Internetové pokánie

Postoy týždňa: Dve správy, ktoré (možno) zmenia svet novín: Web amerického denníka New York Times bude spoplatnený. Pán Jobs predviedol hračku, ktorá dokáže elegantne nahradiť papierové noviny.

Aj keď Postoy.sk nemá ambíciu riešiť technologické záležitosti, kontext spomínaných dvoch udalostí je natoľko zaujímavý, že stojí za pár provokácií.

Otázka, či by ste za tento web boli ochotní platiť, je momentálne zbytočná. Aspoň z pohľadu autora, podľa ktorého aj tak raz platiť budete. Takéto tvrdenie netreba chápať hneď ako vyhrážku, je to skôr záležitosť tipu (či želania?), pričom na tom nezmení nič ani fakt, že sám autor nepohrdne obsahom zadarmo.

Po čase sa objavil ďalší veľký hráč, ktorý nebude ponúkať svoj web zdarma. Po Rupertovi Murdochovi sa podobne rozhodli aj v New York Times. Azda najznámejšie noviny na svete plánujú pýtať za články na webe od roku 2011. Nič teda nebráni tomu, aby sa postupne začali pridávať aj ostatní. I keď taký Guardian, ktorý má v Británii najčítanejší web, stále trucuje.

Ak v duchovnom živote platí, že ťažké časy privedú človeka k zmene správania, možno podobné nájsť aj v mediálnej brandži. Kríza je ideálnym časom na internetové pokánie, na obrátenie ku klasickému obchodnému modelu. V tejto chvíli stále nemusí byť isté, či sa to podarí, no podobných avíz ako v prípade Timesov bude asi pribúdať.

K téme:
Médiá 2009: Plač a škrípanie zubami
Rado Baťo: Som menej živelný
Zdieľať

Je zrozumiteľné, že on-line môže ublížiť svojmu tlačenému súrodencovi. No čo v prípade, ak portál nemá svoj printový základ? Pokiaľ je špecializovaný a dokáže prinášať exkluzívne info, neexistuje dôvod pokladať ho za výnimku. V Postoy.sk sme od takejto predstavy ešte stále vzdialení, no stojí za stávku, o koľko (rokov) bude prístup na tento web stáť peniaze.

Len pre zaujímavosť. Ak by si Postoy.sk len teraz pýtal mesačne napríklad jedno euro, dokázal by prinášať podstatne lepšiu žurnalistiku. Imro Gazda by mohol o vatikánskych pikoškách písať častejšie priamo spopod Benediktových okien, Maja Škvarlová by bola na March for life naživo alebo by sme si mohli konečne kúpiť redakčnú SIM kartu.

Tí, čo aspoň okrajovo poznajú dejiny novinárstva, vedia, že zo začiatku žili noviny predovšetkým z predaja. Až neskôr nastal obrat a síce, že inzercia dokáže významne zlacnieť noviny, ktoré sa tak dajú predávať takmer za symbolické sumy. Keď sa budú raz písať dejiny internetovej žurnalistiky, situácia bude vyzerať úplne opačne. Spočiatku ľudia verili, že inzercia dokáže zaručiť bezplatné novinové portály. A tu, zrazu, prídu poplatky za webové čítanie.

Vyzerá to tak, že istotou pre kvalitné médiá sú stále samotní príjemcovia. Čiže vy. V tomto zmysle je myšlienka internetového pokánia dobrý (ná)pad.

Pavol Rábara
Foto: Flickr.com

Staňte sa fanúšikom Postoy.sk na Facebooku a budete mať prehľad o nových článkoch.

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo