V rozhovore pre Postoj hovorí o tom, ako uvažujú slovenskí dovolenkári, prečo rád predáva pútnické zájazdy a tiež, ako sa mnohí dnes zbytočne oberajú o radosť z dovolenky. 

Vaša cestovná agentúra Travel.Sk bola vôbec prvá, ktorá začala predávať zájazdy cez internet. Dnes patrí medzi najväčšie na Slovensku. Ako ste sa dostali k predaju zájazdov cez internet?

V tom čase, teda v roku 2003, som mal veľa skúseností s tvorbou webových stránok, s webdizajnom. Pri správnom spracovaní webovej stránky sa táto dala veľmi dobre dostať na prvé miesta vo vyhľadávaní. S takýmito znalosťami sa už s pomerne nízkymi ďalšími nákladmi dal odštartovať ľubovoľný biznis z kategórie, ktorej dnes hovoríme e-commerce.

Prečo ste sa rozhodli práve pre zájazdy?

Mal som jednorazovú inšpiráciu. Kúpil som si vtedy satelitný prijímač a zistil som, že zo 40 nemeckých televízií predávajú dve zájazdy. Z toho mi vyšlo, že keď sa uživí televízia, tak sa musí aj webová stránka. Takisto rôzne odborné články a prieskumy ukazovali, že cestovný ruch má na internete budúcnosť a budúcnosť cestovného ruchu je na internete.

Ako vyzerali začiatky biznisu s predajom zájazdov online? Bolo tam cítiť nedôveru?

Ten nábeh bol postupný, no vždy máte skupinu progresívnych klientov, ktorí sa neboja ísť do nových vecí.

Prekvapila vás prvá sezóna?

Nemal som vtedy konkrétne očakávania, takže v dobrom prekvapila (úsmev). Bola úspešná. Na jej konci sme si mohli povedať, že pokračujeme ďalej.

Koľko ste predali za prvú sezónu zájazdov?

Približne toľko, koľko predáme dnes v sezóne za jeden deň. Treba ale povedať, že tá prvá sezóna z dnešného pohľadu bola naozaj najmä o nadšení z nového a chuti rozvíjať tento projekt.

Ako reagovali cestovné kancelárie na online predaj? Ochotne ponúkali produkty?

Veľmi rýchlo sme pochopili, že nemôžeme zaťažovať našich partnerov požiadavkami, čo chceme my, ale postarať sa o hladký priebeh spolupráce a toho, čo chceme dosiahnuť, sami. Spočiatku to bývalo tak, že sme vzali ich katalóg a za noc či víkend sme ho naskenovali, spracovali do textov vrátane cenníkov a dali na web. Dnes je už prax, že cestovné kancelárie nám ponúknu hotové štandartizované dáta, ktoré potom prezentujeme na našich stránkach.

„Súčasťou dovolenky je aj čas, keď sa na ňu pripravujem, balím, chystám. A toto pri pútnických zájazdoch klienti prežívajú najlepšie.“ Zdieľať

Aký je rozdiel medzi cestovnou agentúrou a kanceláriou?

Cestovná agentúra zájazdy len predáva, kým cestovná kancelária ich okrem samotného predaja vo svojej pobočkovej sieti aj organizuje, to znamená, že zabezpečuje dopravu do destinácie, transféry na mieste a ubytovanie so službami.

Mnohí si myslia, že lacnejšiu dovolenku kúpia v CK. Je to tak?

Ceny sú rovnaké v celom reťazci predaja. CK má nejakú cenu a za tú cenu predáva sama, v pobočkách a aj v celej sieti predajcov. My si teda k cene nič nenavyšujeme, sme odmeňovaní provízne. Tak ako aj CK musí financovať sieť svojich pobočiek, tak aj sieť predajcov. Konečná cena je preto rovnaká v agentúre aj kancelárii.

V čom je pridaná hodnota cestovnej agentúry?

