POSTOY TÝŽDŇA: Zalez, Kikuš!

Prvá vianočná reklama prišla tento rok 70 dní pred Vianocami. Má to zmeniť zákon?

V mediálnej brandži sa z vianočných reklám stal fenomén. Spoty na vianočné tovary a služby sú bežným terčom irónie. Pridáva tomu aj fakt, že do mediálneho obehu sa dostávajú ďaleko pred Vianocami.

Tento rok začal T-Com rozdávať darčeky 70 dní pred sviatkami. Známa reklama s Kikou prišla o pár dní neskôr.

Zmeniť to chcú poslanci KDH Abrhan a Fronc. Po Novom roku predložia novelu, ktorá by reklamy s vianočnou tematikou povoľovala až po 20. novembri. Páni argumentujú, že ide o zneužívanie jedného „z najdôležitejších symbolov v dejinách ľudstva a kresťanstva – narodenie Ježiša Krista.“ Podľa nich by mala byť takáto reklama len v advente.

S takouto logikou prichádza viacero problémov. Presviedčať ľudí náboženskými argumentmi škodí predovšetkým tým, ktorí náboženstvo prakticky žijú. A reklamným agentúram a ich zákazníkom je aj tak jedno, či sa na Vianoce narodil Ježiš alebo Mohamed.

Ďalší otáznik možno vidieť v čudnom chápaní adventu. Ak už poslanci používajú náboženské argumenty, potom je čudné, že reklamu chcú zakázať pred adventom a nie počas neho. Kňazi a biskupi každý rok vyzývajú, aby veriaci počas mesačného adventu menej pozerali televíziu a nenaháňali sa nakupovaním. V tomto zmysle by bolo pochopiteľnejšie stopnúť vianočnú reklamu prvého decembra so zámerom pripraviť sa v tichosti na sviatky.


Okrem toho, zvláštny návrh vyvoláva pochybnosti, či by takýmto krokom neinkasoval princíp voľného podnikania. Zbytočné zákroky mu len ubližujú. Poslanci predložili síce argument, že ide o podobný zásah legislatívy do reklamy ako v prípade zákazu tej na alkohol od 6:00 do 22:00. No ak pri alkohole, násilí a erotike hovoríme o mravnosti, vianočný stromček či koleda v novembri je oproti tomu zanedbateľný kus. Vidieť v snahe stopnúť vianočné reklamy pred adventom ochranu „duchovného ohrozenia“ vyznie trochu farizejsky, keďže ohrozenie ducha je v spoločnosti na každom kroku.

Pre kresťanských politikov by mohli zo spomínaného vyplývať aspoň dve veci. Pri duchovných ohrozeniach riešiť najprv somára, potom komára. A nabudúce diskutovať radšej so sedliackym rozumom ako náboženstvom. Pri októbrových reklamách na darčeky si ťukajú na čelo aj menej praktizujúci. Netreba preto hneď vyťahovať pojmy z Biblie. Škodí sa tým hĺbke slov, ktoré si nezaslúžia byť zneužité výpravou proti trápnej Kikuš.

Pavol Rábara
Foto: reklamy.medialne.sk

Staňte sa fanúšikom Postoy.sk na Facebooku a budete mať prehľad o nových článkoch.

Ak sa Vám článok páčil, podporte ho na vybrali.sme.sk

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo