Zdieľať
Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Komentáre a názory
14. júl 2016

Nerezignovať! (Názor)

Ak by padol Juncker ako šéf Európskej komisie, zmenila by sa celá rovnováha. Ľudovci by prišli o väčšinu, vyvážili by ich socialisti a liberáli.
Nerezignovať! (Názor)

Predseda Európskej komisie Jean-Claude Juncker si utiera tvár počas tlačovej konferencie v sídle EK v Bruseli 1. júla 2015. Foto - Tasr/AP Photo/Virginia Mayo

Keď sa koncom mája tohto roku na jednej zo sociálnych sietí objavili špekulácie o možnom predčasnom odchode Jeana-Clauda Junckera z postu predsedu Európskej komisie, nebolo to po prvýkrát. V tomto prípade ich odmietol rovno šéf jeho kabinetu Martin Selmayr. Napriek tomu sa podobné dohady objavujú znovu. Pravdepodobne to súvisí s kritikou Junckera v súvislosti s výsledkom britského referenda o brexite. K odstúpeniu ho 26. júna verejne vyzval český minister zahraničných vecí Zaorálek, o dva dni neskôr sa pridal aj jeho poľský kolega Waszczykowski.

Správy z Nemecka sú nejednoznačné: zatiaľ čo ešte koncom júna médiá s odvolaním na zdroje vo vláde Angely Merkelovej písali o tom, že rezignácia šéfa Komisie je len otázkou času, prvý júlový týždeň už bolo všetko inak. Vplyvný nemecký europoslanec a predseda Zahraničného výboru EP Elmar Brok z CDU pre EUObserver rezolútne vyhlásil: „Nemecko nechce, aby Juncker odstúpil. Bodka.“

Čo by sa vlastne stalo, ak by odstúpil predseda Európskej komisie? Článok 246 Zmluvy o fungovaní Európskej únie hovorí, že v prípade, ak predseda komisie odstúpi, je na zvyšný čas do konca funkčného obdobia vymenovaný náhradník. Postupuje sa rovnako, ako po voľbách do Európskeho parlamentu, čiže podľa článku 17 ods. 7, prvý pododsek Zmluvy o Európskej únii:

„Zohľadňujúc voľby do Európskeho parlamentu a po príslušných konzultáciách navrhne Európska rada kvalifikovanou väčšinou Európskemu parlamentu kandidáta na funkciu predsedu Komisie. Tohto kandidáta volí Európsky parlament väčšinou svojich členov. Ak tento kandidát nezíska požadovanú väčšinu, Európska rada kvalifikovanou väčšinou navrhne do jedného mesiaca nového kandidáta, ktorého volí Európsky parlament podľa rovnakého postupu.“

Problémom je zvyšný text v tomto odseku, ktorý upravuje spôsob nominácie a voľby ostatných členov komisie:

„Rada po spoločnej dohode so zvoleným predsedom prijme zoznam ostatných osôb, ktoré navrhuje vymenovať za členov Komisie. Sú vybraní na základe návrhov členských štátov v súlade s kritériami ustanovenými v odseku 3 druhom pododseku a odseku 5 druhom pododseku.“

Znamená to, že aj v prípade, že by bolo potrebné vymeniť len predsedu Komisie, musí formálne prebehnúť celá procedúra nominácií ostatných jej členov. Návrh na člena komisie za členský štát však podáva jeho vláda. V siedmich členských štátoch sa pritom od eurovolieb zmenili vlády tak, že dnes by možno tieto štáty rady navrhli iných členov Komisie.

Inzercia

Tí, ktorí najviac volajú po Junckerovej demisii, tak paradoxne riskujú, že ak sa ich želanie splní, bude im ešte nakoniec za ním veľmi ľúto. Zdieľať

Ak by sa mali opakovať rokovania v Rade a následné vypočutia novonavrhnutých kandidátov na komisárov vo výboroch Európskeho parlamentu, celá procedúra by mohla trvať od dvoch do štyroch mesiacov, v závislosti od toho, ako dlho by trvalo dosiahnutie politickej dohody o náhradnom predsedovi komisie a nových komisároch.

Situáciu komplikuje aj hroziaci konflikt medzi európskymi ľudovcami a socialistami kvôli pozícii predsedu Európskeho parlamentu. Predseda parlamentu je totiž volený len na dva a pol roka a podľa dohody dvoch najsilnejších frakcií by mal Martina Schulza v polovici volebného obdobia vystriedať vo vedení parlamentu nominant ľudovcov. Ak by druhú najsilnejšiu pozíciu v EÚ obsadil nemecký socialista a porušil by pritom džentlmenskú dohodu, výber Junckerovho náhradníka by mohol trvať naozaj dlho.

No okrem strateného času je tu ešte jedna komplikácia: nové nominácie by pravdepodobne zmenili politickú rovnováhu v kolégiu komisárov. Pri najpravdepodobnejšom scenári by počet socialistov a liberálov vyvážil počet ľudoveckých komisárov, ktorí dnes majú v komisii väčšinu. A hoci v kolégiu sa dnes zvykne rozhodovať konsenzom, tento zvyk nemusí trvať večne.

Nikto dnes nedokáže povedať, čo by takéto personálne zmeny znamenali pre politické smerovanie Komisie. Jej úlohou je zabezpečovať napĺňanie platných zmlúv, ale stanovuje si pritom vlastné tempo aj priority, pretože ona jediná má právo iniciovať nové legislatívne návrhy. Výsledkom zmeny na poste predsedu Komisie môže byť za takýchto okolností aj jej úplné zablokovanie, alebo posun smerom k aktivizmu, ktorý by ju dostal do permanentného konfliktu s členskými štátmi v Rade.

Tí, ktorí najviac volajú po Junckerovej demisii, tak paradoxne riskujú, že ak sa ich želanie splní, bude im ešte nakoniec za ním veľmi ľúto.

Odporúčame

Robert Fico sa asi zbláznil

Robert Fico sa asi zbláznil

Každý pondelok chodia pred premiérov príbytok protestovať stovky, tisíce ľudí. A v Smere sa mnohí nervózne pýtajú, kedy sa premiér svojho luxusného príbytku konečne vzdá.