten má viacerými opatreniami prispieť k tomu, aby Talianky začali brať vážne materstvo, a to aj v skoršom veku.

Jednou z aktivít má byť osvetová kampaň a hlavne tzv. Fertility Day (deň plodnosti), ktorý sa bude konať vo viacerých mestách a prinesie rozličné podujatia, do ktorých sa zapoja štátne úrady, lekári i rôzne organizácie.

Plodnosť ako spoločné dobro

Kampaň za 28-tisíc eur už beží vo veľkom štýle cez všetky možné kanály, najmä sociálne siete. Jej hlavné slogany hlásia že „plodnosť je spoločné dobro“ alebo „krása nepozná vek, ale plodnosť áno“. Projekt má vlastnú webovú stránku s osvetovými informáciami z oblasti plodnosti a sexuality.

K téme: 
Dánsko zažíva baby boom, ľudí presviedčajú aj reklamou Zdieľať

Taliani však tento nápad neprijali s nadšením. Kritikom sa nepáči, že štát mrhá verejnými peniazmi na záležitosti, ktoré sú „súkromnou, nie verejnou vecou.“ „Prečo hovoria o demografickej kríze, keď na hraniciach čakajú tisícky migrantov a mnohí umierajú v Stredozemnom mori,“ provokuje zase blog na denníku Il Fatto Quotidiano. „Už nám tu chýbal len Festival biologických hodín,“ robí si pospech používateľ na Twitteri.

Od kampane sa dokonca dištancoval aj taliansky premiér Matteo Renzi. „Nevedel som o nej, ani som ju nevidel. Otázka demografie existuje, ale vyžaduje komplexné riešenie a štrukturálne zásahy,“ cituje Renziho Corriere della Sera.

Ministerka ustupuje

Kritika bola taká silná, že pred ňou čiastočne cúva aj ministerka Lorenzinová. „Nechceme útočiť, ale vyprovokovať reflexiu,“ uviedla vo štvrtok pre TGCOM24.

Sľúbila, že minimálne dva vizuály (nižšie), ktoré najviac provokovali, budú z kampane odstránené. Zároveň pripustila úpravu aj ďalších posolstiev kampane, hoci za celým projektom si stojí. „Krajina, kde sa nerodia deti, musí podniknúť kroky k podpore pôrodnosti,“ vravela s tým, že jej ide o zdravie štátu. „Prečo sa môžu robiť osvety proti rakovine, ale k pôrodnosti nie? Neuvedomujeme si, v akých časoch žijeme,“ dodala.

Tieto dva vizuály sa pre silný odpor nebudú ďalej v kampani používať:

„Krása nepozná vek. Plodnosť áno.“

Pohni sa! Nečakaj na bociana.

Taliansko patrí medzi krajiny s najmenšou pôrodnosťou v Európe, keď na ženu pripadá 1,39 dieťaťa. Prognózy hovoria, že v roku 2050 bude v Taliansku 12,6 percenta populácie mladšej ako 15 rokov, v produktívnom veku bude okolo 54 percent ľudí a približne 33 percent obyvateľstva budú starší ako 65 rokov. Rezort zdravotníctva preto varuje, že už v roku 2024 bude mať Taliansko problém udržať súčasnú úroveň blahobytu.

Demografiu sa snažia zachraňovať podobnými kampaňami vo viacerých krajinách.

Talianska agentúra ANSA píše, že od USA, Veľkú Britániu až po Singapour zaznamenali hmatateľný úspech len po osvete v Dánsku. Po sérii spotov, o ktorých sa písalo aj u nás, prišiel menší babyboom. Kampani pripisujú prírastok 1 200 novorodencov len v samotnej Kodani. Pôrodnosť však v Dánsku mierne stúpala už v roku 2014, v tomto roku je ale rast ešte výraznejší – za prvé tri mesiace sa narodilo o tisíc detí viac ako rok predtým.

Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo