Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Komentáre a názory
13. marec 2016

Otvorený list cirkvám je pokrytectvo, no aj biskupi majú na viac

Za posledný polrok sa biskupi mohli opakovane presvedčiť, že dopyt po ich názore je veľký. Reflektovať na otrasy a neistotu v spoločnosti patrí ich úradu.
Otvorený list cirkvám je pokrytectvo, no aj biskupi majú na viac

FOTO TASR - František Iván

V piatok vydala skupina vplyvných ľudí výzvu určenú cirkvám, najmä katolíckej, kde pripisuje spoluzodpovednosť za Kotlebu hlasovaniu veriacich vo voľbách. Autori výzvy rámcujú  fenomén Kotlebu ako výrazne religiózny. Apelujú preto na predstaviteľov cirkví, aby svoj postoj začali naprávať. Výzve i konaniu biskupov však treba venovať dve oddelené poznámky.

Najprv k výzve a jej slabým miestam, ktorých je tam dosť. Autori výzvy vyčítajú cirkvám, najmä katolíckej, že sa rastu popularity ĽSNS doposiaľ cirkvi iba mlčky prizerali. No ešte týždeň pred voľbami prakticky neexistovala verejná diskusia o tom, že by ĽSNS mohla skončiť v parlamente. V prieskumoch tesne pred voľbami mala ĽSNS dokonca nižšie preferencie ako pred dvomi rokmi (v oboch prípadoch pod troma percentami). Jej vstup pred voľbami nepripúšťali prieskumy, osobnosti ani názorové stránky významných médií. Niečo začalo vrieť pod pokrievkou až v samotný volebný týždeň (napríklad na Postoji tu), no len veľmi sporadicky. Naopak, tieto články boli skôr považované za také, ktoré šíria paniku.



List rámcuje vzostup Kotlebu ako problém cirkví a veriacich, najmä katolíkov a ich predstaviteľov. To úplne neprekvapuje, keďže podľa niekoľkých podpísaných osobností bola prejavom katolíckeho extrémizmu aj účasť na prolife akciách, podľa iného signatára si zasa slovenskí biskupi nechávajú radiť peklom. Keď potom vyzývajú biskupov „spoločne hľadať riešenia, ako zapojiť cirkvi do formovania verejného priestoru“, znie to prinajmenšom pokrytecky. To samo však ešte vyvracia ich argument. Čo dnes vieme o Kotlebových voličoch?

Koho priťahuje Kotleba

Že Kotleba priťahuje kresťanských voličov, sa javí ako logické. Nasvedčoval by tomu napríklad aj prepad religiózneho KDH. Také jednoduché to však nebude. Podľa dát exit pollu Focusu, ktorý tento raz trafil výsledky takmer úplne presne, sa najväčšia časť voličov KDH presunula do OĽANO, menšia časť do Siete, zvyšok sa rozpŕchol na všetky Smeru. Dokonca ani SNS nebola ich druhá voľba.

ĽSNS zasa viac získala od ľudí, ktorí v roku 2012 nevolili, potom od tých, ktorí volili SMER, ĽSNS, SAS, OĽaNO, bývalí voliči KDH sú v nej zastúpení asi tak ako voliči SDKÚ alebo Mosta.

 

Tento graf je zaujímavý aj z iného dôvodu – ukazuje vnútorný chaos ĽSNS. Ak by sme to prepočítali na počet hlasov strán v 2012, vyšlo by nám, že najlepšiu mieru konverzie mala ĽSNS medzi voličmi, ktorí v roku 2012 volili SAS, teda liberálnu až antireligióznu stranu.

Výsledky ĽSNS sú celkovo veľmi nekonzistentné. Strana napríklad triumfovala na religióznejšej Orave, kde sa dobre darilo aj KDH či OĽaNO, Sieti (ale aj SNS).

