Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Rodina
03. december 2022

YouTube nie je priestor pre rodiny

Pod názvom rozprávky sa skrývajú nevhodné slovenské podcasty pre dospelých

Čo sa stane v internetovom svete, keď niekto príde s nápadom pikantnej šou pre dospelých a nazve ju podľa tradičnej rozprávky pre najmenšie deti.

Pod názvom rozprávky sa skrývajú nevhodné slovenské podcasty pre dospelých

Ilustračné foto: Pixabay.com

„Deti majú obdobia svojich obľúbených tém a rozprávok, ktoré chcú počúvať a pozerať dookola. Išla som teda trojročnej dcérke zapnúť na YouTube rozprávku Tri prasiatka. Na moje nemilé prekvapenie mi okrem rôznych detských spracovaní rozprávky vybehli pod vyhľadávaním Tri prasiatka videá, ktoré zarazia aj mnohých dospelých,“ upozornila nás na svoju negatívnu skúsenosť Mária, mama troch malých detí.

„Nahnevalo ma, ako je možné, že sa tento obsah s perverznými titulkami a obrázkami mieša s rozprávkovými videami pre najmenšie deti. Nehovoriac o tom, že môj starší syn vie čítať, a aj tie deti, ktoré nevedia, vidia obrázky, ktoré vôbec nie sú určené pre maloletých,“ povedala pre Postoj. Na tento problém narazili už viacerí rozhorčení rodičia, ktorí nám napísali do redakcie.

Rozprávkový názov pre erotickú šou

Reč je o projekte pikantnej šou rádia Európy 2 Tri prasiatka. Trojica moderátorov Oliver Oswald, Vlado Varecha a Samuel Procházka si vybrali názov známej rozprávky pre šou, v ktorej si napríklad pohovoria so striptérom o pikoškách z práce, o vtipných zážitkoch s „ex-manažérkou bordelu“ či s modelkou, ktorá poslucháčkam poradí, „ako dosiahnuť mokrý orgazmus“.

Nie je problém, keď sa pre takýto typ programu rozhodne súkromné rádio a svoj pikantný obsah vysiela po 22.00 hodine. Na webovej stránke rádia sa dajú nájsť podcasty tejto relácie, ktoré sa pravidelne pohybujú medzi top 10 najpočúvanejších podcastov na Slovensku, ale rádio si za obsah na svojej stránke zodpovedá samo.

Relácia sa však nahráva aj na kameru a videá sú zverejňované na YouTube. Pod názvom jednej z najobľúbenejších rozprávok detí v škôlkarskom veku.

V realite to vyzerá tak, že medzi obsahom pre detských divákov sa objavia videá, na ktorých si môžu deti pozrieť masturbáciu či vypočuť oplzlé reči.

Pre rozprávkový názov sa pikantný obsah z relácie mieša s rozprávkami pre najmenších. Reprofoto YouTube

Postoj oslovil tvorcov relácie s otázkou, prečo sa rozhodli práve pre tento názov a či si uvedomovali, že sa vďaka nemu takto ľahko ocitne ich relácia určená dospelým medzi detským obsahom. Ani jeden z oslovených nereagoval.

Jeden z trojice moderátorov Oliver Oswald však v rozhovore pre portál refresher.sk zdôraznil, že s nápadom priniesť na rádiový trh takúto reláciu bola myšlienka všetkých troch moderátorov.

YouTube nerieši, kedy sa relácia vysiela

„Uvažovali sme, čo nové priniesť, aby sme zaujali poslucháčov. Myslím si, že cieľovú skupinu sme trafili veľmi dobre. V súčasnosti na Slovensku nikto nerobí takúto pikantnú šou a už vôbec nie v rádiu. Náš marketing je postavený na tom, že máme gule. A preto sme ochotní niesť aj následky, no stojí to za to,“ vyhlásil. V rozhovore tiež prezradil, že vedeniu rádia sa nápad s Tromi prasiatkami páči.

Jeho slová nepriamo odpovedajú aj na našu otázku, prečo pri výbere názvu siahli po prvoplánovom humore a hľadaní dvojzmyslov v nevinnej detskej rozprávke. Dôležitý je marketing.

Na otázku novinára, či majú zabezpečenú ochranu maloletých poslucháčov, moderátor argumentuje, že relácia je vysielaná po 22.00 a pred každým dielom zaznie upozornenie, že je určená len pre osoby staršie ako osemnásť rokov.

„Snažíme sa urobiť maximum pre to, aby to maloletí nepočúvali,“ odpovedá Oswald. Prečo sa teda tieto videá zverejňujú aj na YouTube a vďaka názvu relácie sa miešajú s obsahom určeným pre najmenšie deti, zostáva záhadou. Hoci videá nie sú v detskej verzii YouTube Kids, mnohí rodičia túto aplikáciu zatiaľ nevyužívajú a vyhľadávajú videá pre deti na pôvodnom kanáli.

„Za veľkú nástrahu YouTube považujem aj vulgárne či strašidelné paródie bežných rozprávok a postáv alebo vyslovené podsúvanie obsahu, keď vo videu o šteniatkach sa dieťa naučí mená démonov,“ dodáva Mária, znechutená poslednou skúsenosťou.

Podľa jej slov tieto veci neodfiltruje ani YouTube Kids, ktorý je primárne zameraný na deti. „Keď nemáte zaplatené Premium, reklamy vôbec nie sú prispôsobené detskému obsahu, ale vybieha im kadečo. Rodič by mal pri dieťati asi sedieť ako cenzor, pokiaľ nechce, aby sa dostalo k nebezpečným veciam,“ dodáva.

YouTube Kids vyvolal falošný pocit bezpečia

Túto skúsenosť potvrdzujú aj rodičia zo všetkých kútov sveta. Veľmi znepokojivé reportáže na túto tému priniesli nedávno renomované svetové denníky ako americký The New Yourk Times či britský The Guardian.

Spoločnosť Google sa nemôže zbaviť všetkej zodpovednosti a prehodiť ju na plecia rodičov, ktorí by podľa jej predstáv mali neustále striehnuť na to, či deti sledujú skutočne to, čo hľadali. Zvlášť po tom, čo v roku 2015 vznikol na platforme YouTube kanál určený len pre detského diváka, ktorý mal odfiltrovať nevhodný obsah.

The New York Times zdôraznil, že tento počin vyvolal v rodičoch pocit aspoň akej-takej bezpečnosti a uverili, že sa majitelia platformy snažia deti ochrániť pred škodlivým obsahom. Tento pocit je však podľa nich falošný.

Viacerí rodičia potvrdili, že nastaveným algoritmom a filtrom dôverovali o to viac, keď si pri rodičovskom prihlásení mohli vybrať vekovú kategóriu dieťaťa, pre ktoré má byť ponúkaný obsah určený, a poľavili v ostražitosti.

A tak podľa štatistík viac ako jedenásť miliónov detských divákov z celého sveta týždenne priťahuje nekonečné množstvo klipov vrátane známych relácií od spoločnosti Disney a Nickelodeon. Rodičia ich zapnú deťom s vedomím, že budú pozerať rozprávku so svojimi obľúbenými postavičkami.

Veľmi sa bojím tej príšery

Aká je realita? „Mami, veľmi sa bojím tej príšery,“ cituje New York Times reakciu trojročného syna Stacy Burnsovej, ktorá žije vo Fort Wayne v štáte Indiana. S hrôzou zistila, že jej syn nepozerá obľúbenú rozprávku Labková patrola, ale tieto postavičky využili tvorcovia videa na hrôzostrašný klip, kde malých psíkov, ktorí pomáhajú obyvateľom mestečka, vraždí démonom posadnutá bábika.

Inzercia

„Strašne som sa nahnevala,“ reagovala pre americký denník pani Burnsová, ktorá dovtedy internetovému kanálu vďačila za to, že pomohol synovi Isaacovi rozoznávať farby a písmená skôr, ako to vedeli chlapci v jeho veku.

„Môj malý syn je pre mňa to najroztomilejšie stvorenie a nechápem, ako môžu existovať takí hnusní a skazení ľudia, ktorí majú chuť vyrábať takéto veci a podsúvať to deťom,“ dodáva.

YouTube Kids má svoje tmavé zákutia, pretože videá, ktoré sú pre deti absolútne nevhodné, dokážu cez filtre prekĺznuť, či už omylom, alebo preto, že ich autori našli spôsoby, ako oklamať algoritmy.

Malik Ducard, šéf sekcie pre rodinu a vzdelávací obsah na YouTube, sa snaží situáciu upokojiť a ubezpečuje rodičov, že nevhodné videá sú len „extrémnou ihlou v kope sena“.

Aj keď zodpovední tvrdia, že na detskom kanáli je nevhodného obsahu minimum, na amerických sociálnych sieťach sa množia skupiny rodičov, ktorí upozorňujú ostatných na svoje zlé skúsenosti a varujú, k akému nevhodnému obsahu sa môžu deti preklikať.

Podľa ich reálnych skúseností si môžu deti okrem iného pozrieť, ako Spiderman močí na Elzu, hrdinku z obľúbenej rozprávky Frozen, alebo uvidia postavičky z rozprávkového kanála Nick Jr. v striptízovom klube. Toto našli v obsahu určenom pre deti do päť rokov.

