Pre množstvo sociálne aj geograficky izolovaných komunít v USA predstavuje katolícka nemocnica jedinú zdravotnícku inštitúciu.
Pre množstvo sociálne aj geograficky izolovaných komunít v USA predstavuje katolícka nemocnica jedinú zdravotnícku inštitúciu.
Katolícke nemocnice sú výraznou silou vo svete amerického zdravotníctva. Jedno zo šiestich nemocničných lôžok v Spojených štátoch patrí katolíckej nemocnici a počet katolíckych nemocníc sa za ostatných 20 rokov zvýšil o približne 22 percent.
Progresívcom však spôsob, akým si tieto nemocnice vyberajú, ktoré procedúry budú poskytovať a ktoré nie, poriadne leží v žalúdku.
Zatiaľ čo totiž tieto nemocnice bez problémov ošetria každého človeka trpiaceho nejakou chorobou alebo ťažkosťami, na základe vlastnej filozofie a aj nariadenia od amerických biskupov nesmú „poskytovať alebo podporovať“ potraty, antikoncepciu, sterilizáciu, umelé oplodnenie a eutanáziu.
Skutočnosť, že katolícke nemocnice neposkytujú potraty či antikoncepciu, sa do centra verejnej diskusie znovu dostala po zvrátení rozsudku Roe vs. Wade. „Nechcem vášho Boha v mojej zdravotnej starostlivosti,“ hlásal titulok The Washington Post.
Tieto zákroky sú totiž v rozpore s princípom primum non nocere, teda „hlavne neubližovať“. Katolícke nemocnice ako ubližovanie chápu procedúry, ktorých cieľom je zničiť alebo narušiť fungovanie zdravého ľudského tela.
Skutočnosť, že katolícke nemocnice neposkytujú tieto procedúry, sa do centra verejnej diskusie znovu dostala po zvrátení rozsudku Roe vs. Wade, ktorý štátom zakazoval nastaviť si vlastné obmedzenia umelých potratov až do bodu životaschopnosti dieťaťa.
„Nechcem vášho Boha v mojej zdravotnej starostlivosti,“ hlásal napríklad titulok komentára uverejneného na stránkach denníka The Washington Post.
Autorka v ňom tvrdila, že katolícke nemocnice majú potenciál vytvoriť sieť inštitúcií, „v ktorých môžu byť občanom odoprené základné služby len preto, že niekto povedal, že to tak Boh chce“.
Nedávny text, ktorý rovnaký denník vydal v októbri, zas tvrdil, že katolícky zákaz potratov obmedzuje aj liečbu po spontánnom potrate alebo pri mimomaternicovom tehotenstve.
Na toto tvrdenie rýchlo zareagovala riaditeľka Catholic Health Association. Tá uviedla, že katolícki lekári poskytujú medicínsky nevyhnutnú liečbu dokonca aj vtedy, keď ohrozuje život nenarodeného dieťaťa, pretože sa to od nich „z klinického aj etického hľadiska očakáva“.
A pretože potrat na požiadanie nepatrí medzi medicínsky nevyhnutnú liečbu, akékoľvek nežiaduce prekrytie týchto dvoch kategórií v očiach lekára je vylúčené.
Ashley E. McGuire vo svojom texte na National Review poukazuje ešte na jeden rozmer katolíckeho poskytovania zdravotnej starostlivosti, ktorý kritikom na ľavej strane politického spektra často uniká.
Čitateľ po preštudovaní etických a náboženských pokynov pre zamestnancov katolíckych nemocníc, ktoré vypracovali americkí biskupi, príde na to, že biskupi lekárov vyzývajú, aby „špeciálnu pozornosť venovali zdravotným potrebám chudobných, nepoistených alebo nedostatočne poistených“.
Dáta o amerických nemocniciach naznačujú, že zamestnanci katolíckeho zdravotníctva tieto pokyny neberú na ľahkú váhu. Pre množstvo sociálne aj geograficky izolovaných komunít predstavuje katolícka nemocnica jedinú zdravotnícku inštitúciu.
A zatiaľ čo absolútny počet nemocníc dostupných pre chudobných pacientov v ostatných rokoch poklesol, počet takýchto nemocníc patriacich pod katolícke zdravotníctvo sa zvýšil.
Tak vzniká veľmi zaujímavý kontrast medzi katolíckymi nemocnicami a klinikami poskytujúcimi potraty.
Aj keď kliniky poskytujúce potraty často hovoria o zdraví žien, v momente, keď sú v určitom štáte potraty obmedzené, sa z neho stiahnu. Katolícke nemocnice zostávajú aj v nelukratívnych, dedinských a chudobných oblastiach.Zdieľať
Aj keď druhá menovaná skupina inštitúcií často tvrdí, že jej ide v prvom rade o zdravie žien, v momente, keď sú v určitom štáte nejakým spôsobom obmedzené potraty, sa z neho stiahne.
O zdravie žien tak ide iba vtedy, keď existuje možnosť vykonávania potratov. Katolícke nemocnice na druhej strane zostávajú aj v nelukratívnych, dedinských a chudobných oblastiach.
Misiu katolíckych nemocníc vidno aj na spôsobe, akým narábajú so svojimi ziskami. Dvadsať percent zisku investujú naspäť do komunít alebo zdravotnej starostlivosti o chudobných. Pri ziskových nemocniciach sa toto číslo pohybuje len niekde okolo jedného percenta.
Tlak na obmedzenie katolíckych lekárov pre ich postoj k potratom alebo iným kontroverzným otázkam, ktorý sa v USA opakovane objavuje, by tak mohol o zdravotnú starostlivosť obrať najmä veľké množstvo chudobných ľudí, pre ktorých je katolícke zdravotníctvo poslednou možnosťou.