Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Blog
07. september 2023

Ako sa prieskumy mýlia. Máme sa nimi riadiť?

Ako sa prieskumy mýlia. Máme sa nimi riadiť?

Väčšina z nás stihla zaregistrovať, že sa blížia voľby. Na každom rohu sa na nás z billboardov usmievajú politici, ktorí nám chcú nahovoriť, že sú to práve oni, ktorí pomôžu vyriešiť naše problémy. Samozrejme za predpokladu, že im odovzdáme moc a zvolíme ich ako svojich zástupcov v Národnej rade. Ich úloha je na jednej strane dôležitá, veď rozhodujú o prerozdelení daní, ktoré im dávame do správy. Zároveň ich dôležitým poslaním je aj nastaviť pravidlá fungovania systému - zdravotníctva, školstva, či podnikateľského prostredia.

To však neznamená, že nás majú zachraňovať, alebo nám nahovárať čo je dobré a zlé, lebo to verím vieme aj bez nich. Ich úlohou by malo skôr byť nastavenie základných pravidiel, aby sme sa v ich rámcoch vedeli slobodne rozhodovať ako najlepšie vieme a ako nás vedie svedomie a zákon zapísaný v našom srdci.

Každý týždeň sú zverejnené aspoň dva nové predvolebné prieskumy, ktoré nám chcú nahovoriť, aká je nálada medzi ľudom a kto je ich favorit.

Práve na tie prieskumy sa chcem trochu detailne pozrieť aj keď uznávam, že nie som v tejto oblasti profesionál. Aj keď nepoznám detailne ich metódy, za tých 20 rokoch čo sledujem politiku a registrujem prieskumy verejnej mienky,  mám na ne vytvorený názor. Napríklad je faktom, že veľká časť voličov sa rozhoduje až niekoľko dní pred voľbami a tak robiť siahodlhé závery z aktuálnych nálad či preferencií je podľa môjho názoru nerozumné. Áno, prieskumy vedia odhaliť niektoré trendy, ale stále je to len prieskum na malej vzorke obyvateľstva (síce reprezentatívnej), ktorá nemusí reálne reflektovať názor celej populácie.

V tomto období sa zhováram s ľuďmi aj o téme volieb a zisťujem, že  pomerne vysoké percento najmä vysokoškolsky vzdelaných ľudí ešte nie je pevne rozhodnuté  komu dá svoj hlas. Našťastie sa väčšina z nich chystá ísť hlasovať. Aj pri predchádzajúcich voľbách bol konečný výsledok volieb pomerne odlišný od predvolebných prieskumov, a to bez ohľadu na to, že prieskumy niekedy samé tvoria nálady voličov, a stávajú sa samonapĺňajúcimi sa proroctvami. Kebyže Vám ukážem volebné prieskumy mesiac pred voľbami v roku 2016 a 2020, v porovnaní so skutočnými výsledkami, tak by ste mi možno neverili.  Dokonca aj tie týždeň pred voľbami boli dosť odlišné od skutočnosti.

Pred voľbami 2016 bola Sieť považovaná za silnú stranu zjednocujúcu pravicu, nakoniec bol jej výsledok na zaplakanie a miesto nej bola najsilnejším pravicovým subjektom SaS. Sieť od seba odplašila časť voličov, keď sa nedokázala vymedziť voči strane Smer, a tak sa časť jej sympatizantov priklonila k strane SaS. Napokon to aj tak dopadlo, keď Sieť, ktorá ledva preliezla do parlamentu vytvorila vládnu koalíciu s Smerom a následne sa rozpadla. Bez ohľadu na tento jej lapsus som v tom čase poznal len pár ľudí, ktorí sympatizovali s touto stranou a myslím, že jej predvolebné preferencie boli nafúknuté a nereálne. Vysoké preferencie hovorili skôr o mediálnom pokrytí a o množstve peňazí, ktoré vrazila do kampane, a nie o reálnych intenciách voličov dať jej hlas.

Inzercia

V roku 2020 zas prieskumné agentúry vkladali veľké nádeje do strán Za ľudí a PS/Spolu, a nakoniec obe pohoreli, pričom jedna sa ani tesne nedostala do NRSR. V tomto prípade tiež boli silnejšie ich investície do kampane a ich mediálne krytie. Zavážilo aj to, že jedna zo strán nemala silného lídra a líder druhej zas bol do istej miery neangažovaný a poskytol len svoje meno na upútanie voličov. V neposlednom rade zabrala jedinečná a fenomenálna kampaň Igora Matoviča a jeho schopnosť osloviť a angažovať ľudí.

Moja skepsa voči prieskumným agentúram súvisí ešte s troma faktami:

1, Iba raz som bol oslovený pri prieskume predvolebných preferencií a to bolo pri komunálnych voľbách, pričom sa ma pýtali na voľbu primátora Martina, napriek tomu, že som tam už takmer 10 rokov nemal trvalý pobyt. Tak som im len povedal meno, ktoré som videl na nejakom billboarde.

2, Pred pár rokmi kandidoval v komunálnych voľbách v Bratislave človek, ktorého som vnímal ako schopného a charakterného človeka. Jeho jediný problém bol, že nemal silné mediálne krytie a bohatých sponzorov, ktorí by mu zafinancovali silnú kampaň. Veľké množstvo ľudí s ktorými som sa vtedy rozprával mi vraveli, že ho považujú za najlepšieho kandidáta. Na základe prieskumov však usúdili, že nemá šancu a tak budú radšej voliť "menšie zlo". Tento kandidát nakoniec získal viac ako 17% hlasov a pri 40% účasti vo voľbách zaostal len o pár tisíc hlasov za kandidátmi na druhom a treťom mieste, ktorí mali oveľa nákladnejšiu kampaň a v prieskumoch silnejšie preferencie v rozmedzí 20-25%.

3, Pri rozhovoroch so známymi sa väčšina z nich čuduje ako sa robia prieskumy, keď len vo veľmi malej miere reflektujú názory ľudí z ich okolia. Väčšina z nich ešte nie je pevne presvedčená komu dajú svoj hlas a nechcú ho dať ani jednej zo strán, ktoré v prieskumoch obsadzujú jedno z prvých štyroch miest. To síce na jednej strane hovorí o tom, že ľudia z môjho okolia možno nie sú reprezentatívna vzorka, ale na druhej strane to dáva aj istý pohľad na reprezentatívnosť prieskumov, keď spomedzi niekoľkých desiatok ľudí takmer nik nechce voliť jednu z údajných top 4 strán.

Predvolebné prieskumy nie sú, z môjho pohľadu dobrý podklad, na základe ktorého by sa mal volič rozhodovať, komu dá svoj hlas. Možno by voľby dopadli lepšie, keby sme ich ani nemali a mohli sa slobodne rozhodovať. Mali by sme to robiť na základe volebného programu, charakteru a skúseností ľudí, či osobných sympatií a nie na základe toho, čo tisíc dvesto ľudí oslovených agentúrou uviedlo v prieskume.

Rád učím a pomáham ľuďom, ktorí sú slabší, alebo skrátka pomoc potrebujú. A rád aj píšem o rôznych spoločenských ale aj osobných témach (v minulosti na Denník N a SME)

Denník Svet kresťanstva

Diskutovať môžu exkluzívne naši podporovatelia, ktorí prispievajú od 5,- € mesačne alebo 60,- € ročne. Pridajte sa k nim teraz, prosím.

Ak máte otázku, napíšte, prosím, na diskusie@postoj.sk. Ďakujeme.