Profesor pediatrie z Harvardu Michael Rich pritom upozorňuje, že tieto videá zanechajú na deťoch dlhodobé negatívne dôsledky. „Postavy, o ktorých si deti mysleli, že ich poznajú a môžu im dôverovať, sa začnú správať takýmto spôsobom,“ zdôrazňuje.

Google rieši nahlásenia aj s ročným meškaním

Ako je možné, že niekomu vôbec napadne takýto obsah pretláčať pred malé deti? Na možné motívy upozorňuje Kirsten Jensonová, známa americká bojovníčka za ochranu detí a mladistvých pred pornografiou.

„Bez konkrétnych dôkazov je ťažké dokázať, že videá boli nahrané s cieľom prilákať deti a manipulovať nimi. Napriek tomu neexistuje žiadne ospravedlnenie pre to, aby služba YouTube Kids dovolila, aby takýto znepokojujúci obsah zostal v obehu tak dlho, ako bol,“ zdôrazňuje Jensonová.

Narážala tým na viacero prípadov, keď YouTube Kids stiahol nevhodné videá až dlhé mesiace po tom, čo im prichádzalo množstvo nahlásení, vďaka čomu stihli nazbierať vyše milión pozretí. Aj preto Jensonová neverí, že tejto platforme nejde na prvom mieste o čo najväčší počet pozretí bez ohľadu na to, či sa dostane k deťom nevhodný obsah a čo im to spôsobí.

Jensonová upozorňuje rodičov, aby si nevšímali len obsah videí, ale aj diskusiu a komentáre používateľov pod videami. „Tento priestor priťahuje množstvo sexuálnych predátorov,“ varuje rodičov. „Musíte si uvedomiť, že kde sa zhromažďujú deti, láka to mnoho predátorov.“ Ani YouTube Kids podľa nej nie je výnimkou.

Google priznáva, že kontrola z ich strany nemôže byť „stopercentne presná“, pretože pre minimalizovanie personálnych zdrojov sa spolieha na to, že používatelia nahlásia nevhodné videá, aby bezpečnostný režim fungoval.

V tomto smere vypukla v roku 2017 kauza, na ktorú upozornila aj britská televízia BBC. Spoločnosť Google vyše roka nereagovala na množstvo nahlásení a upozornení na komentáre pod videami určenými pre deti. Komentáre boli také vulgárne a obscénne, že ich vo svojej reportáži radšej necitovali.

Medzinárodná výskumná spoločnosť Kaspersky skúmala, aké je zložité, aby sa dieťa dostalo aj na kanáli určenom pre deti k nevhodnému obsahu. Vedci zistili, že zoznam odporúčaných videí zobrazený na pravej strane stránky po spustení videa poskytuje neuveriteľne ľahkú cestu k nevhodnému materiálu.

Štúdia robená na širokej vzorke až 24-tisíc mladých ľudí z dvesto krajín zistila, že 27 percent jedenásťročných detí a takmer polovica vo vekovej kategórii 11- až 19-ročných sa za posledný rok stretla na internete s niečím, čo považovala za zraňujúce alebo nepríjemné.

Výskum len potvrdzuje rastúce obavy z nedostatočnej ochrany detí v kybernetickom priestore. „Je znepokojujúce vidieť, aké jednoduché je pre deti získať na YouTube prístup k videám určeným pre dospelého diváka,“ povedal David Emm, hlavný bezpečnostný výskumník v Kaspersky Lab.

Bez konkrétnych dôkazov je ťažké preukázať, že videá s detskými motívmi boli nahrané s cieľom prilákať deti k nevhodnému obsahu alebo v snahe dostať ich do nevhodných situácií, v ktorých sa vyžívajú sexuálni predátori.

Napriek tomu neexistuje žiadne ospravedlnenie pre to, aby služba YouTube Kids dovolila ponechať takýto znepokojujúci obsah v obehu aj napriek upozorneniam a nahláseniam.

Majitelia spoločnosti ponechávajú hlavnú zodpovednosť na rodičov. Radia im, aby boli neustále prítomní v čase, keď *ich služby deti využívajú. Nie vždy to však je možné, nie vždy sa deti k týmto videám dostanú v domácom prostredí a presne na toto by sa malo myslieť.

Je neetické voči našim deťom, keď Google o probléme vie, a aj tak na upozornenia reaguje takým slimačím tempom, že kým nevhodný obsah odstráni, narazia naň státisíce detských divákov.

Odporúčame

Denník Svet kresťanstva

Diskutovať môžu exkluzívne naši podporovatelia, pridajte sa k nim teraz.

Ak máte otázku, napíšte, prosím, na diskusie@postoj.sk. Ďakujeme.