Najdôležitejšou pridanou hodnotou je skutočnosť, že na jednom mieste, v jednom rozhraní si klienti môžu vyberať z ponuky všetkých relevantných cestovných kancelárií. Inou dôležitou výhodou je aj to, že my vieme cenu oznámiť klientom ako prví, čo využívajú ľudia pri kúpe last minutov.

Koľko ponúkate na stránke zájazdov?

Niekoľko stotisíc, ak sa bavíme o konkrétnej kombinácii termín aj hotel.

Čo chce slovenský zákazník? Aké sú jeho priority?

Slováci sa rozhodujú podľa destinácie, ceny a dosť je žiadané all inclusive. Chcú mať na dovolenke pokoj od ďalších nákladov.

Keď ste začínali predávať zájazdy v roku 2003, čo bol trend?

Vtedy to bol Egypt. Trend zahŕňal all inclusive aj pocit exotiky a tiež dobré ceny. Ale to je minulosť. Egypt a Tunisko tvorili vtedy 40 percent zájazdov, dnes je to okolo päť percent.

Kedy prišiel ten moment, keď sa trend zmenil?

Boli to politicko-spoločenské udalosti v Egypte v roku 2011.

Dnes je čo najvyhľadávanejšie?

Ešte v roku 2011 bolo u nás poradie: Egypt, Bulharsko, Grécko, Chorvátsko, Tunisko. V tomto roku je to Grécko, Chorvátsko, Bulharsko, Taliansko, Turecko. Egypt už nie je ani v prvej päťke. Turecko bolo minulý rok druhé a dnes je až piate.

Samozrejme, bavíme sa o údajoch z organizovaných zájazdov. Chorvátsko je iná kategória, kde chodí veľa ľudí bez toho, aby využívali naše služby.

Ľudia zrejme reagujú na terorizmus...

Reagujú na to, keď sa niekde deje niečo negatívne, resp. keď sa o nejakom mieste referuje v zlom svetle. To nemusí byť len terorizmus. Napríklad tento rok je veľký záujem o Grécko, vlani to tak nebolo.

Od dovolenky, tak ako je všeobecne vnímaná, sa očakáva maximálny relax a je normálne sa vyhýbať riziku akéhokoľvek stresu práve na dovolenke.

Stretávate sa s tým, že sa ľudia pýtajú na bezpečnostnú situáciu v krajinách ako Turecko, Egypt? Presviedčate ich?

Určite ich nepresviedčame. Hovoríme im, ak máte pochybnosti, vyberte si inú destináciu, aby ste mali v spojení s dovolenkou len príjemné očakávania, a nie napätie.

Predávate aj pútnické zájazdy?

Áno a je to veľmi dobrá kategória zájazdov.

Prečo?

Je to typ zájazdov, na ktoré sa ľudia dlhodobo tešia. A nekupujú sa deň pred odchodom. Nezaznamenali sme kratší nákup ako 28 dní vopred a väčšinou to býva aj dva-tri mesiace. Hovorím vždy, že súčasťou dovolenky je aj čas, keď sa na ňu pripravujem, balím, chystám. A toto pri pútnických zájazdoch klienti prežívajú najlepšie.

Aký podiel tvoria pútnické zájazdy z vášho predaja?

Nie je to veľa, radovo 1-2 percentá. Ale radi ich predávame. Nielen preto, že sa kupujú dostatočne vopred, ale kupujú sa aj mimo hlavnej sezóny, celoročne a klienti tam neriešia isté veci, ktoré sa riešia na pobytových zájazdoch.

Nesťažujú sa na služby?

Presne tak. Človek by mal na dovolenke najviac vnímať, kde je a a ako tam naplní svoj čas. Hotel je len miesto, kde je ubytovaný a využíva časť služieb, ale dovolenka nie je predsa len o hoteli.

„Kuriózne je, keď dostaneme sťažnosť od klientov už pred zájazdom v zmysle, že si čítali nepriaznivé recenzie o hoteli.“ Zdieľať

Na čo sa ľudia sťažujú najviac?

Ťažko sa mi vyhodnocuje nejaká štatistika, počet sťažností, ktoré dostávame, je minimálny a je menší aj o to, že vystupujeme najmä ako sprostredkovateľ pri uzavretí Zmluvy o obstaraní zájazdu medzi klientom a cestovnou kanceláriou, takže cez nás nejde každá.

Všeobecne povedané, najčastejším dôvodom sťažností je sklamanie či nesúlad prezentovaných služieb s realitou na mieste. Týka sa to najmä kvality ubytovania, stravovania či poskytnutia iného ako objednaného hotela.

Akú sťažnosť považujete za najabsurdnejšiu?

Každý podnet od klientov je hodný zreteľa. Ako agentúra my sami sťažnosti neposudzujeme, ale postupujeme ich príslušnému organizátorovi, aby sa zistil stav veci a žiadosť sa vyriešila.

Ak môžem spomenúť niečo, čo je svojím spôsobom kuriózne, tak je to najmä, keď dostaneme sťažnosť od klientov už pred zájazdom v zmysle, že si čítali nepriaznivé recenzie o hoteli.

Súvisí to aj s tým, kedy sa dovolenka kupuje. Ak sa zájazd objednáva tesne pred cestou, tak je, samozrejme, menej času na výber a získanie informácií. To potom vedie k tomu, že si klienti zisťujú informácie až po tom, čo si kúpia zájazd. Pritom logika akéhokoľvek nakupovania by mala byť taká, že najskôr sa rozhodujem, potom objednávam.

 

Dá sa povedať, že ľudia sa nedostatočne zamýšľajú pred cestou?

Zamýšľajú, hovorím skôr o rizikách. Nejeden klient príde na to, že s rýchlym nákupom mal problém. Nás to mrzí, ale často už s tým nevieme nič urobiť. Povaha a na ňu naviazané obchodné podmienky zájazdu sú také, že sa kupuje služba na konkrétny rozsah dátumov a nie je ju tesne pred odchodom možné bezplatne meniť či úplne zrušiť.

Koľko je dnes last minutov?

Asi tretina predaných dovoleniek je s odchodom v najbližší deň až dva. Dve tretiny kupujú zájazd týždeň vopred.

Čo to znamená pre vás?

My to zvládame, vieme to obslúžiť. Vybavujeme objednávku aj klientovi, ktorý si zájazd kúpi aj pár hodín pred odletom. Snažíme sa však pripomínať klientom, aby to rýchle rozhodnutie zvládli vstrebať aj oni. Na najdôležitejšie skutočnosti, ako je napríklad aj spomenutá platnosť cestovného dokladu, vopred upozorňujeme ešte pred uzavretím zmluvy.

Keďže si ľudia nechávajú tieto veci na poslednú chvíľu, neprichádzajú o istú atmosféru z prípravy?

Áno. Je to možno aj strata schopnosti naplánovať si oddych. Znižuje sa percento klientov, ktoré si povie v januári, že si spraví napríklad 17. júla dovolenku. V tom letnom dvojmesačom intervale sme menej schopní veci naplánovať a rátame s tým, že to budeme riešiť na poslednú chvíľu. Časť radosti z dovolenky tak strácame.

Predávate aj nemecké a rakúske zájazdy. Sú aj v západnej Európe trendom last minuty?

Tam je trh značne ustabilizovaný a niečo také, že by klienti čakali na poslednú chvíľu, nie je rozšírené. Celkový proces predaja zájazdov je vo výsledku taký, že im masovo nezostávajú voľné miesta. Súvisí to s väčším trhom, rozšírenejšou leteckou dopravou a dlhšie trvajúcou sezónou, keď ľudia cestujú na dovolenky.

Kde dovolenkujete vy?

Tam, kde posielame našich klientov. Čiže najmä Stredomorie.

Tento rok idete kam?

V cestovnom ruchu máme nevýhodu, že na dovolenku v lete ani nemôžeme ísť, takže až po sezóne. Tam, kde bude ešte v septembri teplo.

Čiže vezmete last minute?

(Smiech.) Nie, nebude to typický last minute. Ale teším sa už teraz.

Foto: Pavol Rábara

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo