Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Dnes treba vedieť
26. november 2022, 10:51

Automobilka Stellantis chce vyrábať elektrické autá v Indii

V Európe vyrábané elektroautá sú totiž pre veľkú časť populácie cenovo nedostupné.

Automobilová skupina Stellantis, vlastník viacerých značiek vrátane Fiat, Chrysler, Peugeot, Citroën a Opel, dospela k záveru, že v súčasnosti nemôže vyrábať cenovo dostupné elektrické vozidlá (EV) v Európe. Hľadá preto lacnejšiu výrobu na trhoch, ako je India. Vyhlásil to generálny riaditeľ skupiny Carlos Tavares. TASR o tom informuje na základe správy Reuters.

Ak bude India s množstvom nízkonákladových dodávateľov schopná do konca roka 2023 splniť požiadavky týkajúce sa kvality a nákladov, mohlo by jej to otvoriť dvere k exportu elektrických vozidiel na iné trhy, uviedol Tavares.

„Európa zatiaľ nie je schopná vyrábať cenovo dostupné elektromobily. Veľkou príležitosťou pre Indiu by teda bolo, keby bola schopná predávať kompaktné elektromobily za prijateľnú cenu na dosiahnutie zisku,“ povedal Tavares tento týždeň novinárom na mediálnom okrúhlom stole v Indii.

Stellantis výrazne investuje do elektromobilov, ale Tavares minulý mesiac varoval, že cenovo dostupné elektromobily na batérie sú vzdialené päť až šesť rokov.

Tavaresova možná stávka na Indiu prichádza po tom, čo americkí výrobcovia automobilov Ford a General Motors opustili tento trh, keďže tam nedokázali zarobiť a prelomiť dominanciu japonskej automobilky Suzuki a juhokórejského Hyundai Motor.

Zároveň do Európy už prenikajú čínski výrobcovia elektrických vozidiel a snažia sa získať si klientov cenovo dostupnejšími autami. Práve nižšie ceny im pomohli predbehnúť väčšinu zahraničných konkurentov na domácom trhu v Číne, ktorá je najväčším svetovým trhom s elektromobilmi.

„Medzi Čínou a západným svetom narastá napätie. To bude mať dôsledky z hľadiska obchodu. Silou, ktorá má najlepšie predpoklady využiť túto príležitosť, je, samozrejme, India,“ povedal Tavares.

Inzercia

India, kde Stellantis predáva svoje značky Jeep a Citroën, predstavuje zlomok z globálneho odbytu automobilky, ale podľa Tavaresa jeho spoločnosť sa „neženie za objemom, ale chce radšej napredovať pomaly a so ziskom“.

Automobilka plánuje uviesť na trh v Indii svoj prvý elektrický model kompaktného automobilu Citroën C3 začiatkom budúceho roka. Stellantis už vyrába svoje vlastné elektromotory a batérie a plánuje aj výrobu batériových článkov.

Aj v Indii chce Tavares lokálne obstarávať komponenty pre EV vrátane batérií, aby mohol byť konkurencieschopný z hľadiska nákladov a ceny.

„Clá na dovoz áut do Indie sú obrovské. Čo znamená, že ak chcete mať cenovo dostupné EV, musia byť vyrobené v Indii s indickými dodávateľmi a komponentmi,“ povedal a poznamenal, že spoločnosť bude musieť získať aspoň 90 percent dielov lokálne, aby bola konkurencieschopná.

„Elektromobil je dnes väčšinou problémom cenovej dostupnosti,“ povedal. „Nie je to o technológii,“ dodal.

Dnes treba vedieť

pred hodinou

Počasie: Dnes bude zamračené a od západu sneženie, do 500 m, na západe neskôr do 900 m, dážď. Večer sa môžu vyskytnúť búrky. Ojedinele snehové jazyky, záveje, poľadovica. Denná teplota -2 až 4, na západe do 7 stupňov Celzia. Na západe a severe začne postupne silnieť vietor s nárazmi vetra viac ako 70 km/h, na horách až silná víchrica. (shmú)

pred 9 hodinami

Poslanci ukončili štvrtkové rokovanie diskusiou o zatvorení obchodov v nedeľu. V piatok bude 83. schôdza pokračovať od 9. hodiny, keď plénum dokončí rozpravu k tomuto návrhu. Skupina poslancov v novele navrhuje, aby obchody na Slovensku boli okrem sviatkov zatvorené aj väčšinu nedieľ v roku. Výnimkou má byť posledná nedeľa pred začiatkom školského roka a tri adventné nedele. (tasr)

pred 11 hodinami

„Keď som sledoval vyjadrenia exministra Branislava Gröhlinga v médiách, bolo to chaotické a mimo pointy. Raz hovoril o environmentálnej výchove, inokedy o digitálnych zručnostiach alebo o sexuálnej výchove. Zmysel plánovaných zmien sa utopil v týchto na prvé počutie atraktívnych témach, o ktorých však reforma vôbec nie je. Gröhling nebol dobrým reprezentantom skutočných zmien, ktoré má reforma priniesť," hovorí Branislav Pupala, ktorý viac ako dva roky pripravoval zmeny v učebných osnovách.

Denník Svet kresťanstva

Diskutovať môžu exkluzívne naši podporovatelia, pridajte sa k nim teraz.

Ak máte otázku, napíšte, prosím, na diskusie@postoj.sk. Ďakujeme.