No rovnako sa jej darilo aj v regiónoch, kde všetky tieto strany, najmä KDH, pohoreli s výsledkom do dvoch percent (napríklad Veľký Krtíš, Poltár či Revúca). Nakoniec, Kotleba sa ako politický fenomén presadil v najmenej religióznom kraji na Slovensku s odhadovaným podielom praktizujúcich veriacich okolo 20 percent z tamojšieho obyvateľstva.

Zatiaľ najdôkladnejšiu povolebnú analýzu faktorov, z ktorých ťažil Kotleba, urobil Matej Hruška pre Denník N. Ten potvrdil prvé odhady, že najsilnejšia korelácia súvisí s vekom. ĽSNS má veľmi mladých voličov, najlepšie uspela medzi prvovoličmi a mladými. Následne sa ako významný faktor ukazuje nezamestnanosť v regióne, potom vzdelanie, zastúpenie Maďarov v regióne (negatívna korelácia), zastúpenie Rómov v regióne a až po nich religiozita.

Zdá sa, že tentoraz sa viac dozvieme z kvalitatívnych prieskumov, ako kvantitatívnych – odporúčam článok Karola Sudora.

Inzercia

Vzhľadom na tento typologický chaos medzi voličmi ĽSNS hovoria sociológovia o jej voličovi ako o protestnom či konšpiračnom voličovi. Popri tom niekde na voličov zapôsobilo narábanie s náboženskými symbolmi, inde protirómska rétorika. Kotleba je tiež najhlasnejší antieurópsky vyhranený politik, v čom tiež zaplnil dieru na trhu. Za potvrdené možeme chápať aj to, že Kotleba žal ovocie  z Ficovho prepaľovania témy utečeneckej krízy.

Náboženská symbolika Kotlebovi pomáha, ale inak než religiózne. The Economist si všimol, ako vo Francúzsku stúpla pred Vianocami popularita zobrazovania Betlehemov medzi prívržencami Le Penovej. V sekulárnej krajine, kde praktizovanie viery takmer vymizlo (4 percentá populácie praktizuje kresťanskú vieru, hoci sa k nej hlási viac ako polovica obyvateľov), to bol symbol, ako sa prihlásiť k svojej kultúre, respektíve odmietnuť establišment. Nakoniec, to platí aj pre fanúšikov Rytmusa a jeho obrovský kríž, pričom to určite nie sú práve kostolné typy.

Kto počuje hlas biskupov

Prisudzovať biskupom zodpovenosť za kategóriu ľudí „katolík“ je nezmysel. Na Slovensku sa k viere hlási 76 percent obyvateľov, no len štvrtina až tretina Slovákov vieru praktizuje. Nepraktizujúci a sporadicky praktizujúci veriaci má pritom bližšie k správaniu neveriacich ako k správaniu pravidelne praktizujúceho veriaceho. Až pri ľuďoch, ktorí dennodenne žijú svoju vieru, napríklad pristupujú k spovedi, vidno reálne rozdiely v správaní oproti štandardu v spoločnosti. Či je to vzťah k potratom, antikoncepcii alebo rozvodovosť. A toto je zároveň skupina, na ktorú má aký-taký dosah cirkev cez kostoly. Inými slovami, väčšina tých, ktorí sa hlásia k nejakej viere, sú mimo dosahu cirkví.

Kategória praktizujúci veriaci je na Slovensku výrazne menšinový jav. Práve mobilizáciou tejto skupiny biskupmi sa za posledné mesiace podarilo niekoľko zaujímavých vecí. Kostoly sa ukázali ako najefektívnejší kanál na finančnú zbierku pre utečencov. Medzi občanmi Slovenska sa minulý rok vyzbierala suma takmer 1 100 000 eur. Najúspešnejšie boli práve cirkevné zbierky v katolíckych kostoloch, kde sa vyzbieralo vyše 680-tisíc eur, kde výrazne prekonali dovtedajšie štandardy.

Iba vďaka katolíckym biskupom prišli na Slovensko sýrski utečenci, čo bola najsilnejšia praktická protiakcia voči Ficovej xenofóbnej kampani (preto si biskupi vyslúžili kritiku a poníženie od Fica). Nieže by takéto akcie boli štandardom slovenskej cirkvi, ale tentoraz to tak bolo. Tieto aktivity sprevádzalo niekoľko verejných vyhlásení, kde apelovali na solidaritu s touto skupinou ľudí i v rámci spoločnosti ako takej.

Iba vďaka katolíckym biskupom prišli na Slovensko sýrski utečenci, čo bola najsilnejšia praktická protiakcia voči Ficovej xenofóbnej kampani.  Zdieľať


Len v katolíckej cirkvi je okolo 3,5 tisíca slúžiacich kňazov, v takej vzorke nájdete všetko, čo chcete. Aj voličov Kotlebu, ale aj kňazov s prejavmi hraničiacimi s maďarským šovinizmom, tunajšie maďarské katolícke prostredie je tiež sebavedomé. Najviac zástupcov rozličných náboženských skupín napojených na cirkev bolo možné nájsť medzi kandidátmi za OĽaNO a KDH – to sú ľudia, čo prišli z prostredia cirkví. Na kandidátke ĽSNS sa nachádza zástupca hnutia, ktorému nebol udelený cirkevný súhlas a jeho materiály boli v kostoloch zakázané. Samozrejme, medzi kňazmi bude výrazne viac konzervatívcov ako liberálov a bude medzi nimi zrejme viac podporovateľov ĽSNS ako SAS.

Biskupi dokážu viac

Ťažko presvedčíte kňazov, aby sa identifikovali s dnešnými prevládajúcimi postojmi Západu a inšpirovali sa iba nemeckými biskupmi, keď tamojšie cirkvi prechádzajú decimáciou. Drvivá väčšina tunajších kňazov určite nepovažuje za svoju prioritu budovanie pluralitnej demokratickej spoločnosti, ako to požadujú signatári petície. Bol by to čudný kňaz, ak by budovanie pluralitnej demokratickej spoločnosti považoval za dôležitejšie ako privádzanie duší k spáse.

To isté platí aj pre biskupov. Pravidelní čitatelia dennej tlače by boli prekvapení, ako slabo sú niektorí z nich zorientovaní v bežných politických témach. A akú malú váhu prikladajú mnohým udalostiam, ktoré sa z občianskeho pohľadu javia ako dôležité. Vzhľadom na mechanizmus, akým dnes vznikajú ich spoločné stanoviská, je aj reakčný čas tri-štyri dni nerealistický.

V cirkvi je mnoho možností, ako sa zriecť vonkajšieho sveta a nenechať sa vyrušovať pohybmi v spoločnosti. No biskupský stolec je jeden z tých, kde sa to nedá. Zdieľať

To možno stačí na vysvetlenie, ale nie na uspokojenie. Za posledný polrok sa biskupi mohli opakovane presvedčiť, že dopyt po ich názore je veľký, možno väčší ako v minulosti. Šaštínska kázeň Cyrila Vasiľa, akcia s utečencami, rázne stanovisko Milana Lacha voči politike premiéra Fica – to všetko sa stretlo s veľkým ohlasom a prekročilo hranice cirkevného sveta. Tieto postoje sa dostali aj k ľuďom, ktorí sú mimo bežného dosahu cirkví a mali pozitívny vplyv na atmosféru v spoločnosti. Ukázalo sa, že na to stačí len niekoľko vhodne zvolených slov, ktoré však musia prísť v správnom čase.

Iste nie je úlohou biskupov komentovať každú zmenu politického vývoja. A dá sa súhlasiť aj s tým, že nie je ich úlohou komentovať politiku.

Reflektovať na otrasy, neistotu, bezradnosť v spoločnosti však k ich úradu patrí. V cirkvi je mnoho možností, ako sa zriecť vonkajšieho sveta a nenechať sa vyrušovať pohybmi v spoločnosti. No biskupský stolec je jeden z tých, kde sa to nedá.

Odporúčame