Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Rodina
17. január 2023

Výchovná poradňa

Mali by rodičia platiť deťom za známky či pomoc v domácnosti?

Aj my dostávame v práci za svoj výkon peniaze. Taký je pohľad rodičov, ktorí už od prvej triedy platia deťom za dobré známky. Čo na to odborníci?

Mali by rodičia platiť deťom za známky či pomoc v domácnosti?

Ilustračné FOTO TASR – František Iván

Niektorí rodičia namiesto vreckového platia deťom za dobré známky či pomoc pri domácich prácach. Odôvodňujú to tým, že tak deti viac motivujú k učeniu či upratovaniu a naučia ich hospodáriť s peniazmi.

Spýtali sme sa odborníkov na výchovu, aký majú názor na takúto formu motivácie detí.

Katarína Winterová, sociálna pedagogička, rodičovská koučka, vedie internetové poradenstvo pre rodičov, je mama štyroch detí

Pri tejto otázke je podstatné uvedomiť si, či ide skutočne o to, aby sa dieťa naučilo hospodáriť s peniazmi, alebo ide o to, aby sa rýchlejšie naučilo a upratalo si, teda či rodič robí „skratku k cieľu naučené a upratané“.

Ak nám ide o to, aby sa dieťa naučilo hospodáriť s peniazmi, skôr odporúčam systém vreckového s pravidlami, teda určiť jeho výšku a pravidelnosť. 

Ak však vonkajšou motiváciou, v tomto prípade peniazmi, chceme dieťa viesť k plneniu si povinností, osobne som zástanca názoru, že deti sa majú odmala učiť zodpovednosti a pravidelnému striedaniu oddychu a práce (v detskom ponímaní učenie sa a bežné domáce práce).

Učenie, upratovanie a pomoc v domácnosti tak skôr vnímam ako hodnotu – ako prejav úcty, starostlivosti a lásky voči sebe navzájom, voči rodičom, súrodencom.

Keď si to takto oddelíme, každý rodič vie, čo u neho vo výchove funguje a čo nie. Neexistuje jedna univerzálna rada a názor. Výchova k hodnotám a ich žitie by malo byť autentické pre každého rodiča.

Inzercia

Albín Škoviera, špeciálny pedagóg, Univerzita Pardubice, je otcom piatich detí

Pri vreckovom pre deti dnes často zdôrazňujeme finančnú gramotnosť. (Áno, ale tých „gramotností“ deti i my potrebujeme oveľa viac.) Dať dieťaťu v školskom veku neveľkú sumu peňazí je prejav našej dôvery, že s ňou v rámci svojich „túžob“ naloží rozumne.

My ako „národná banka rodiny“ cez vreckové môžeme plniť istú regulačnú funkciu. Nebudeme dieťaťu predsa dávať peniaze napríklad na cigarety. Sú to síce jeho peniaze, ale nie je nám jedno, ako s nimi nakladá. Tretí rozmer vreckového je sebaobraz dieťa. Keď idú spolužiaci na zmrzlinu, nemusí sa tváriť, že na ňu práve nemá chuť.

Pokiaľ ide o platenie dieťaťu za dobré známky či pomoc v domácnosti, je mi cudzí akýkoľvek biznisplán. Jednak dostáva peniaze za to, čo je jeho povinnosť (zo zákona o rodine i zo školského zákona) voči rodičom i sebe, to znamená: „nerobí nám láskavosť“, jednak ho učíme, že sa za peniaze dá „kúpiť“ aj jeho usilovnosť. Nie je celkom fér, ak si my rodičia plníme povinnosti zadarmo a deti za peniaze.

Zákon o rodine v § 43 článku 2 konštatuje: Dieťa je povinné svojim rodičom prejavovať primeranú úctu a rešpektovať ich. Ak dieťa žije v domácnosti s rodičmi, je povinné podieľať sa osobnou pomocou na spoločných potrebách rodiny...

Podľa článku 3 je povinné: a) spolupracovať so svojimi rodičmi v záujme starostlivosti oň a jeho výchovu, b) plniť si svoje vzdelávacie povinnosti primerane svojim schopnostiam.

Pokiaľ ide o výšku vreckového, spodná hranica by mala vychádzať z toho, na čo reálne máme. Vrchná hranica by, podľa môjho presvedčenia, nemala presahovať trinásť eur mesačne. Približne toľko dostávajú deti do pätnástich rokov v bývalých detských domovoch a tie sú neraz materiálne v ostatných veciach zabezpečené lepšie než deti v priemerných rodinách.

Výskumy, naopak, ukázali, že existuje súvislosť medzi niekoľkonásobne vyšším vreckovým a problémovým správaním jeho prijímateľov.

Odporúčame

Denník Svet kresťanstva

Diskutovať môžu exkluzívne naši podporovatelia, pridajte sa k nim teraz.

Ak máte otázku, napíšte, prosím, na diskusie@postoj.sk. Ďakujeme.