Slečny, máte padáka

O vplyve mediálneho zobrazenia žien na psychiku hovorí množstvo štúdií. V posledných rokoch sa však objavujú nápady, ktoré dávajú šancu, že z teoretizovania možno prejsť k zaujímavým riešeniam.

Len kosť a koža

Vrcholom rôznych odvážnych krokov je rozhodnutie najväčšieho časopisu pre ženy v Nemecku. Mesačník Brigitte dal od nového roka padáka profesionálnym modelkám. Dôvod? Boli príliš chudé.

Anonymné vychudnuté postavy tak vystriedali „reálne“ ženy rôznych povolaní, veku i váhy. V januárovom čísle napríklad stretneme 31-ročnú čašníčku Domeniku, predavačku Chiaru, 44-ročnú speváčku Diddu a ďalšie. „Ideme robiť časopis pre ženy také, aké sú. A nie ako by ich niektorí chceli mať,“ vysvetľuje pre Deutsche Welle šéfredaktorská dvojica Andreas Lebert a Brigitte Huberová.

Andreas Lebert si sťažuje, že už ho nebaví retušovať fotografie „tenkých“ modeliek. „Kŕmili sme ženy vo Photoshope,“ priznáva pre portál novín The Times. Celý módny priemysel je anorektický, tvrdí.

Riešením podľa neho bolo rozlúčiť sa s modelkami a začať spolupracovať s obyčajnými ženami. „Ženy sa zmenili. Nepotrebujú anonymné postavy,“ myslí si Lebert. Rozhodnutie bolo „o ženách, ktoré sú unavené pozerať sa na obrázky, ktoré nemajú s nimi nič spoločné,“ dodáva jeho kolegyňa Brigitte Huberová.

Niektorí už stihli tvorcov nemeckého časopisu obviniť, že nejde o žiadnu snahu byť bližšie k bežným ženám, ale o finančnú kalkuláciu. Vraj Brigitte fotením obyčajných žien ušetrí náklady na drahé profesionálne modelky. Andreas Lebert to odmieta. Argumentuje, že každá dáma dostane rovnaké peniaze ako v prípade modelky.

Krok magazínu, ktorý si mesačne prečítajú tri milióny ľudí, vyzerá byť zatiaľ vydarený. Z prvého „revolučného“ čísla sa predalo o čosi viac. Do redakcie prišli tisíce povzbudzujúcich mailov, medzi nimi aj od známych nemeckých spevákov či hercov.

Keď sa nezmestia do šiat

Bizarnú starosť mali v britskom módnom časopise Vogue, ktorý sa radí k najvplyvnejším módnym magazínom na svete. Jeho šéfredaktorka Alexandra Shulmanová vyzvala pred pol rokom módnych návrhárov na zmenu myslenia.

Problém spočíval v tom, že dievčatá sa nemohli zmestiť pri fotení do extrémne úzkych šiat. Do šiat, ktoré návrhári pošlú do redakcie, sa dokážu vtesnať len ženy s vyziabnutými postavami. „Dospela som k záveru, že ani moji čitatelia ani britská verejnosť sa naozaj nechce pozerať na tak chudé dievčatá,“ uviedla Shulmanová v liste módnym domom ako Prada či Versace. Ako píše Daily Telegraph, priznala tiež, že modelky na fotografiách potom retušujú, aby vyzerali "plnšie".

Späť k plnej štíhlosti

Snaha ísť proti prúdu a ukázať aj menej štíhle postavy nie je nová. Ešte v roku 2005 použila značka Dove v reklame na pleťový krém skutočné ženy. Debata o nebezpečne chudých dievčatách nabrala na obrátkach o rok neskôr, po úmrtí viacerých modeliek, ktoré držali extrémnu diétu. Ďalšie pokusy, ktoré by chceli zastaviť čudný trend v módnej a mediálnej brandži, nemali však ambíciu vydržať dlhšie a išlo skôr o jednorazové akcie.

Médiá nepatria medzi inštitúcie, ktoré by sa zvykli riadiť prirodzeným vkusom. Ak nájde Brigitte a rozhnevaná šéfka Vogue pochopenie aj u konkurencie, môžeme byť svedkami mediálnej sebareflexie, ktorá by sa cenila už len preto, že ženy budú o čosi spokojnejšie.

Pavol Rábara
Foto: jmcolberg.com, Flickr.com

Staňte sa fanúšikom Postoy.sk na Facebooku a budete mať prehľad o nových článkoch.

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo