RECENZIA: Sex, ekonomika, sloboda a komunita

Tieto štyri slová sú názvom knihy známeho amerického autora a farmára Wendella Berryho. Možno aj tým, že Berry pochádza z vidieckeho štátu Kentucky a vyžíva sa vo farmárčení, dokáže niektoré črty našej doby pomenovať jasnejšie ako obyvateľ mesta. Presnejšie, je k nim kritickejší.

Sex je pravdepodobne najčastejšie skloňované slovo v súčasnosti. Inak tomu nie je ani v Berryho ručne napísanej knihe (pri písaní využíva papier, pero a ceruzku). Sex nie je preňho výlučne súkromná, ale ani verejná záležitosť. Vníma sex ako intímne spojenie dvoch ľudí, ktoré nemajú vidieť iné oči. Na druhej strane si uvedomuje dôsledky sexu prekračujúce hranice spálne. Preto vkladá sex do vzťahu ku komunite. „Komunita je miestne chápaná vzájomná závislosť miestnych ľudí, miestnej kultúry, miestneho hospodárstva a miestnej prírody. ... Komunita sa identifikuje ako chápaná vzájomnosť vzťahov. ... Komunitný život je život spolupráce a zodpovednosti.“

Berry pozoruje, že aj jazyk, ktorým sa hovorí o sexe, bol zbavený „záujmov a tvrdení komunity“ a tak sa dostal pod vplyv žiadostivosti, ctižiadosti a nenásytnosti. „Verejný dialóg sa degeneruje na otupujúci a márny zápas medzi takzvaným oslobodením a takzvanou morálkou,“ píše Berry.

Morálna predstavivosť
To, čo by mohlo pomôcť ľuďom konať morálne a správne, je predstavivosť. Morálnu imagináciu (predstavivosť) môžeme podľa rovnomennej knihy Andrewa Laua definovať ako „schopnosť obrazotvorne rozlíšiť viaceré možnosti konania v danej situácii a predstaviť si možnú pomoc či škodu, ktoré môžu vyplynúť z daného konania.“

Podobnú predstavivosť uplatňuje aj Berry. „Ak zničíte ideál slušného muža a ak odstránite očakávania od mužov, aby boli zdvorilí a pozorní ku ženám a deťom, pripravili ste cestu epidémii násilnosti a zneužívania. Ak znehodnotíte svätosť a vážnosť manželstva nielen ako zväzku dvoch ľudí, ale aj ako zväzku týchto dvoch ľudí a ich predkov, ich detí a ich susedov, tak potom ste pripravili cestu epidémii rozvodov, zanedbávania detí, zruinovania komunity a osamelosti.“ Môžeme hovoriť o takejto epidémii aj na Slovensku?

Podľa Berryho nám imaginácia umožňuje prekonať rozdiely medzi nami a inými a tým nás učí súcitu, zhovievavosti, láskavosti, odpúšťaniu, porozumeniu a láske.

„Sťahovanie“ s vášňou
Sexuálna láska srdcom života komunity, pretože udržiava komunitu spolu a spája ju s jej miestom (lokalitou), myslí si Berry. „Sexuálna láska je sila, ktorá nás v našom telesnom živote najdôvernejšie spája so Stvorením, s plodnosťou sveta, s hospodárením a starostlivosťou o zvieratá,“ hovorí rodák z Kentucky.
Sex sa aj na Slovensku stal tým reklamným ťahom, čo má predať akýkoľvek produkt. Fyzické vzrušenie či apel na telesné pudy je to, čo má pripútať zákazníka ku reklame a ku tovaru. Sex predáva dokonca aj sťahovanie nábytku – stačí na plachtu firemného auta vyobraziť sporo odetú slečnu a sťahovanie (ženskej spodnej bielizne) s vášňou sa môže začať…

Sex nebol nikdy bezpečný, a teraz je dokonca menej bezpečný ako kedykoľvek predtým. Zdieľať

Berry upozorňuje na devalváciu sexu, ktorá je podobná devalvácii meny. Devalvovaný – bezcenný – sex potom stráca svoj význam aj vo vzťahu k iným hodnotám. „Sexuálna energia nesmie byť verejne dostupná pre komerčné využitie – to znamená „prostituovaná“ – bez toho, aby neboli zničené všetky spoločenské alebo kultúrne formy: formy dvorenia, manželstva, rodinného života, ekonomiky domácnosti a tak ďalej.“

Je sex bezpečný?
Berry tvrdí, že žijeme v znečistenej a horkastej sexuálnej atmosfére. Kvôli sexuálnemu obťažovaniu sa ženy pozerajú na mužov ako na potenciálnych útočníkov a muži na ženy ako na potenciálne žalobkyne. „A uprostred tohto kyslého dažďa koristníctva a vzájomného obviňovania si trúfame učiť našu mládež, že sex môže byť 'bezpečný' pri použití liekov a pomôcok. Aké je to klamstvo! Sex nebol nikdy bezpečný, a teraz je dokonca menej bezpečný ako kedykoľvek predtým.“ Berry to vysvetľuje tým, že sex je najväčšia radosť, ktorú môžu mladí zažiť. A práve preto, že sex je veľmi mocný, je riskantný. Riziko nespočíva len v pohlavných chorobách či neželanom tehotenstve, ale v tom, že sex „zahŕňa a vyžaduje dávanie seba samého, ktoré ak nie je ocenené a opätované, nevyhnutne redukuje dôstojnosť a vzájomný rešpekt.“

Často sme svedkami toho, ako si ľudia nevážia nielen duchovné, ale ani materiálne hodnoty okolo seba. Ľudia síce míňajú peniaze, ale súčasne nechránia svet, v ktorom žijú. „Základom pravej ekonomiky a hospodárenia domácnosti je šetrnosť. Základom komunitnej sexuality je rešpekt voči všetkému, čo je v nej zahrnuté – a rešpekt, tu i kdekoľvek inde, predpokladá disciplínu,“ tvrdí Berry.

Wendell Berry síce nepatrí k autorom, ktorí by so sírou v ústach volali po náprave mravov, no návrh jeho riešenia ako očistiť sexualitu sa nachádza medzi riadkami tejto inšpiratívnej knihy. Sex je podľa neho opravdivý vtedy, ak je intímny, plný lásky, svätosti a mystéria. Pravý sex vyžaduje dôstojnosť ľudskej osoby. Veľmi dobre vieme, že tam, kde chýba dôstojnosť človeka, nastupuje otroctvo a zneužívanie. Násilníci zbavujú ľudí ich dôstojnosti. Sex taktiež potrebuje rešpekt, ktorý Berry zdôrazňuje v posledných slovách jeho diela: „Rešpekt vždy zahŕňa predstavivosť – schopnosť vidieť jeden druhého naprieč nevyhnutným rozdielom ako žijúce duše.“

Matúš Demko

• Ak sa Vám článok páčil, podporte ho na vybrali.sme.sk

Wendell Berry : Sex, Economy, Freedom & Community. Pantheon Books: New York and San Francisco, 1993. 177 strán.

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo