Čo prinesie tohtoročný Super Bowl?

Skúste sa spýtať bežného Američana, aké témy najviac rezonujú americkou verejnosťou v posledných týždňoch. Neprekvapilo by ma, ak by sa v zozname najživších ocitla aj téma interrupcií. A možno by bola rovno medzi prvými.

Dôvod je prozaický. Na pretrase sú totiž dlhodobo aj iné témy, nepochybne taktiež s výrazne polarizačným efektom, ktoré tému interrupcií neustále vracajú do verejnej arény. Takou témou je nielen Obamova reforma zdravotníctva, ale aj finále ligy amerického futbalu alebo Super Bowl.

Kontroverzná prestávka

Americký Super Bowl je a aj tento rok bude veľkou udalosťou. Rodiny a priatelia sa zídu, milióny divákov zasadnú pred televízne obrazovky a najrôznejšie organizácie alebo firmy budú robiť všetko možné preto, aby práve ich reklamy vyplnili inak nudné prestávky v napínavom finálovom zápase. Veď o vyššej sledovanosti ako práve počas Super bowl-u sa dá asi len snívať. Tohtoročný finálový februárový večer určite nebude iný, no zdá sa, že tento rok sa bude zápasiť aj o iné ako ‘len‘ národný pohár.

Ako spolu súvisí tohtoročný Super Bowl a téma interrupcie je trochu iná pesnička.

Focus on the Family, americká nezisková organizácia pomáhajúca rodinám nielen v USA, sa túto sezónu rozhodla na obrazovky umiestniť krátky spot s príbehom o mladej hviezde amerického futbalu.

Tim Tebow je 23-ročný rozohrávač (v žargóne amerického futbalu ‘quarterback‘) hrajúci za tím Florida Gators. V roku 2007 mu jeho talent priniesol Heismanov pohár, čo je jedno z najprestížnejších ocenení každoročne udeľovaných vysokoškolským hráčom. V spomínanom spote (v čiastočnom znení dostupný TU) sa jeho matka priznáva, že aj napriek zdravotným ťažkostiam a odporúčaniu lekárov, aby išla na potrat, sa predsa len rozhodla Tima donosiť. A je rada, že tak urobila.

Spot, ktorý sa má na obrazovkách objaviť práve počas finálového večera, médiá okamžite označili za kontroverzný. Pochopiteľne nielen to, reklama sa stala terčom chvál, ale aj kritiky a prispela k už aj tak búrlivej a neutíchajúcej diskusii o interrupciách v USA.

Neodvysielať!

Koalícia niekoľkých organizácií, ktoré sa bijú za reprodukčné práva žien, sa dokonca obrátila na televíznu spoločnosť CBS so žiadosťou, aby spot neodvysielali. Tvrdia, že “jedovatá” kritika zo strany “proti-potratových” skupín môže opäť vyvolať násilnosti a CBS hrozí nebezpečenstvo, že sa odvysielaním spotu zaradí medzi šíriteľov “proti-americkej nenávisti.” CBS žiadosť odmietla a spot by sa mal podľa všetkého vo veľký finálový večer na obrazovkách napokon objaviť.

Hlavný hrdina spotu Tim sa reklamy nielenže zastal, ale sa aj neváhal priznať k svojim pro-life názorom. Na celej roztržke ohľadom spotu je zaujímavých hneď niekoľko momentov. Okrem ostrej debaty o tom, komu v USA skutočne patrí sloboda prejavu, je zaujímavé napríklad aj to, ako bleskovo sa reklama dostala do kategórie kontroverzných. Pripomínam, že reklama sa na obrazovkách ešte neobjavila.

Ak sa kontroverzným rozumie existencia odlišných názorov na vec, kontroverzná zrejme bude aj reklama na prací prášok. Ak áno, kontroverzným sa potom skôr zdá sama žiadosť o stiahnutie reklamy a nie reklama ako taká. Za zamyslenie stojí aj iný moment. Obidvom účastníkom debaty o interrupciách, no zdá sa, že zvlášť pro-liferom, sa neraz napokon vyčíta, že sa zabarikádovali vlastnými argumentami a nepočúvajú svojho oponenta. Sú dokonca aj takí, ktorí pro-life a pro-choice debatu v USA prirovnávajú k zákopovej vojne a tvrdia, že nikam nevedie.

Ak je to ale skutočne tak, ťažko uveriť tomu, že stiahnutie spomínanej reklamy z obrazoviek situácii akokoľvek pomôže.

Lucia Pápayová
Foto: Flickr.com

Staňte sa fanúšikom Postoy.sk na Facebooku a budete mať prehľad o nových článkoch.

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo