Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Komentáre a názory
14. november 2023

Opäť len status quo

V hodnotových témach vláda napokon skoro nič nesľubuje

Najbližšie štyri roky nemôžu mať od vlády veľké očakávania konzervatívci ani progresívci.

V hodnotových témach vláda napokon skoro nič nesľubuje

Tomáš Taraba po schválení programového vyhlásenia vlády. Foto: TASR/Martin Baumann

Ak by sme chceli programové vyhlásenie vlády – z hľadiska jeho hodnotového ukotvenia – opísať jedným slovom, najskôr by to bolo slovo „nudné“. Vládny dokument sa vyhýba akémukoľvek vychýleniu zo súčasného statusu quo a snaží sa, aby vlk bol sýty a ovca ostala celá.

Napríklad v časti, ktorá sa venuje ochrane života pred narodením, sa síce nachádza pár pozitívnych viet, napríklad že Slovenská republika sa hlási k ochrane života alebo že si vláda ctí ustanovenie ústavy o ochrane ľudského života už pred narodením, no hneď v ďalšom odseku konštatuje, že „si neuplatní autoritu dávať príkazy podporiť alebo odmietnuť akýkoľvek druh legislatívy upravujúcej otázky spojené s rozhodovaním ženy o živote dieťaťa počas tehotenstva“.

V praxi to znamená, že vláda sa k týmto témam nebude stavať nijako, a pokiaľ legislatívne iniciatívy prídu, koaliční poslanci zrejme budú mať takzvanú zelenú kartu. Dnes vieme, že také iniciatívy určite prídu z SNS a zrejme aj z KDH či KÚ. Ich úspech či neúspech zrejme bude opäť závisieť od parlamentných vyjednávaní a od toho, ako sa k nim postavia poslanci dvoch najsilnejších koaličných strán.

V praxi to znamená, že vláda sa k hodnotovým témam nebude stavať nijako, a pokiaľ nejaké legislatívne iniciatívy prídu, koaliční poslanci zrejme budú mať takzvanú zelenú kartu. Zdieľať

Veľa sa nedá vyčítať ani z troch odsekov, ktoré sa venujú ochrane rodiny a zväzkom osôb rovnakého pohlavia. Podľa programového vyhlásenia je vláda pripravená riešiť praktické otázky súvisiace so životom týchto ľudí v spoločnej domácnosti, no ako konkrétne, môžeme len hádať. Môže ísť o niečo na spôsob Karasovho návrhu o dôverníkoch, pretože zavedenie akéhokoľvek nového inštitútu, ktorý by sa podobal manželstvu, je počas tejto vlády mimoriadne nepravdepodobné.

Vo vyhlásení sa nijakým spôsobom nespomínajú usmernenia o zmene pohlavia či medicínsky štandardný postup pre transsexualizmus, ktoré boli schválené exministrom Lengvarským, hoci Tomáš Taraba v rozhovore pre Postoj avizoval, že ich zrušenie navrhnú dať do programového vyhlásenia.

V súvislosti s Tarabom je zaujímavé aj jeho vysvetlenie, prečo na jeho návrh zmizla z programu veta o „odmietaní rozširovania škodlivých ideológií vo vzdelávaní“. Vraj by to vyžadovalo v tomto dokumente definovať, čo sú škodlivé ideológie.

Inzercia

To pritom nijako nebránilo vláde do dokumentu ukotviť napríklad cieľ „účinnejšie bojovať proti hybridným hrozbách [sic] vo vzdelávaní“, hoci definíciu toho, čo sa týmito hybridnými hrozbami myslí, tu nenájdeme.

Jeden odsek vláda venovala sexuálnej a vzťahovej výchove – má sa vytvoriť „priestor na odbornú a spoločenskú dohodu“ o jej obsahu a zároveň sa má rešpektovať hodnotové presvedčenie žiakov a ich rodičov. Samozrejme, z toho nijako nevyplýva, že sa odbornú a spoločenskú dohodu v tejto téme podarí aj dosiahnuť.

V programovom vyhlásení nenájdeme nič o rodných číslach či voľnej nedeli. Cirkvám je tu venovaná jedna veta, podľa ktorej si vláda uvedomuje význam ich spoločenského postavenia a „bude podporovať ich angažovanosť vo veciach verejného záujmu, vrátane ich dostatočného finančného ohodnotenia“.

Z hodnotového hľadiska je vládny program značne nemastný-neslaný a skôr naznačuje, že najbližšie štyri roky nemôžu mať od vlády veľké očakávania konzervatívci ani progresívci.

Na prípadné vymanenie sa zo statusu quo v niektorých témach si budeme musieť počkať na poslanecké iniciatívy.

Odporúčame

Allfred: Revolúcia v Manažmente Reklamných Agentúr

Allfred: Revolúcia v Manažmente Reklamných Agentúr

V dnešnej dobe, keď je konkurencia v oblasti reklamy intenzívnejšia než kedykoľvek predtým, je nevyhnutné, aby reklamné agentúry boli schopné rýchlo reagovať na zmeny na trhu, efektívne spravovať svoje zdroje a maximálne využívať svoj kreatívny potenciál. V tomto prostredí prináša Allfred.io, inovatívne riešenie, ktoré ponúka moderný prístup k manažmentu reklamných agentúr. Jeho cieľom je transformovať tradičné metódy práce a posunúť hranice toho, čo je možné v tejto dynamicky sa rozvíjajúcej oblasti.

Denník Svet kresťanstva

Diskutovať môžu exkluzívne naši podporovatelia, ktorí prispievajú od 5,- € mesačne alebo 60,- € ročne. Pridajte sa k nim teraz, prosím.

Ak máte otázku, napíšte, prosím, na diskusie@postoj.sk. Ďakujeme.