Médiá 2009: Plač a škrípanie zubami

Svetové médiá v skratke: print, Irán a pay wall.

Patríte medzi fanúšikov digitalizácie, sociálnych sietí či moderných technológií? Tak nestrácajte čas čítaním tohto textu a pokojne sa choďte zabávať na tie vaše internety. Ak, naopak, obľubujete tradičné formy informovania, pripravte si hrubé vreckovky a pustite sentimentálnu hudbu. Ideme totiž plakať, trúchliť, nariekať.

Ale vážne. Médiá vo svete a zvlášť noviny by na tento rok najradšej zabudli. Počas uplynulých mesiacov sa aj v mediálnej brandži začali používať slová, ktoré sa hodia skôr do beletrie. „Sme v najhoršej časti príbehu,“ pomohol si Tolkienom šéf českej televízie Z1 Zdeněk Šámal. „Pochmúrny,“ predpovedal rok 2009 šéfredaktor britského Guardianu Alan Rusbridger. „Dnes sa s vami lúčime s veľkým zármutkom,“ napísal coloradský denník Rocky Mountain News v poslednom vydaní, keď po 150 rokoch skončil. Čo sa stalo?

Tretia kríza

Kríza ako odpoveď nie je dostačujúci pojem. Podľa českého mediálneho mysliteľa Karla Hvížďalu nezažívajú noviny prvú krízu. Vo svojej histórii si pamätajú ešte dve náročné obdobia. Prvé väčšie ťažkosti prišli v šesťdesiatych rokoch, keď začala prím hrať televízia. Masívny odlev inzerentov novinami poriadne zatriasol, nejako to však uhrali.

Druhé veľké problémy prišli začiatkom nového tisícročia, keď sa k slovu dostal internet. Problém nespočíval v tom, že čitatelia prestávali pomaly kupovať noviny, ale v skutočnosti, že inzerenti sa v správnom (a želanom) pomere nepresunuli aj na web. Výsledkom je, že odvtedy noviny krvácajú, lebo ich webstránky sú stále (až na výnimky) zadarmo, no nemajú z nich primerané príjmy, ktoré by vykryli straty spôsobené odchodom čitateľov z printu na web. (Napríklad na stránku denníka The Times príde 20 miliónov unikátov, noviny si však kupuje len 500-tisíc ľudí.)

Čítajte tiež:
Slovensko 2009: Miliardový účet
Ekonomika 2009: Recesia bola iba jeden z problémov
Svet 2009: Čo robil Schuman v hrobe, kto je globálny mierotvorca a čo na to česká politika
Zdieľať

Aby toho nebolo málo, prišla globálna kríza, ktorá prinútila inzerentov šetriť tak na webe ako aj v samotných tlačených novinách. Výsledok v tomto prípade poznáme. Stovky zaniknutých novín a časopisov, tisíce prepustených, bankrot veľkých vydavateľstiev či prechod výlučne do on-line verzie.

Dôležitý je ale kontext. Ten hovorí o tom, že noviny v západnom svete, a zvlášť v USA, boli nadštandardne chované. V novinách pre pomerne malé mesto (oblasť) pracovali stovky redaktorov. Stresy z webových strát dokázal ako-tak vykryť bohatý prídel inzercie. Tomu urobila ekonomická kríza koniec, pričom problémy nemali len lokálne tituly. Takmer skončil aj slávny denník Boston Globe, New York Times musel predať svoju vlastnú budovu a zostal v nej ako nájomca u nového majiteľa.

Na druhej strane, málo sa hovorilo o tom, že noviny sa netrápia globálne. Printový boom existuje, ale nehľadajte ho v Severnej Amerike či Európe. Záujem o tlač rastie najmä v Brazílii, ale tiež ázijských krajinách ako India, kde prudko narastá stredná vrstva.

Agent 009

Kríza núti vydavateľov zamyslieť sa, čo s tým škaredým webom. Chodí tam veľa ľudí na úkor tlačených novín, no peniaze sa späť v rovnako hojnom počte nevracajú. Muž činu sa našiel. Dámy a páni, užite si noviny na webe zadarmo, klikajte do bezvedomia, lebo prichádza Murdoch. Rupert Murdoch.

Starec z Austrálie je mocnejší ako ktorýkoľvek európsky politik, Forbes ho zaradil na siedme miesto medzi najvplyvnejšími ľuďmi planéty. Patria mu veľké noviny a televízie. Neprekvapuje, že to bol práve on, kto vyhlásil novinám zadarmo vojnu. Od jari plánuje spoplatniť prístup na web denníka The Times a postupne všetkých svojich novín. Keď prišiel s týmto nápadom, brandža sa mu vysmiala. Napríklad Guardian.co.uk – najnavštevovanejší web v Británii chce zostať naďalej grátis. A naozaj, ak by sa k Murdochovi nik nepridal, stratégia by sa možno obrátila proti nemu. Lenže vyzerá to tak, že s bezplatnými portálmi nebude bojovať sám. Rovnako uvažuje najväčší európsky vydavateľ Axel Springer (Bild, Die Welt), web Financial Times je za poplatok už teraz, tento rok sa k nemu pridal aj prestížny Economist.com. A kto by si myslel, že Murdoch na Slovensko nedočiahne, nech si prečíta novoročné vydanie časopisu Trend na jeho webstránke.

Zlý, zlý Irán

2009 neprial nielen mediálnemu biznisu, ale ani slobode slova či životu novinárov. Počas tohto roka ich zomrelo najviac v histórii. Organizácie na ochranu novinárov vypočítali počet obetí tohto povolania na približne 80. Ak sme pred rokom nadávali na Čínu a jej spôsoby v súvislosti s olympiádou, tento raz hnev Západu smeroval na Irán. Islamská republika po sporných voľbách likvidovala jedny opozičné noviny za druhými, pričom sa najprv vysporiadala so zahraničnými reportérmi.

Ale aby sme to celé neuzavreli veľmi „pochmúrne“, treba si všimnúť aj krásy uplynulého obdobia. Napríklad postupné plánovanie 3D-vysielania, vývoj e-readerov, ktoré (možno) zachránia noviny alebo sa len-tak potešme, že sa svetové hyeny, hadi a iné prasatá dožili nového desaťročia.

Pavol Rábara
Foto: Flickr.com/Ben Heine

Staňte sa fanúšikom Postoy.sk na Facebooku a budete mať prehľad o nových článkoch.

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo