Novinár a sekretárka: Rizikové povolania

Novinár a sekretárka: Rizikové povolania

Presedíte v práci celé hodiny ako sochy? Tak potom aj vy patríte medzi ohrozené skupiny.

Životnosť našej redakcie nemá ružové vyhliadky. Posledné výskumy totiž dokazujú, že už len keď sedíte pri počítači tri hodiny denne, výrazne stúpa riziko úmrtnosti.

Choroby ako obezita, cukrovka, problémy obehového systému so sedavým zamestnaním naberajú na intenzite. Ak teda sedíte niekoľko hodín počas dňa, hrozí vám predčasná smrť. Ohrození sú najmä novinári, úradníci, akademici či grafici – všetko zamestnania, ktoré živí práca s počítačom.

Analýza publikovaná v American Journal of Preventive Medicine skúmala štatistiky vybraté z rôznych výskumov medzi rokmi 2002 až 2011, ktoré zapojili viac ako miliardu dospelých, čiže slušnú reprezentatívnu vzorku až z 54 krajín.

Medzi údajmi porovnávali hodiny strávené sedením s dostupnými údajmi o úmrtnosti. Vedecký tím tak mohol zistiť, že až 60 percent svetového obyvateľstva sedí viac ako tri hodiny denne a neduhy s tým spojené zapríčiňujú smrť takmer štyrom percentám ľudí (433-tisíc za rok), a to najmä v západných krajinách.

Pre taliansky denník La Stampa to vysvetľuje Leandro Rezende vedec z univerzity San Paolo: „Aj redukcia sedenia o 30 minút denne môže mať priamy vplyv na zníženie počtu úmrtí.“

Aj keď je ťažké zistiť priamy dosah sedenia na úmrtnosť, kauzalita sa dá odpozorovať práve na príklade západných krajín, kde obyvateľstvo dnes väčšinu pracovného času trávi bez pohybu. Dôsledky takéhoto štýlu života sú už merateľné – obezitou, kardiovaskulárnymi chorobami či cukrovkou.

Vedci preto odporúčajú vedome meniť činnosti počas dňa. Odísť od počítača v pravidelných intervaloch, zájsť si po vodu, prejsť sa. Lekári odporúčajú zmeniť pozíciu aspoň na 15 minút každé dve hodiny práce, aby sa zvýšil energetický výdaj.

Učiť sa postojačky?

Vo Veľkej Británii a v Austrálii už dokonca niekoľko rokov používajú špeciálne písacie stoly s názvom „standing desk“, ktoré nútia deti sledovať vyučovanie postojačky. Deti tak až o desať percent znížia čas, ktorý by inak trávili na stoličke.

Výsledky výskumu publikovaného v International Journal of Environmental Research and Public Health dokázal, že deti, ktoré sledovali vyučovanie postojačky, spálili o desať kilokalórií za hodinu viac v porovnaní s tými, ktoré sedeli. Vedci sa tak zamýšľali, či nemá význam začať už od malička meniť sedavú kultúru a znižovať tak riziko chronických chorôb v budúcnosti. Nehovoriac o tom, že to zvyšuje aj dobrú náladu a sústredenie sa žiakov.

Experti z pediatrie rímskej nemocnice Bambino Gesù sa pre La Stampa vyjadrili, že neexistuje jeden koncept správneho držania tela, ale „je tu poloha tela, ktorá pomáha pozornosti a uľahčuje sústredenie sa. Spočíva v neustálej zmene pozícií na stoličke.“ Odporúča sa teda nevytrvať v rovnakej polohe niekoľko hodín bez pohnutia. To je návod, ako si urýchliť metabolizmus, rozprúdiť krvný obeh a predchádzať tak civilizačným ochoreniam.

Ak teda tiež patríte k ohrozeným druhom, skúste si zobrať rady odborníkov k srdcu a napríklad namiesto zaužívanej fľaše vody na stole sa pekne každú hodinku prejdite k umývadlu s pohárom v ruke. Alebo si len jednoducho dajte rozcvičku pred pracovným stolom a inšpirujte tak aj svojich kolegov. Heslo „usedeli sme sa k smrti“ nás tak hádam s takýmto nastavením obíde.

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo