Monochróm fialovej rúšky

Monochróm fialovej rúšky

Prinášame mini-esej na tému konceptuálneho umenia a jeho prekvapivého predchodcu – pôstne zahalenie Krista v chrámoch.

Monochróm fialovej rúšky

Keď v tomto období vstúpime do chrámu, nevidíme ani obrazy svätých, dokonca ani kríž – symbol všetkých kresťanov. Všetky ľudskou mysľou a rukou vytvorené vizuálne myšlienky sú prekryté monochrómom plátna fialovej farby. Dovolím si povedať, že toto je najsilnejší koncept „konceptuálneho umenia“, ktorý tu bol už vtedy, keď ešte konceptuálne umenie nebolo umenovedcami týmto termínom pomenované. Keď abstraktný fialový tón, ktorý zakrýva svet vytvorený ľudskou obrazotvornosťou a ľudskými ideovými predstavami, znie: „... lebo moje myšlienky nie sú vašimi myšlienkami...“  a možno aj: „... pretože pozerajú, ale nevidia, a počúvajú, ale neporozumejú...“  Človek má v sebe zakódované chcenie toto pochopiť – a mnoho ľudí vynaložilo enormné úsilie rôznym spôsobom sa očistiť od všetkých odkazov na vonkajší materiálny svet, aby sa priblížilo tejto abstraktnej – mystickej skutočnosti... – a išli mnohokrát až na „MINIMAL“ (-art). Redukovali dovtedy, kým im neostal z tej pestrej farebnej reality sveta len ten jeden mystický tón. MONOCHRÓM sa tak stal pre viacerých umelcov programom, ktorému venovali dlhé obdobia svojho výskumu.  

Ad Reinhardt: Abstraktná maľba, 1960/66, olej, 152,4x152,4 cm

MIMÉZIS

Na druhej strane stojí snaha zmocniť sa „Idey“ cez MIMÉZIS. Pokus uchopiť nehmotnú myšlienku cez napodobenie vonkajšieho tvaru hmotného sveta. Tintoretto (1519 – 1594), renesančný maliar, si z biblického príbehu umučenia Pána pre svoju inscenáciu obrazu vybral Kladenie do hrobu. Pokúsil sa pre nás svojou obrazotvornosťou zinscenovať, napodobniť, ako Ježišovi najbližší kladú do hrobu jeho telo, a takto „byť pri  tom...“ No a slovenský výtvarník Vladimír Kordoš (1945) spolu so svojimi priateľmi a fotografom nanovo inscenuje sťaby režisér napodobňujúc kompozičnú skladbu obrazu tohto majstrovského diela renesančného majstra a znovu svojimi vlastnými telami vytvárajú tu a teraz aktuálnu „kópiu“ už toľkokrát opakovaného príbehu. A my, aj keď sme nežili v období účinkovania Ježiša, chceme byť pri tom...!

Kladenie do hrobu – Tinotoretto a Kordoš.

Tintoretto, vl. menom Jacopo (Giacopo) Robusti (1518 – 1594) bol taliansky renesančný maliar, jeden z popredných predstaviteľov benátskej maliarskej školy.

Vladimír Kordoš (1945) je slovenský umelec a pedagóg, študoval u prof. Rudolfa Filu a doc. Václava Ciglera, patrí do komunistami perzekuovanej skupiny A-R, vo svojej tvorbe sa zaoberá princípom citácie a interpretácie, pričom sa tažiskovo pohybuje v oblasti akčného umenia.

Ad Reinhardt (1913 – 1967) študoval v New Yorku na University Institute of Fine Arts, jeho temné obrazy, na ktorých pracoval od roku 1954 až do svojej smrti, sú považované za jeho vrcholný úspech.

Foto: archív autorky

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo